Sachs

Plaats reactie
Ötzi
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Berichten: 4269
Lid geworden op: 06 apr 2009, 22:08
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Locatie: Lommel B.

Sachs

Bericht door Ötzi » 04 aug 2021, 23:41

Voor een artikel over Duitse brommers dat ik aan het schrijven ben zou ik graag weten wanneer het eerste Sachs 47cc blok uitgekomen is met 3 versnellingen. Is dat 1956?
Met dank, Ötzi
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
'Vandaag is de morgen waar je je gisteren nog druk over maakte' drool
Leon
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Berichten: 799
Lid geworden op: 19 nov 2010, 13:42
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl

Re: Sachs

Bericht door Leon » 05 aug 2021, 09:54

Volgens mijn gegevens werd het 3-versnellingen motorblok in 1957 geintroduceerd. Onderstaande gegevens heb ik ooit op internet gevonden in een publicatie van Sachs.


1953 Fichtel & Sachs 50 motorblok met 2-versnellingen

Fichtel & Sachs 50 motorblok
Motorblok: luchtgekoelde 1-cilinder 2-takt, boring 38, naaf 42, verdichting 1: 6, duur 1,25pk bij 4000 omw/min, Carburateur: Bing 1/12 / HD 56 / ND 2.10 / NS 3.
Elektrisch systeem: lichtmagneet 6 V 17 W, Bougie Bosch W 175 T 11, schroefdraad M 14.
Bediening: Aandrijving: 2 draden, Kurk lamellenkoppeling met 2 schijven, secundaire ketting 1/2 x 3/16 inch,
Stap 1: 2.78: 1.62, krachtoverbrenging door ketting op achterwiel.
Brandstof en Smering: olie Benzine Mengsel 1: 25. Verbruik: Standaard verbruik 1,5 liter / 100 km.
Klimvermogen (zonder beperking): 18%.
Gewicht: 10 kg.
Prijs: Motorblok wordt alleen geleverd aan fabrieken voor constructie.


Fabrikant: Fichtel & Sachs AG. Schweinfurt am Main





1957 Fichtel & Sachs 50 motorblok met 3-versnellingen

Motorblok: luchtgekoelde 1-cilinder, boring 38 mm x slag 42 mm, verdichting 6: 1, vermogen 1,25pk bij 5250 omw/min.
Carburateur: Bing 1/12 HD 56, ND 1517, NS 2
Elektrisch systeem: lichtmagneet 6 V 17 W, Bougie Bosch W 175 T 11 of W 190 M 11 S, schroefdraad M 14.
Aandrijving: 3-versnellingsbak, lamellenkoppeling met twee schijven, anker 1: 34,7: 21,1: 14,1, krachtoverbrenging door ketting op achterwiel.
Brandstof en Smering: olie-benzine 1: 25. Verbruik: Standaard verbruik 1,3 liter/100 km.
Klimvermogen (zonder beperking): 18%.


Vanaf 1960 werd een Sachs 50 motorblok geconstrueerd, speciaal voor de Nederlandse markt, met een membraan inlaatklep, waardoor het bijna onmogelijk werd, harder als 40 km/uur te rijden.


Fabrikant: Fichtel & Sachs AG, Schweinfurt am Main
Gebruikersavatar
Cyrus
Moderator
Moderator
Berichten: 1771
Lid geworden op: 21 nov 2007, 23:01
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Locatie: Belgium

Re: Sachs

Bericht door Cyrus » 05 aug 2021, 11:03

https://de.wikipedia.org/wiki/Fichtel_%26_Sachs
Ergens na de WO2......... "Nach dem Krieg wurde die alte Motorenpalette durch eine Vielzahl von Neukonstruktionen mit 50 Kubikzentimeter Hubraum für Mopeds, Mofas, Klein- und Leichtkrafträdern ergänzt..."
Groeten,
Bart.
Ötzi
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Berichten: 4269
Lid geworden op: 06 apr 2009, 22:08
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Locatie: Lommel B.

Re: Sachs

Bericht door Ötzi » 05 aug 2021, 17:48

Bedankt! Nu kan ik weer verder met dat onderwerp.
Groet, Ötzi
P.S. Die Sachs membraam-blokken waren toch niet alleen voor Nederland? Sachs met membraam niet harder dan 40km/u.? Dat klopt niet hoor. Ook die blokjes kan je flink laten lopen!
'Vandaag is de morgen waar je je gisteren nog druk over maakte' drool
bromfan
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Berichten: 1925
Lid geworden op: 11 aug 2014, 14:04
extra info: Ik sponsor oudebrommers
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Sachs

Bericht door bromfan » 05 aug 2021, 19:55

Onder mijn Leri 48 Sport zit ook een driebak hand

Gr Bromfan
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Andries Gaastra
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Berichten: 1625
Lid geworden op: 20 jul 2008, 23:49

Re: Sachs

Bericht door Andries Gaastra » 06 aug 2021, 02:43

Die membraanblokken waren zeker niet alleen voor de Nederlandse markt en kunnen ook sneller dan 40.
In Belgie werden bijv. saxonette blokken geleverd met 2,4 pk in Nederland 1,8 pk.
Ötzi
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Berichten: 4269
Lid geworden op: 06 apr 2009, 22:08
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Locatie: Lommel B.

Re: Sachs

Bericht door Ötzi » 09 aug 2021, 13:11

Jouw Italiaanse Leri heeft dus ook een membraam Bromfan. Er moeten 2 soorten membramen voor Sachs bestaan, een grote en een kleine (onafgesteld en afgesteld op 40km/u.?). Wie weet daar het fijne van?
Groet, Ötzi
'Vandaag is de morgen waar je je gisteren nog druk over maakte' drool
bromfan
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Berichten: 1925
Lid geworden op: 11 aug 2014, 14:04
extra info: Ik sponsor oudebrommers
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Sachs

Bericht door bromfan » 09 aug 2021, 17:08

Ötzi schreef: 09 aug 2021, 13:11 Jouw Italiaanse Leri heeft dus ook een membraam Bromfan. Er moeten 2 soorten membramen voor Sachs bestaan, een grote en een kleine (onafgesteld en afgesteld op 40km/u.?). Wie weet daar het fijne van?
Groet, Ötzi
bij mijn is het een kleine membraam
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
spartafiel
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Berichten: 1577
Lid geworden op: 15 dec 2008, 23:25
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Locatie: Deurne
Contacteer:

Re: Sachs

Bericht door spartafiel » 09 aug 2021, 19:53

Die membramen met grote of kleine gaten bestaand inderdaad. Het verschil in gatmaat is een paar milimeter.
Volgens mij zaten in Nederland de grote op de saxonette blokken en de kleine op de versnellingsblokken, maar ik kan het mis hebben.

En gevonden:
C54B2E5A-C94F-4526-A86A-1E04257B805C.jpeg
7447A642-CC1F-4A74-91BE-7426E8C6F35C.jpeg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Sparta - Motorrijwielen en Motorcarriers, Bromfietsen en Rijwielen
'Berijdt Sparta-Rijwielen - Elegant en Sterk - Billijk in Prijs - bij iederen handelaar verkrijgbaar' -

1-Takt voldoet niet, 2-Takt is meer dan toereikend en 4-Takten zijn er 2 teveel
Ötzi
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Berichten: 4269
Lid geworden op: 06 apr 2009, 22:08
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Locatie: Lommel B.

Re: Sachs

Bericht door Ötzi » 10 aug 2021, 00:03

Bedankt Spartafiel! Er zit toch niet veel verschil in! De bovenste heeft de grootste doorlaat als ik het goed gezien heb. Het lijkt dat bij die onderste de boutgaatjes iets verder uit elkaar staan. Je zou het eerder andersom verwachten........
Groet van Ötzi
'Vandaag is de morgen waar je je gisteren nog druk over maakte' drool
Plaats reactie

Terug naar “Overige problemen”