Piatti

Hier kunt u uw oude foto's van vroeger plaatsen
Ötzi
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl

Piatti

Bericht door Ötzi » 18 sep 2019, 20:19

Op de foto Vincenzo Piatti met één van zijn geesteskinderen. Hij was een Italiaanse ontwerper die veel voor de Engelsen werkte. Hij ontwierp o.a. dit bijzondere brommertje maar ook de beruchte Piatti scooter. Berucht om zijn lelijkheid, 'uglyness' zeggen de Engelsen. Bovendien kwam de scooter te laat, Vespa en Lambretta hadden de markt al onder elkaar verdeeld. De scooter werd (onsuccesvol) gemaakt in licentie bij Cyclemaster in Engeland en bij D'Ieteren in België.
Maar hij had ook succes, met de Mini-Motor, een hulpmotor die achterop een fiets gemonteerd kon worden en het wiel aandreef met een rol. Dit ontwerp verkocht hij aan Vincent, daar hebben ze er vele duizenden geproduceerd. Een heel succesvol motortje, ook in Nederland!
Met groet, Ötzi
Bijlagen
Piatti Vincent brommer.jpg
Piatti Vincent brommer.jpg (72.55 KiB) 507 keer bekeken
Piatti scooter.jpg
Piatti scooter.jpg (47.46 KiB) 507 keer bekeken
'Vandaag is de morgen waar je je gisteren nog druk over maakte' drool
Ötzi
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning

Re: Piatti

Bericht door Ötzi » 18 sep 2019, 20:51

Hier zie je de Mini Motor. Piatti en zijn vriend reden 2 van deze hulpmotortjes in 1948 van Italië naar Londen , een afstand van 1308km! Dat was overtuigend genoeg voor de Engelsen, ze kochten de rechten!
Bijlagen
mini motor Italië London.jpg
mini motor Italië London.jpg (10.77 KiB) 502 keer bekeken
mini motor Vicenzo Piatti.jpg
mini motor Vicenzo Piatti.jpg (35.51 KiB) 502 keer bekeken
Mini Motor Piatti te Londen.jpeg
Mini Motor Piatti te Londen.jpeg (31.87 KiB) 502 keer bekeken
Ötzi
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning

Bericht door Ötzi » 18 sep 2019, 22:32

Hierbij een betere foto van de aankomst van Vincenzo Piatti en zijn 2 vrienden in Londen 1948.
Groet van Ötzi
Bijlagen
Mini Motor Piatti aank. London 1948.jpg
Mini Motor Piatti aank. London 1948.jpg (60.11 KiB) 494 keer bekeken
Ötzi
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning

Bericht door Ötzi » 17 mar 2020, 22:49

Gelukkig heb ik nu de kans gekregen een Mini-Motor aan te schaffen. Het is een Maxwell van 1951 met een Joknitel voorvork. Dat was een samenwerking van Jan Jonker en Hart Nibbrig. Omdat er in die tijd zoveel fietsen brommers werden, maar zonder voorvering is dat niet erg comfortabel, zagen die beide heren een gat in de markt.
De motor loopt niet maar zit ook niet vast. Verder bijna compleet en origineel! Ik ben er mee in mijn schik!
Groet, Ötzi
Bijlagen
Maxwell Mini-Motor.jpg
dennis 28
Moderator
Moderator

Bericht door dennis 28 » 18 mar 2020, 06:58

Mooie aanschaf ôtzi
Ötzi
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning

Bericht door Ötzi » 19 mar 2020, 23:24

Dit verhaal heb ik al eens laten lezen op het forum, maar ik vind het nu zo toepasselijk dat ik 't nog eens herhaal. Sorry, als ik daar iemand mee stoor.
Met groet, Ötzi

UIT GOEDE BROM 3, Een Hollandse tandem met een Engelse motor voor de Halbstarken*

Het moet ongeveer 1960 geweest zijn. Mijn zus studeerde in Amsterdam en had er zoals gebruikelijk wel eens ‘last’ van avontuurlijke jongemannen. Omdat ze daar niet altijd even blij mee was, probeerde ze die kerels soms op een slimme manier van zich af te schudden. Ze vertelde dan dat haar ouders op de Veluwe een heel groot huis hadden. Daar zou van alles te beleven zijn. Wellicht viel er zelfs een centje bij te verdienen. Dat was aan Walter und Claus niet aan dovemansoren gezegd! Al enige maanden waren ze ‘on the road’ en bijna platzak natuurlijk. Maar hoe in Nunspeet te geraken met hun omvangrijke en loodzware plunjezakken? De afstand was ongeveer 90km. Ze hadden een heel goed idee; “als we eens een oude brommer kochten waar we samen op kunnen zitten”. In feite kostte dat maar een beetje meer dan twee treinkaartjes! Zo gezegd zo gedaan. In Amsterdam was er aanbod genoeg op dat gebied. Met hun laatste D-Marken kochten ze een Maxwell tandem met een Engelse Mini-Motor erop. Voorwaar een goede keuze, of toch niet zo….? De toekomst zou het uitwijzen! In elk geval liep het ding als een trein. De plunjezakken pasten precies in de twee V’s van het frame en de voeten erbovenop. Comfortabel! Zo ploften ze er in enkele uren volgas en probleemloos mee naar de Veluwe. Mijn ouders, die van niets wisten, ontvingen hen toch heel hartelijk. Ze kregen eerst eens goed te eten. Honger dat die kerels hadden! Hun laatste centjes zullen aan benzine opgegaan zijn.
In het weekeind kwam mijn broer op zijn Simplex/Sachs vanuit Haarlem waar hij studeerde. Toen moest er natuurlijk gezamenlijk een brommertocht gemaakt worden. Waar doe je dat beter dan op de mooie Veluwe? Via Epe ging het richting ’t Harde, daar had je een steile (?) berg. Ik meen me te herinneren dat die in de volksmond de ‘Knoebel’ genoemd werd. Een prima testterrein voor tandems met hulp-motor! Mijn broer en ik, die samen op onze oude Sachs reden, zagen tot onze verbazing dat de Maxwel met Walter en Claus erop werkelijk met een rotvaart tegen die heuvel op knalde! En maar zot doen op dat, op zich al komische, vehikel! Wat een plezier hadden we. Ja dat waren nog eens tijden! Eén van de volgende dagen wou Claus nog eens een stukje gaan rijden maar het ding startte niet. Hij hees met een touw het achterwiel van de Maxwell aan de kloppaal omhoog en hij begon zijn therapie om de Mini Motor tot starten te bewegen. De hele dag, en de volgende ook nog, hoorde je hem aan het achterwiel trekken om ‘m proberen te starten. Helaas zonder resultaat. Claus kletsnat van het zweet werd wel zo duvels kwaad op zijn tandem, hij was totaal niet meer aanspreekbaar! De volgende dag na veel schelden en sakkeren, ja hoor, eindelijk hoorden we geknetter in de tuin! De hele omgeving stond onder de dikke blauwe rook! Zo hangend in de touwen heeft hij het motortje uren laten draaien, voor straf beweerde hij. Meer uit wraak en frustratie denk ik. Een feit is dat het ding na die marteling nooit meer gelopen heeft! Ik heb het motortje later nog op een oude fiets gemonteerd, maar hoe ik ook trapte, aan de ontsteking prutste en weer trapte en trapte, er kwam geen pufje meer uit. Wat een ontgoocheling als je 13 jaar bent! Uiteindelijk hebben we de Mini-Motor voor een paar guldens verkocht aan een stel jongens uit het dorp. Of die hem nog ooit aan de praat hebben gekregen weet ik niet. Op de Maxwell hebben we nog jaren met plezier gereden, zonder motor wel te verstaan!

* Duits voor nozems.
Bijlagen
UitGoedebromTandem.jpg
bromfan
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
extra info: Ik sponsor oudebrommers

Bericht door bromfan » 20 mar 2020, 08:25

Wat een verhaal.Dit zijn toch leuke Herinneringen . echt leuk om te lezen 😊
En wat een mooie tekening Heb jij die gemaakt Otzi ?
waldbrommer
Bromfiets kenner
Bromfiets kenner
extra info: Ik sponsor oudebrommers

Bericht door waldbrommer » 20 mar 2020, 20:41

Prachtig mooi verhaal 👍

Groet Klaas
heb geen AOW ;) maar ben wel AOW (Altijd Onder Weg) :lol:
Delarue
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning

Bericht door Delarue » 21 mar 2020, 17:12

Prachtig!
IMG_20200318_191138.png
IMG_20200318_191138.png (378.42 KiB) 330 keer bekeken
Op een HMW was u er al geweest
en op een Eysink alweer thuis
Ötzi
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning

Bericht door Ötzi » 21 mar 2020, 17:49

Wie weet er iets meer over de geschiedenis van het merk Maxwell aan de O.Z. Voorburgwal in Amsterdam?
Was het een 'bijmerk' van Jan Jonker? Het merk stopte in dezelfde periode als HMW, 1960.
Gr. Ö
Bijlagen
Maxwell-fabriek.jpg
Maxwell-fabriek.jpg (73.37 KiB) 325 keer bekeken
Plaats reactie

Terug naar “Foto's uit de oude doos”