Sachs Schnittmotor - expositiemodel

bromfan
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
extra info: Ik sponsor oudebrommers

Re: Sachs Schnittmotor - expositiemodel

Bericht door bromfan » 02 jan 2020, 09:32

Is toch mooi op gelost zo. 👍

Gr Bromfan
Superia
Bromfiets professor
Bromfiets professor

Bericht door Superia » 02 jan 2020, 22:31

Knap model ook André. Op basis van de afmetingen die ik doorkreeg van Geerd, laat ik nu een voet namaken. Ben eens benieuwd hoe die er uit gaat zien. Ik plaats enkele foto's als het geheel compleet is. Mijne is eentje met geforceerde koeling. Vraag me af hoeveel er daar effectief van gemaakt zijn...
Superia
Bromfiets professor
Bromfiets professor

Bericht door Superia » 20 apr 2020, 15:13

Iemand die me kan helpen? Het blok ligt hier nu, en ik zou het graag heel eenvoudig, en zonder teveel moeite, willen kunnen laten bewegen. Als ik nu de pedaal beweeg, moet ik best veel kracht zetten om alles te laten draaien. Bij een gewoon motorblokje, waar je het blok in vrij/neutraal zet en zonder bougie erin, draait dat alles toch relatief eenvoudig, zonder al te veel kracht, rond, toch?

Aangezien dit blok maar een halve cilinder heeft, en dus geen compressie, zou ik denken dat ik dit blok met 1 vinger zou moeten kunnen ronddraaien, maar dat is nu helemaal niet zo. Iemand een idee hoe dat komt? Kan dit te maken hebben met het feit dat er helemaal geen olie op het blok zit en dus volledig droog is vanbinnen? of kan dit ergens anders aan liggen?
bromfan
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning

Bericht door bromfan » 20 apr 2020, 19:22

Misschien is het blokje te strak in elkaar gezet .Dus alles zit klem ??
Je zou de carter bouten wat los moeten draaien om dat te bezien .

Gr Bromfan
Geerd
Bromfiets sleutelaar
Bromfiets sleutelaar

Bericht door Geerd » 20 apr 2020, 21:22

Heb eens bij mijn blokje geprobeerd maar die draait ook niet echt soepel rond, komt denk ik door dat ze lang stof verzameld hebben van het staan,en geen smering doet geen goed, en als ze al gesmeerd zijn vroeger is dat ook wel ingedikt, er zit ook trouwens geen midden pakking tussen zag ik dus de kans dat hij niet te los is afgesteld is niet onwaarschijnlijk, trouwens het waren statische demo modellen zonder crank/pedalen alleen eigenlijk maar voor het te laten zien wat er nou in zo'n blokje allemaal zit, ze zullen vroeger wel ietsjes soepeler gedraaid hebben vermoed ik, keer uitwassen met was benzine en dan de lagers iets smeren scheelt ook wel weer(trekt wel weer vuil aan)

is het met het te draaien voetstuk nog gelukt?
Superia
Bromfiets professor
Bromfiets professor

Bericht door Superia » 21 apr 2020, 10:36

Ik vermoed ook dat het eerder door de ophoping van stof en gebrek aan smering is. Als ik hem in neutraal zet kan ik hem wel draaien, maar toch beperkt. Wel knap om te zien dat hij ook vonkt!

Er is iemand volop bezig met het draaien. Corona zorgt voor vertraging, maar komt dankzij jouw tekening volledig in orde!
vu2615
Bromfiets kenner
Bromfiets kenner

Bericht door vu2615 » 21 apr 2020, 20:26

Al eens WD40 geprobeerd?
Soms heb je gelijkstroom, soms moet je er op wachten
A. de Kruijf
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door A. de Kruijf » 29 apr 2020, 22:19

Superia schreef: 21 apr 2020, 10:36 Ik vermoed ook dat het eerder door de ophoping van stof en gebrek aan smering is. Als ik hem in neutraal zet kan ik hem wel draaien, maar toch beperkt. Wel knap om te zien dat hij ook vonkt!

Er is iemand volop bezig met het draaien. Corona zorgt voor vertraging, maar komt dankzij jouw tekening volledig in orde!
Mocht het lukken, dan heb ik ook wel interesse in een voet.
overigens draait die van mij ook best zwaar hoor. Heb je een foto van jouw blok?
Superia
Bromfiets professor
Bromfiets professor

Bericht door Superia » 02 mei 2020, 09:15

Ik zou eens een mooie foto moeten nemen. Bij deze een foto van bij de advertentie en eentje van toen het blokje net aankwam. Het enige dat ik nog zoek of moet maken is een stukje uitlaat: dat was bij de originele blokjes ook aanwezig.

Over het zwaar draaien: ik vermoed dat over de loop van de voorbije 60 jaar er mogelijk wat vliegroest verschenen is op bepaalde interne delen en dat het draaien daarom wat stroever gaat allemaal. Ik doe er af en toe een drupje WD40 op, zodat hij toch blijft bewegen.

Ik hou je op de hoogte als de voet klaar is, dan stuur ik je een fotootje.

Wel een heel mooi stukje techniek en echt knap om te zien hoe ze dat gemaakt hebben. De mijne is overigens de enige met geforceerde koeling die ik al gezien heb.
74473194_752471228530170_6467788145785044992_n.jpg
75311709_498326817421565_3115974996309049344_n.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
bromfan
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning

Bericht door bromfan » 02 mei 2020, 10:46

Ik heb nog een nieuwe uitlaat bocht liggen die wil ik wel over doen.
prijs komen we wel uit [ denk ik ] zie foto`s

Gr bromfan
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie

Terug naar “Motorisch (Sachs)”