ILO met ketting

Plaats reactie
JLOMUSEUM
Bromfiets kenner
Bromfiets kenner
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl

Re: ILO met ketting

Bericht door JLOMUSEUM » 19 jan 2019, 20:35

Hallo JLO mee lezers , ik volg dit een beetje , interessant onderwerp .
Het G50 ketting blokje is in 1952 op de teken tafel verschenen , als opvolger voor de FP50 van JLO , deze motor moest alleen een versnellingsbak bak hebben , boring en ophang punten moesten het zelfde blijven .
De brommer werd zwaarder en men ging met 2 man op vakantie naar de Ardennen of Sauerland , dus een versnelling bak was een uitkomst .

Deze motor is in 2 en 3 versnellingen gemaakt , maar ook voor bakfietsen en invalide wagens .
Ook Mopetta , een Minnie auto was voorzien van de 54cc JLO G50 motor .
Deze motor was een schaap met 5 poten , alles kon met deze motor , in Zweden had hij en kikstarter en kon ook uitgevoerd worden met een aantrek kabel .
Ook was hij verkrijgbaar met geforceerde koeling , en zat dan ook op een tuinploegje , of een grond frees om het land te bewerken .

Maar nu het onderwerp rammel bak , JLO ketting blok , ik kan jullie vertellen dat dit blok best stil was , als het blok voor een brommer met een 3mm ketting als overbrenging tussen krukas en koppeling gebruikt werd , we praten over rond 1954 toen werden de eerste gezien in Nederland en was gewoon een mooi goed blokje , je gelooft toch niet dat ze in Duitsland een rammel bak verkochten , er waren meer brommer motoren met ketting overbrenging .

Maar een brommer moest ieder jaar een beurt hebben , en als de fietsen maker het vermoeden had dat de binnen ketting ging rammelen , werd er een nieuwe op gezet , simpel en het arbijdsloon was toen geen kosten post , het hoorde bij een goede onderhouds beurt .

Wel was er een nadel van een ketting in de overbrenging , de rolletjes in de schakels wilden wel een breken , die lagen dan onderin en de ketting werd slapper , dus ook meer motor geraas , toen deze klachten JLO bekend werden is men over gegaan op een snaar , de bekende tandriem , iedere heeft hem wel eens vervangen !!!
Er kom een klein stukje van in het nieuwe bald van bromfiets , dus lees maar als hij binnen komt .
De tandriem was mooi stil en voor vlak Nederland een uitkomst , de brommer mocht niet sneller rijden als 40km dus dat riempje kon dat wel aan .

Nu even over het blokje van Dirk , zie boven de foto , hier zit een 5mm ketting in , deze is wat sterker en zaten in bakfiets motoren , of ook wel in de 3 bakken , die in Duitsland verkocht werden , Mars en Rabenick hadden dit blok ook in hun mopets , er was niks mis met deze motoren , maar goed onderhoud is wel van belang .

De motor van Dirk moet dan ook gewoon mooi lopen , er is hier best wat aan de hand , maar dat kan je van afstand niet beoordelen , de ketting die er in zit is de goede , wel een advies dikkere olie te gebruiken SAE 80 is geen probleem , maar soms kan de koppeling dit niet aan , dit klopt , daar is ook weer een oplossing voor , die was van JLO zelf , dus geen strakke veren of ringetjes , een heel simpel iets , zodat het koppel hevel op het stuur niet zwaarder gaat met intrekken van het hevel , in Duitsland werden die motoren met een 2,2pk aluminium cilinder geleverd , er zijn er ook met 2,5pk , en Montesa had zelfs een 3pk cilinder .
Deze aluminium cilinders maken ook meer geruis , of pingelen zelfs , zeker als de cilinder kop wat extra lager gemaakt is , dan maken ze best wel leven , dit vind een JLO niet fijn !

Als afronding wij hebben zeker 20 bakfiets motoren gereviseerd met binnen ketting , ook voor de Mopetta en transport fietsen , als dit goed gebeurt zijn dit beslist geen rammelbakken .
Het is ook voor het eerst dat ik dit hoor , daarom deze reactie .

Groet JLO museum .
henry2606
Bromfiets liefhebber
Bromfiets liefhebber

Bericht door henry2606 » 29 okt 2019, 15:22

Ik ben wel laat met reageren maar is het opgelost
Gr Henry
henry2606
Bromfiets liefhebber
Bromfiets liefhebber

Bericht door henry2606 » 29 okt 2019, 15:27

Ik ben laat met reageren maar is het opgelost
Gr Henry
itskoat
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Contacteer:

Bericht door itskoat » 29 okt 2019, 15:57

Nu ben ik nieuwsgierig naar hoe het is opgelost?

Vriendelijke groet ;)

Wietze
Ötzi
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl

Bericht door Ötzi » 29 okt 2019, 17:59

Ben ik ook benieuwd naar! Mijn probleem van het lawaaierige ILO-blok met zware ketting en alu. cil. heb ik opgelost door hem om te bouwen naar snaar. Het verschil is groot.
Groet, Ötzi
'Vandaag is de morgen waar je je gisteren nog druk over maakte' drool
Plaats reactie

Terug naar “Motorisch (JLO)”