Record 4 uit de late seventies

rekord4
Bromfiets liefhebber
Bromfiets liefhebber
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 jul 2017, 14:17

Record 4 uit de late seventies

Bericht door rekord4 » 07 jul 2017, 15:13

Wie herkent mijn Flandria? Hij is van de tweede helft van de jaren 70, maar ik ken het bouwjaar niet. Volgens de sticker onder de tank is het een Record 4 en hij draagt een serienummer in de tweeduizend; dat staat op een duitstalig identificatieplaatje. Meer info heb ik voorlopig niet, dus daarnaar ben ik op zoek om de inschrijving te kunnen in orde brengen.
Ook de topsnelheid ken ik niet, omdat ik er nog niet mee op weg geweest ben. Een beetje het probleem van de kip en het ei, dus... Iemand heeft me al een eind in de goede richting gezet door te vertellen dat er een snel en een trager motortype van dit model bestonden. De mijne heeft een ijzeren cilinder; de rest (kop en blok) zijn van alu.
Zitten er Flandria experten op dit forum die me verder kunnen helpen? Alvast bedankt en misschien raak ik deze zomer nog aan een plaat en komen we elkaar op een of andere meeting tegen.
Groeten,
Stefaan

Edit: het bijvoegen van een jpg foto schijnt niet zo goed te lukken...
Rekord
Bromfiets specialist
Bromfiets specialist
Berichten: 368
Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:38

Re: Record 4 uit de late seventies

Bericht door Rekord » 10 jul 2017, 17:48

Stuur me die foto eens?
joopwolvers
Bromfiets liefhebber
Bromfiets liefhebber
Berichten: 15
Lid geworden op: 01 dec 2011, 18:23

Re: Record 4 uit de late seventies

Bericht door joopwolvers » 10 jul 2017, 18:02

Welkom bij de Flandria
Wat ik weet van De Record Flandria is: Een Nederlandse uitvoering met een hoge tank met wat hoekige randen.
Een Belgische uitvoering met een lagere tank met ook wat hoekige randen.
joopwolvers
Bromfiets liefhebber
Bromfiets liefhebber
Berichten: 15
Lid geworden op: 01 dec 2011, 18:23

Re: Record 4 uit de late seventies

Bericht door joopwolvers » 10 jul 2017, 18:46

Wat de cilinder aangaat:

Een aluminium is er alleen in een onbegrensde uitvoering.
Een gietijzeren is er in begrensd en onbegrensd.
Als er een carburateur op zit met een kleine doorlaat is het volgens b.v. een Nederlandse cilinder
Er van uitgaande dat alles nog origineel is.
Een grotere carburateur heeft meestal ook een "grotere cilinder" wat de poorten aangaat.
Ik zelf heb een Nederlandse Record 4 met een aluminium cilinder erop gezet.
Foto's erop zetten is lastig.
Bijlagen
Folder 2 klein.jpg
Folder 2 klein.jpg (240.24 KiB) 4175 keer bekeken
Flandria Rekord 4 NL.jpg
Flandria Rekord 4 NL.jpg (206.36 KiB) 4175 keer bekeken
joopwolvers
Bromfiets liefhebber
Bromfiets liefhebber
Berichten: 15
Lid geworden op: 01 dec 2011, 18:23

Re: Record 4 uit de late seventies

Bericht door joopwolvers » 10 jul 2017, 18:51

Dit is er ook nog een:
Kan ook met spaakwielen.
Met deze velgen weet ik niet.
Bijlagen
Flandria Record 4 kleine tank.jpg
Flandria Record 4 kleine tank.jpg (143.91 KiB) 4174 keer bekeken
Rekord
Bromfiets specialist
Bromfiets specialist
Berichten: 368
Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:38

Re: Record 4 uit de late seventies

Bericht door Rekord » 10 jul 2017, 19:06

Die aluminium cilinders had je wel in begrensde versie, je had ze zelfs in 4 verschillende versies.
Begrensde versie voor Nederland, standaard versie, snelle versie en nog een snelle versie met 3e spoelpoort.
joopwolvers
Bromfiets liefhebber
Bromfiets liefhebber
Berichten: 15
Lid geworden op: 01 dec 2011, 18:23

Re: Record 4 uit de late seventies

Bericht door joopwolvers » 10 jul 2017, 19:45

Weet ik dan ook weer. En dat allemaal voor het vierkante motorblok?

Er is denk heel veel van alles door en voor Flandria gebruikt.

Groet van Joop
bromfan
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Berichten: 1814
Lid geworden op: 11 aug 2014, 14:04
extra info: Ik sponsor oudebrommers
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Record 4 uit de late seventies

Bericht door bromfan » 10 jul 2017, 19:59

Is dit blok een G49 van JLO ? of is er toch een verschil ?

ik vind de buizen frame altijd wel iets hebben.

Mooie Record thumbup1
joopwolvers
Bromfiets liefhebber
Bromfiets liefhebber
Berichten: 15
Lid geworden op: 01 dec 2011, 18:23

Re: Record 4 uit de late seventies

Bericht door joopwolvers » 10 jul 2017, 20:06

Dit motorblok is de opvolger van het ronde blok.
Het is een eigen Flandria blok vanaf 1974.
Veel merken gingen over naar een hoekig blok.
Flandria kon dus niet achterblijven.
Veel inwendig is ook hetzelfde gebleven, behalve dat er nu altijd een 4 versnelling voetschakeling op zat.
Voor zover ik weet.
bromfan
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Berichten: 1814
Lid geworden op: 11 aug 2014, 14:04
extra info: Ik sponsor oudebrommers
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Record 4 uit de late seventies

Bericht door bromfan » 10 jul 2017, 20:16

Oké zou toch zeggen dat het heel veel weg heb van het JLO blok

leuk om te weten dat ze het blok zelf hebben ontworpen .


Gr Bromfan :)
Plaats reactie

Terug naar “Flandria”