Welke cilinder?

Plaats reactie
hb2601
Bromfiets sleutelaar
Bromfiets sleutelaar

Welke cilinder?

Bericht door hb2601 » 21 apr 2021, 10:24

Ik heb een vraag die misschien iemand hier weet.
Bij Jmpb zijn cilinders te koop voor 1/2 versnellingsbakken en voor 3/4 versnellingen.
Bij leertouwer verkopen ze cilinders die geschikt zouden zijn voor 2/3/4 versnellingen.
Ik zou graag een rij wind gekoelde cilinder van 60cc of een cilinder met een vierkante inlaatpoort op mijn 2 versnellingen blokje willen zetten om het vermogen iets te verhogen.
In toerritten kom ik nl. niet goed mee.
Het hoeft allemaal helemaal niet hard te gaan maar zo’n 50 kmh zou wel fijn zijn.
Wie weet hoe dat nou zit met die uitwisselbaarheid van die diverse cilinders?
HB
Ötzi
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl

Re: Welke cilinder?

Bericht door Ötzi » 21 apr 2021, 17:40

Om 50km/u. te halen heb je geen 60cc nodig. Ik weet niets van de cilinders van Leertouwer of JMPB.
Een onafgestelde export-cilinder met vierkante inlaat en een 17mm Bing zou ideaal voor jou zijn.
Alhoewel een Sachs met een gewone cilinder en een 12mm Bing ook best 50km/u. kan halen als de cilinder een beetje gunstiger gemaakt is. De Miele van een vriend liep op die manier 55km/u. Heb je een Sachs met membraan of zonder?
Groet, Ötzi
'Vandaag is de morgen waar je je gisteren nog druk over maakte' drool
henkp
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning

Bericht door henkp » 21 apr 2021, 21:27

Een politiecilinder met 17mm op een 2v???? Niet doen.
Ten eerste kan de koppeling van een 2v het vermogen niet aan,een 3 en 4v hebben meer veren in het koppelingshuis,bij een 2v zal de koppeling gaan slippen.
Ten tweede werkt een snelle set op piekvermogen,kom je in de 1 weg,bij overschakelen naar 2 zakt het toerental dermate in dat in de 2 de motor "doodslaat".
Een normale 2v met membraamcilinder kan normaal de 50km wel halen,hangt wel een beetje af van de uitlaat.
Desnoods kan je de uitlaatpoort iets vergroten.
De beste raad is voorraad!!
Andries Gaastra
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning

Bericht door Andries Gaastra » 21 apr 2021, 22:24

Met de originele cilinder van een saxonette, een 12 mm carb en een goede uitlaat kun je gemakkelijk de 50 halen.
De snelle cilinders met vierkante inlaat zijn niet geschikt voor 2 versnellingen, daarvoor heb je minimaal 3 versnellingen nodig.
Ötzi
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning

Bericht door Ötzi » 21 apr 2021, 22:46

Ja, inderdaad zou een koppeling met 6 veertjes wel eens kunnen gaan slippen met een vermogen van 3,5pk!
Maar een koppeling met 9 veertjes en dunne olie in het blok moet dat wel aankunnen. Een Sachs-2v. heeft een zeer goede verdeling van de versnellingen, ik bedoel dat er geen grote sprong is tussen 1 en 2, zoals b.v. bij HMW.
Mijn 2v. HMW heeft ongeveer 3 à 4pk en is niet zo hoogtoerig of piekerig dat hij 'dood'valt na het overschakelen naar de 2e versn.
Ik heb vaak gereden met een 'Belgische' Sparta met zo'n snelle export cilinder. Ze zijn niet zo hoogtoerig hoor, er zit best een goed koppel in bij relatief lage toeren.
De uitlaatdemper is echt belangrijk ja, je moet een dikke demper hebben .
Groet, Ötzi
Andries Gaastra
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning

Bericht door Andries Gaastra » 22 apr 2021, 00:15

Zo'n Belgische Sparta heeft altijd 3 of 4 versnellingen, nooit 2 en dat is niet zonder reden.
hb2601
Bromfiets sleutelaar
Bromfiets sleutelaar

Bericht door hb2601 » 24 apr 2021, 18:37

Zo’n saxonette cilinder presteert dus iets beter op een 2v blok dan de originele?
Dat zou voor mij dan al voldoende zijn, ik hoef immers geen snelheidsrecord te vestigen.
50 kmh zou al helemaal prima zijn.

Ik heb eigenlijk nog een vraag, kan ik mijn 2v blok evt vervangen voor een 3v voetgeschakeld blok?
En is zo’n blok wel eens te koop, of heeft iemand zo’n blok?
Allemaal bedankt voor jullie reacties.
henkp
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning

Bericht door henkp » 25 apr 2021, 01:13

Hangt ervan af of het blok strak in het frame hangt,of dat er motorrubbers met afstandbussen zijn toegepast.
En 3v moet meer naar de rechterkant hangen i.v.m. de lijn van de ketting naar het achtertandwiel.
Weet niet om welk merk brommer het gaat,bij b.v. een Sparta heb je een andere achterbrug nodig.
Een 3v voet zal je niet snel vinden,ken ik alleen met kickstarter,een 4v voet is in NL wel met trappers verkocht.
Mocht er geen luchtaanzuigbuis door het frame aanwezig zijn heb je een blok met geforceerde koeling nodig.
De beste raad is voorraad!!
hb2601
Bromfiets sleutelaar
Bromfiets sleutelaar

Bericht door hb2601 » 25 apr 2021, 19:41

Thanx allemaal, erg nuttige info.
Ötzi
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning

Bericht door Ötzi » 16 mei 2021, 18:55

Momenteel heb ik een Sachs 2v. membraam hier staan om sneller te maken. Ik heb gezien dat de uitlaatpoort erg klein is, bovendien is de aansluiting van de spoelkanalen/carter een 'aanfluiting' daar is veel te verbeteren!
Groet, Ötzi
Plaats reactie

Terug naar “Motorisch (Sachs)”