Sachs 50/3 meer trekkracht

Plaats reactie
Remos112
Bromfiets sleutelaar
Bromfiets sleutelaar
Berichten: 47
Lid geworden op: 17 jun 2019, 21:12

Sachs 50/3 meer trekkracht

Bericht door Remos112 » 19 sep 2020, 22:31

Ik rijd momenteel met een Sparta Sport 3V uit 1972, vierkante cilinder 1/12/212/ carburateur sproerier 58 (mooie koffiebruine bougie) een 32mm voorbocht (ongeveer 45 cm lang) en een Zundapp blokfluit demper. Deze demper klinkt fantastisch, en de gasresponse is feller, maar de trekkracht laat een beetje te wensen over. Ik rijd met 17" wielen en 12:32 tandwielverhouding. De brommer heeft best een goede topsnelheid, maar ik moet hem echt flink in de toeren jagen om te voorkomen dat hij inzakt. Heuvel op en tegen de wind in betekent ook een tandje terug schakelen
Is hier nog iets aan te doen? De voorbocht verder inkorten? Experimenteren met de ontsteking? Een grotere carburateur monteren? Alle sugesties zijn welkom. Ik hoef geen racemonster, maar een iets vlottere acceleratie in 2 en 3 zou leuk zijn. BVD remi
Remos112
Bromfiets sleutelaar
Bromfiets sleutelaar
Berichten: 47
Lid geworden op: 17 jun 2019, 21:12

Re: Sachs 50/3 meer trekkracht

Bericht door Remos112 » 19 sep 2020, 22:37

Aanvullende info het blokje is recent opgeboord naar 38.5 mm, en in 2008 Heeft Hans Stevens de spoelpoorten aardig aangepast
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
henkp
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Berichten: 1635
Lid geworden op: 17 sep 2008, 22:39
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Locatie: Weesp

Re: Sachs 50/3 meer trekkracht

Bericht door henkp » 27 sep 2020, 20:58

Leuk dat je de vragen stelt op meerdere fora,en eigenlijk een beetje raar dat je de orginele set-up aan wil houden met een volledig verbouwde cilinder.
Dat werkt denk ik niet,bij elke verandering aan de cilinder geldt de orginele verhouding af fabriek niet meer.
Je zal dan zelf moeten gaan experiminteren met de brandstoftoevoer.Denk dat een kant en klare oplossing er gewoon niet is.
Met de standaard spoelpoorten maar met een aangepaste in-en uitlaatpoort plus aangepaste zuiger lopen ze keurig 55-60,met voldoende trekkracht,geen idee wat je met deze cilinder kan bereiken.
De beste raad is voorraad!!
Remos112
Bromfiets sleutelaar
Bromfiets sleutelaar
Berichten: 47
Lid geworden op: 17 jun 2019, 21:12

Re: Sachs 50/3 meer trekkracht

Bericht door Remos112 » 28 sep 2020, 23:53

henkp schreef: 27 sep 2020, 20:58 Leuk dat je de vragen stelt op meerdere fora,en eigenlijk een beetje raar dat je de orginele set-up aan wil houden met een volledig verbouwde cilinder.
Dat werkt denk ik niet,bij elke verandering aan de cilinder geldt de orginele verhouding af fabriek niet meer.
Je zal dan zelf moeten gaan experiminteren met de brandstoftoevoer.Denk dat een kant en klare oplossing er gewoon niet is.
Met de standaard spoelpoorten maar met een aangepaste in-en uitlaatpoort plus aangepaste zuiger lopen ze keurig 55-60,met voldoende trekkracht,geen idee wat je met deze cilinder kan bereiken.
Ik probeer inderdaad op verschillende manieren aan informatie te komen en ik vind dit samen met het Sparta forum erg prettig.

Waar staat dat ik de originele setup aan wil houden? Dat is namelijk zeker niet het geval De originele setup is 16" wielen met 12-36 tandwielverhouden en een 28mm uitlaat bocht met bijhorende demper. Ik rijd inmiddels met 17" en 12-32 met een 32mm bocht met zundapp blokfluitdemper Enige orginele is nog de 1/12/212 carburateur.

Wat de intentie is geweest van al het vijlwerk aan deze cilinder heb ik ook geen idee van, zo heb ik het blokje in 2008 terug gekregen van Hans Stevens,

Dat een kantklare oplossing niet voor het oprapen ligt is denk ik wel de juiste conclusie en wellicht moet ik dan maar gewoon gaan experimenteren met ontsteking ed. Bedankt voor je input
Remos112
Bromfiets sleutelaar
Bromfiets sleutelaar
Berichten: 47
Lid geworden op: 17 jun 2019, 21:12

Re: Sachs 50/3 meer trekkracht

Bericht door Remos112 » 03 apr 2021, 02:02

Vandaag de "snelle" blokfluit demper er onderuit gesleuteld en de oude sigaar er weer terug op. Een wereld van verschil! Veel meer koppel, ik rijd nu met 50 per uur een heuvel op terwijl ik normaal al bij een zuchtje tegenwind terug naar 2 moest. Ik snap alleen niet zo goed hoe dit nu mogelijk is, de blokfluit demper zou juist een snelle uitlaat moeten zijn, echter denkt mijn blokje daar anders over. Deze sigaar is bekrasd en gebutst dus zal ik zeker vervangen, het liefst zou ik er weer een blokfluit onder hangen, maar waarom loopt hij daar zo beroerd op? Als iemand enig idee heeft ik hoor het graag! BVD Remi
Leon
Bromfiets professor
Bromfiets professor
Berichten: 623
Lid geworden op: 19 nov 2010, 13:42
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl

Re: Sachs 50/3 meer trekkracht

Bericht door Leon » 03 apr 2021, 11:22

De vorm en/of benaming van een uitlaatdemper zegt niets over eigenschappen. Een uitlaat moet de optimale weerstand bieden om een tweetakt goed te laten presteren. Het beste systeem is een expansie uitlaatbocht, zoals TWN dat op zijn motorfietsen toepaste, in de veertiger- en vijftigerjaren, evenals Aermachi-HD op zijn 50cc motorfietsen/bromfietsen toepaste in de zestiger jaren. Een tweede optie is een korte maar dikke uitlaatbocht en een expansie demper. Alle anderen systemen is een compromis. Vervolgens moet de carburateur voldoende doorlaat hebben, afgestemd op de grootte van de spoelpoorten en daarmee samenhangend het toerental. in navolging daarvan, zijn de sproeiers weer van belang. ... Is er ook maar één storende schakel in dit systeem, dan zal het motorblok protesteren. Dit betekend voor jouw: veel experimenteren met verschillende venturi diameters, sproeiers en tandwieloverbrengingen. Begin met een goede nieuwe demper en dikke bocht (Kreidler of Zundapp).
Gebruikersavatar
henkp
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Berichten: 1635
Lid geworden op: 17 sep 2008, 22:39
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Locatie: Weesp

Re: Sachs 50/3 meer trekkracht

Bericht door henkp » 03 apr 2021, 15:15

Heb hier nog een TS49 3v staan,32mm bocht en dikke uitlaat,loopt precies 40 cursing
Onlangs een ori bocht en uitlaat (TMI) gevonden,dit gaat gemonteerd worden,loopt ie 50.
Zie vaak dat er wordt aangeraden er dikke bochten/uitlaten onder te sleutelen,is niet altijd een verbetering.
Hetzelfde ook gehad met een 2v,en ook deze liep beter met de ori uitlaat.
De beste raad is voorraad!!
Remos112
Bromfiets sleutelaar
Bromfiets sleutelaar
Berichten: 47
Lid geworden op: 17 jun 2019, 21:12

Re: Sachs 50/3 meer trekkracht

Bericht door Remos112 » 04 apr 2021, 00:21

Bedankt voor alle reacties! Ik ga even goed nadenken over wat mijn opties zijn. Groeten Remi
Plaats reactie

Terug naar “Motorisch (Sachs)”