Flandria Gila-M
-
- Bromfiets Koning
- Berichten: 4030
- Lid geworden op: 06 apr 2009, 22:08
- extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
- Locatie: Lommel B.
Flandria Gila-M
De Flandria Gila-M is helaas een prototype gebleven! Het is een 125cc enduro-fiets. Een mooi model, ziet er echt goed en compatibel uit. De motor was een bij ons onbekend blok, de Japanse Xenoah, 124cc, bxs 54,8 x 52,6mm, compr. 7 : 1, 15pk/7500omw./min., 24mm Mikuni carb. de bak had 6 versnellingen.
Zonde dat dit pareltje niet in productie gegaan is!
Groet, Ötzi
P.S. heeft er iemand misschien een duidelijke foto van deze motor?
Zonde dat dit pareltje niet in productie gegaan is!
Groet, Ötzi
P.S. heeft er iemand misschien een duidelijke foto van deze motor?
- Bijlagen
-
- Flandria Gila-M 124cc proto kl..jpg (60.71 KiB) 383 keer bekeken
'Vandaag is de morgen waar je je gisteren nog druk over maakte' 

-
- Bromfiets Koning
- Berichten: 4030
- Lid geworden op: 06 apr 2009, 22:08
- extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
- Locatie: Lommel B.
Re: Flandria Gila-M
Dit prototype stamt uit 1975 en is een ontwerp van de in België bekende tuners/ontwerpers Goegebeur & Vigoni.
Het blok had een roterende uitlaatklep en een aparte oliepomp.
Gr. Ö
Het blok had een roterende uitlaatklep en een aparte oliepomp.
Gr. Ö
- Bijlagen
-
- Flandria GILA-M 124cc Xenoah-blok kl..jpg (70.82 KiB) 371 keer bekeken
'Vandaag is de morgen waar je je gisteren nog druk over maakte' 

- itskoat
- Bromfiets Koning
- Berichten: 4039
- Lid geworden op: 23 nov 2008, 16:54
- Locatie: Heerenveen
- Contacteer:
Re: Flandria Gila-M
Hoe werkt dan die roterende uitlaatklep want op de tekening herken ik die nl. niet.
Vriendelijke groet
Wietze
Vriendelijke groet

Wietze
-
- Bromfiets Koning
- Berichten: 4030
- Lid geworden op: 06 apr 2009, 22:08
- extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
- Locatie: Lommel B.
Re: Flandria Gila-M
Inderdaad, goed gezien, ik zie hem ook niet op de tekening. Bij de beschrijving van het blok staat het ook niet vermeld, wel in de tekst:
'Het Japanse Xenoba-tweetaktmotortje waarvan de oorsprong, gegevens en vermogen aanvankelijk werden verzwegen, had een roterende uitlaatklep en een afzonderlijk smeersysteem met behulp van een oliepomp'.
Het prototype werd enkele malen bereden door Jean Cordonnier (mij onbekend).
Met groet, Ötzi
'Het Japanse Xenoba-tweetaktmotortje waarvan de oorsprong, gegevens en vermogen aanvankelijk werden verzwegen, had een roterende uitlaatklep en een afzonderlijk smeersysteem met behulp van een oliepomp'.
Het prototype werd enkele malen bereden door Jean Cordonnier (mij onbekend).
Met groet, Ötzi
'Vandaag is de morgen waar je je gisteren nog druk over maakte' 

-
- Bromfiets specialist
- Berichten: 339
- Lid geworden op: 27 sep 2014, 18:07
Re: Flandria Gila-M
Waarom zou je trouwens een roterende uitlaatklep willen hebben? Een asymmetrische inlaat verzorgen met een roterende inlaatklep of membraan werd al vóór de oorlog toegepast, later vanaf de Berini M13 ( "eitje") zelfs bij simpele hulpmotoren. Maar een voorbeeld van een roterende uitlaat? Je weet het nooit, alles is wel eens geprobeerd, met of zonder succes...
Groet,
Ducini
Groet,
Ducini
- itskoat
- Bromfiets Koning
- Berichten: 4039
- Lid geworden op: 23 nov 2008, 16:54
- Locatie: Heerenveen
- Contacteer:
Re: Flandria Gila-M
Roterende kleppen zijn inderdaad ooit wel bedacht en geprobeerd maar geen succes geworden. Maar in dit geval bekruipt me het gevoel dat het wel eens een slechte vertaling zou kunnen zijn van een powervalve in het uitlaatsysteem zoals jaren geleden door Yamaha werd toegepast op bijv. haar RD350LC modellen. Maar dan zou men in 1975 zijn tijd behoorlijk ver vooruit zijn. Zo'n powervalve paste men toe om bij een tweetakt de uitlaatpoort variabel te maken afhankelijk van het toerental van de motor.
Vriendelijke groet
Wietze
Vriendelijke groet

Wietze
-
- Bromfiets Koning
- Berichten: 4030
- Lid geworden op: 06 apr 2009, 22:08
- extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
- Locatie: Lommel B.
Re: Flandria Gila-M
Ja lijkt mij ook niet dat zo'n variabele uitlaat in 1975 al toegepast werd.
Een hoge uitlaatpoort is heel goed bij hoge toerentallen maar heeft een slecht effect bij lage toerentallen. Dus om zo'n hoog opgevoerde tweetakt toch goede trekkracht bij lagere toerentallen (koppel) te geven bedacht men de variabele uitlaatpoort. En dat werkt perfect!
Groet, Ötzi
Een hoge uitlaatpoort is heel goed bij hoge toerentallen maar heeft een slecht effect bij lage toerentallen. Dus om zo'n hoog opgevoerde tweetakt toch goede trekkracht bij lagere toerentallen (koppel) te geven bedacht men de variabele uitlaatpoort. En dat werkt perfect!
Groet, Ötzi
'Vandaag is de morgen waar je je gisteren nog druk over maakte' 
