Sachs 50/3 meer trekkracht

Plaats reactie
Remos112
Bromfiets sleutelaar
Bromfiets sleutelaar

Sachs 50/3 meer trekkracht

Bericht door Remos112 » 19 sep 2020, 22:31

Ik rijd momenteel met een Sparta Sport 3V uit 1972, vierkante cilinder 1/12/212/ carburateur sproerier 58 (mooie koffiebruine bougie) een 32mm voorbocht (ongeveer 45 cm lang) en een Zundapp blokfluit demper. Deze demper klinkt fantastisch, en de gasresponse is feller, maar de trekkracht laat een beetje te wensen over. Ik rijd met 17" wielen en 12:32 tandwielverhouding. De brommer heeft best een goede topsnelheid, maar ik moet hem echt flink in de toeren jagen om te voorkomen dat hij inzakt. Heuvel op en tegen de wind in betekent ook een tandje terug schakelen
Is hier nog iets aan te doen? De voorbocht verder inkorten? Experimenteren met de ontsteking? Een grotere carburateur monteren? Alle sugesties zijn welkom. Ik hoef geen racemonster, maar een iets vlottere acceleratie in 2 en 3 zou leuk zijn. BVD remi
Remos112
Bromfiets sleutelaar
Bromfiets sleutelaar

Re: Sachs 50/3 meer trekkracht

Bericht door Remos112 » 19 sep 2020, 22:37

Aanvullende info het blokje is recent opgeboord naar 38.5 mm, en in 2008 Heeft Hans Stevens de spoelpoorten aardig aangepast
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
henkp
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl

Bericht door henkp » 27 sep 2020, 20:58

Leuk dat je de vragen stelt op meerdere fora,en eigenlijk een beetje raar dat je de orginele set-up aan wil houden met een volledig verbouwde cilinder.
Dat werkt denk ik niet,bij elke verandering aan de cilinder geldt de orginele verhouding af fabriek niet meer.
Je zal dan zelf moeten gaan experiminteren met de brandstoftoevoer.Denk dat een kant en klare oplossing er gewoon niet is.
Met de standaard spoelpoorten maar met een aangepaste in-en uitlaatpoort plus aangepaste zuiger lopen ze keurig 55-60,met voldoende trekkracht,geen idee wat je met deze cilinder kan bereiken.
De beste raad is voorraad!!
Remos112
Bromfiets sleutelaar
Bromfiets sleutelaar

Bericht door Remos112 » 28 sep 2020, 23:53

henkp schreef: 27 sep 2020, 20:58 Leuk dat je de vragen stelt op meerdere fora,en eigenlijk een beetje raar dat je de orginele set-up aan wil houden met een volledig verbouwde cilinder.
Dat werkt denk ik niet,bij elke verandering aan de cilinder geldt de orginele verhouding af fabriek niet meer.
Je zal dan zelf moeten gaan experiminteren met de brandstoftoevoer.Denk dat een kant en klare oplossing er gewoon niet is.
Met de standaard spoelpoorten maar met een aangepaste in-en uitlaatpoort plus aangepaste zuiger lopen ze keurig 55-60,met voldoende trekkracht,geen idee wat je met deze cilinder kan bereiken.
Ik probeer inderdaad op verschillende manieren aan informatie te komen en ik vind dit samen met het Sparta forum erg prettig.

Waar staat dat ik de originele setup aan wil houden? Dat is namelijk zeker niet het geval De originele setup is 16" wielen met 12-36 tandwielverhouden en een 28mm uitlaat bocht met bijhorende demper. Ik rijd inmiddels met 17" en 12-32 met een 32mm bocht met zundapp blokfluitdemper Enige orginele is nog de 1/12/212 carburateur.

Wat de intentie is geweest van al het vijlwerk aan deze cilinder heb ik ook geen idee van, zo heb ik het blokje in 2008 terug gekregen van Hans Stevens,

Dat een kantklare oplossing niet voor het oprapen ligt is denk ik wel de juiste conclusie en wellicht moet ik dan maar gewoon gaan experimenteren met ontsteking ed. Bedankt voor je input
Plaats reactie

Terug naar “Motorisch (Sachs)”