Sachs 50/3 pingelt bij hogere toerentallen

Remos112
Bromfiets liefhebber
Bromfiets liefhebber

Re: Sachs 50/3 pingelt bij hogere toerentallen

Bericht door Remos112 » 29 jun 2020, 22:18

Ik heb inmiddels een 2e blok gevonden en deze gaat er vrijdag onder. Het huidige blok, gaat daarna uit elkaar daar waar nodig. Zodra ik dingen aantref zal ik ze hier posten!
Andries Gaastra
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning

Bericht door Andries Gaastra » 30 jun 2020, 01:14

Remos112 schreef:
25 mei 2020, 17:59
Hij lekt nog steeds olie, en de ontsteking kan ik niet afstellen zonder het halve blok te slopen. Er zit 1 of andere spoel precies boven 1 van de 3 schroefjes.
Als dat zo is is er behoorlijk met die ontsteking geknoeid.
Normaal moet je gemakkelijk bij de 3 schroeven kunnen.

Met een aangepaste cilinder en dikke uitlaat loopt het toerental erg hoog op als je met 11:36 rijdt.
Je kunt voor beter 1 of 2 tandjes groter monteren, dan loopt hij rustiger en heb je minder last van het ''pingelen''.
Remos112
Bromfiets liefhebber
Bromfiets liefhebber

Bericht door Remos112 » 30 jun 2020, 07:53

Het “nieuwe” blok heeft 12 tanden voor ik hoop dat dat lekkerder loopt , ook zie ik al zo 3 schroeven zitten op de ontstekingsplaat . Mijn. Huidige ontsteking is gewoon mee aangeklooid . Nog een bonus is het nieuwe blokje heeft ook al de veer voor schakelen met 1 kabel . Zodra ik het huidige blokje uit elkaar heb volgen er foto’s
Remos112
Bromfiets liefhebber
Bromfiets liefhebber

Bericht door Remos112 » 03 jul 2020, 16:51

Dag allemaal hier weer een update van mijn kant.
Vandaag het 2e sachs blok geplaatst en dat ging allemaal redelijk vlot. Bij het erop draaien van de ketting viel op dat het voortandwiel superzwaar draait, en dat niet alleen de trappers draaien ook enorm zwaar, achteruit gaat zwaar. en aantrappen is bijna niet te doen zo zwaar als het loopt. Wat verder gek is dat het blok 2 plofjes gaf en dat was het. Ik vermoed dat mijn 2e carburateur hier de boosdoener is en de boel verzuipt, ik ga het morgen nog een keer proberen met de carburateur van mijn andere blokje hopelijk biedt dat uitkomst.

Iemand enig idee waarom de trapas en het voortandwiel zo enorm zwaar zouden lopen? En belangrijker nog wat de oplossing zou zijn?

Ik hoor het graag, want ik begin een beetje moedeloos te worden van 2 Sachs blokjes en nog steeds niet kunnen rijden.

BVD Remi
bromfan
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning

Bericht door bromfan » 03 jul 2020, 17:13

Is het blok al eens open geweest ? zo ja dan kan het zijn dat hij veel te strak in elkaar is
gezet .?
Remos112
Bromfiets liefhebber
Bromfiets liefhebber

Bericht door Remos112 » 03 jul 2020, 17:19

bromfan schreef:
03 jul 2020, 17:13
Is het blok al eens open geweest ? zo ja dan kan het zijn dat hij veel te strak in elkaar is
gezet .?
Ik heb het blok gekocht van iemand die het als reserveblok had staan. Het blok zou gereviseerd zijn en dat er iemand aan heeft gesleuteld is ook wel duidelijk, hij staat superstrak in de lak, en de veer voor schakelen met 1 kabel zit erin.

Hoogst waarschijnlijk is het blok dus uit elkaar geweest, en of dat juist in elkaar gezet is kan ik alleen naar gissen.
Wat is jullie advies? Blok er onderuit en naar een expert brengen samen met mijn oude blokje klinkt het verstandigst, (en het duurst)
spartafiel
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Contacteer:

Bericht door spartafiel » 03 jul 2020, 17:27

Ik vermoed ook dat het blok op de lagers te strak is uitgevuld. Het kan ook zijn dat op een later moment het blok met een dunnere pakking in elkaar is gezet, zegge na het lakken, dan die bij het uitvullen is gebruikt.

Maar wel een vervelende situatie. Als je zelf niet handig bent met Sachs en ook niet over het meetgereedschap beschikt, wordt het allemaal wat lastiger. Een Sachs kenner opzoeken is dan, denk ik, wel de slimste keuze.
Sparta - Motorrijwielen en Motorcarriers, Bromfietsen en Rijwielen
'Berijdt Sparta-Rijwielen - Elegant en Sterk - Billijk in Prijs - bij iederen handelaar verkrijgbaar' -

1-Takt voldoet niet, 2-Takt is meer dan toereikend en 4-Takten zijn er 2 teveel
Remos112
Bromfiets liefhebber
Bromfiets liefhebber

Bericht door Remos112 » 03 jul 2020, 17:47

spartafiel schreef:
03 jul 2020, 17:27
Ik vermoed ook dat het blok op de lagers te strak is uitgevuld. Het kan ook zijn dat op een later moment het blok met een dunnere pakking in elkaar is gezet, zegge na het lakken, dan die bij het uitvullen is gebruikt.

Maar wel een vervelende situatie. Als je zelf niet handig bent met Sachs en ook niet over het meetgereedschap beschikt, wordt het allemaal wat lastiger. Een Sachs kenner opzoeken is dan, denk ik, wel de slimste keuze.
Ik ben totaal niet handig met Sachs, ik vind het maar ingewikkelde blokjes ( ik ben electromonteur geen automonteur) Dus wellicht is wegbrengen dan toch het beste. Weet iemand een goed en betrouwbaar iemand in omgeving Apeldoorn? Ik hoor het graag.
Andries Gaastra
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning

Bericht door Andries Gaastra » 03 jul 2020, 19:14

Remos112 schreef:
03 jul 2020, 17:19
Hoogst waarschijnlijk is het blok dus uit elkaar geweest, en of dat juist in elkaar gezet is kan ik alleen naar gissen.
Wat is jullie advies? Blok er onderuit en naar een expert brengen samen met mijn oude blokje klinkt het verstandigst, (en het duurst)
Als de hoofdas en trapas zo zwaar draaien is hij niet goed in elkaar gezet, je moet ook zeker niet proberen om er zo mee te gaan rijden dan kun je het hele carter vernielen.
Je kunt de 2 blokken het beste naar een goede monteur brengen die ervaring heeft met Sachs en ook over Sachs gereedschap beschikt.
Remos112
Bromfiets liefhebber
Bromfiets liefhebber

Bericht door Remos112 » 03 jul 2020, 20:15

Andries Gaastra schreef:
03 jul 2020, 19:14
Remos112 schreef:
03 jul 2020, 17:19
Als de hoofdas en trapas zo zwaar draaien is hij niet goed in elkaar gezet, je moet ook zeker niet proberen om er zo mee te gaan rijden dan kun je het hele carter vernielen.
Je kunt de 2 blokken het beste naar een goede monteur brengen die ervaring heeft met Sachs en ook over Sachs gereedschap beschikt.
Ok bedankt, dat leek me al niet verstandig om zo te gaan rijden. dan morgen het blok er maar weer onder vandaan en beide blokken plus carburateur zien te laten herstellen. Ik houd me nog steeds aanbevolen voor een goed adres. Groeten Remi
Plaats reactie

Terug naar “Motorisch (Sachs)”