Mengsmering Flandria King

bartbusje
Bromfiets liefhebber
Bromfiets liefhebber

Mengsmering Flandria King

Bericht door bartbusje » 31 jan 2016, 06:55

Hallo iedereen. Ik wil de benzine in mijn Flandria King verversen. Wat is nu de juiste verhouding tussen de olie en benzine? 1 op 25 of 1 op 50?
Bedankt!

Bart
45069
Bromfiets professor
Bromfiets professor

Re: Mengsmering Flandria King

Bericht door 45069 » 31 jan 2016, 10:44

Vroeger was het 1 op 25 nu denk ik dat meesten 1 op 40 - 1 op 50 doen
bartbusje
Bromfiets liefhebber
Bromfiets liefhebber

Bericht door bartbusje » 31 jan 2016, 10:48

Bedankt!
Bart
imola
Bromfiets professor
Bromfiets professor

Bericht door imola » 01 mar 2016, 21:58

Baseer je op de mengverhouding voorgeschreven door de oliefabrikant en niet op wat men vroeger in de handleidingen voorschreef. Dat voorschrift gold immers ook voor de olie die men toen aanraadde (lees: de oliesponsor in kwestie)
Ötzi
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl

Bericht door Ötzi » 07 mar 2016, 22:39

Moderne tweetakten zijn er speciaal op gebouwd dat ze met een schraal mengsel toch voldoende gesmeerd worden. Sommigen gaan tot 1 op 100! Dat zou ik niet met je brommertje van 50 of 60 jaar oud proberen! Maar doordat de olie echt veel beter is geworden sinds 1950/1960 kan je nu wel een stuk schraler smeren met een goede 2-takt olie. Afhankelijk van de prijs (kwaliteit) van de olie 1 op 35 tot 1 op 50 zou ik denken.
Met groet, Supersport
'Vandaag is de morgen waar je je gisteren nog druk over maakte' drool
spartafiel
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Contacteer:

Bericht door spartafiel » 08 mar 2016, 17:32

Maar de bezine is daarentegen ook schaler geworden... En in het huidige verkeer sta je meer stil door stoplichten e.d.

Ter overweging: massa heeft de capaciteit om energie op te nemen en te transporteren. Des te meer olie aan bezine wordt toegevoegd, des te meer massa heeft een liter brandstof. We willen graag een cilinder die niet te warm wordt, maar staan in het huidige verkeer wel meer stil/stationair. Gaan we daarom onze oude bromfietsmotorjes pijnigen door lekker schraal te smeren, of doen we een beetje zuiniger ten opzichte van hoe het ooit voorgeschreven werd....

Ik meng me verder absoluut niet in mengverhoudingen ;-), want de ene motor is de andere niet. En een technisch sterfgeval wil ik niet op mijn geweten hebben... Zoveel merken olie, zoveel meningen over smering, echter bijna geeneen die het technisch onderbouwt...

Mvg
Een tweetakter ;-)
Sparta - Motorrijwielen en Motorcarriers, Bromfietsen en Rijwielen
'Berijdt Sparta-Rijwielen - Elegant en Sterk - Billijk in Prijs - bij iederen handelaar verkrijgbaar' -

1-Takt voldoet niet, 2-Takt is meer dan toereikend en 4-Takten zijn er 2 teveel
hermanp
Bromfiets sleutelaar
Bromfiets sleutelaar

Bericht door hermanp » 08 mar 2016, 20:05

spartafiel schreef:Maar de bezine is daarentegen ook schaler geworden... En in het huidige verkeer sta je meer stil door stoplichten e.d.

Ter overweging: massa heeft de capaciteit om energie op te nemen en te transporteren. Des te meer olie aan bezine wordt toegevoegd, des te meer massa heeft een liter brandstof. We willen graag een cilinder die niet te warm wordt, maar staan in het huidige verkeer wel meer stil/stationair. Gaan we daarom onze oude bromfietsmotorjes pijnigen door lekker schraal te smeren, of doen we een beetje zuiniger ten opzichte van hoe het ooit voorgeschreven werd....

Ik meng me verder absoluut niet in mengverhoudingen ;-), want de ene motor is de andere niet. En een technisch sterfgeval wil ik niet op mijn geweten hebben... Zoveel merken olie, zoveel meningen over smering, echter bijna geeneen die het technisch onderbouwt...

Mvg
Een tweetakter ;-)

De technische onderbouwing is niet geheel juist, volgens mij. Vooral voor wat betreft het 'massa'verhaal. Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat 1:50 smeren met vrijwel elke oldtimer ruim voldoende is, zeker als het gaat om bromfietsen die niet al te snel zijn. Uiteraard mede afhankelijk van soort en kwaliteit olie. Niet voor niets kon een Spartamet toe met 1:100.
spartafiel
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Contacteer:

Bericht door spartafiel » 08 mar 2016, 21:37

Waarom zou het niet juist zijn? bovendien vind ik het vergelijken van een sachs 301 (saxonette) motor met een bromfietsmotor van 40 jaar eerder een appels met peren verhaal.

Alleen al de materie rond het materiaalgebruik geeft redenen tot een veel schralere smering. Nb. Oude brommers hebben vaak een gietijzeren cilinder en dat alleen al vereist een andere smering.

De olie is natuurlijk wel wat verbeterd in de afgelopen decennia, maar om nou te stellen dat die zoveel beter is.... De motoren zijn natuurlijk ook met hun tijd meegegaan...
Sparta - Motorrijwielen en Motorcarriers, Bromfietsen en Rijwielen
'Berijdt Sparta-Rijwielen - Elegant en Sterk - Billijk in Prijs - bij iederen handelaar verkrijgbaar' -

1-Takt voldoet niet, 2-Takt is meer dan toereikend en 4-Takten zijn er 2 teveel
chrisflandria
Bromfiets kenner
Bromfiets kenner

Bericht door chrisflandria » 08 mar 2016, 23:28

Veel mensen vergeten dat lagers (krukas, bigend en smallend) veel smering nodig hebben.
Dat was 40 à 50 jaar geleden zo en nu nog steeds.

Olie zal heden ten dage wel betere eigenschappen hebben -lees - toevoeging van dopes en ander prul.

In Classic Racing wordt ook met olie van zeer goede kwaliteit gereden.
Al naar gelang het circuit 1/25 à 1/33.

Ik sluit me aan bij de mening van Spartafiel.
Beetje meer olie bij de brandstof = betere smering, meer koeling, meer vermogen.
En zeg nou zelf, er gaat toch niets boven dat heerlijke 2-takt geurtje.
hermanp
Bromfiets sleutelaar
Bromfiets sleutelaar

Bericht door hermanp » 08 mar 2016, 23:53

Als je rijker smeert dan nodig is (1:50 is echt ruim voldoende), zul je een onvolledige verbranding hebben, binnen de kortste keren een dichtgekoolde uitlaat en continu een rookgordijn achter je. In tegenstelling tot wat hierboven wordt beweerd, zal met een rijkere smering het vermogen afnemen, al vraag ik me af of dat te merken is. Tevens ken ik mensen met een racer die beweren dat 1:50 ook voor een racer voldoende is. In ieder geval zal een doorsnee bromfiets met minder olie toe kunnen.
Ik smeer al 30 jaar 1:50 en het is nog nooit misgegaan.
Plaats reactie

Terug naar “Flandria”