ontsteking afstellen?

Plaats reactie
itskoat
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Contacteer:

Re: ontsteking afstellen?

Bericht door itskoat » 01 nov 2009, 11:14

Je geeft in de loop van je toelichting zelf het antwoord al Rene. Trouwens wel goed van je om even te vermelden dat het artikel in HMR.102 over het afstellen van viertaktmotoren gaat. Dit is goed om te weten voor iemand die erover denkt om naar de kiosk te gaan om het blad aan te schaffen. Maar blijft desondanks wel leerzaam.

Vriendelijke groet ;)

Wietze
rene
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Contacteer:

Bericht door rene » 01 nov 2009, 12:06

Het is evengoed wel waard om te lezen dat artikel,je steekt er allicht wat van op.
En een tweetakt afstellen met een gradenschijf kan wel hoor,maar ik denk dat het voor de gemiddelde hobbyist nodeloos ingewikkeld wordt.
Voor veel mensen is een ontsteking afstellen met een simpele"terugdraaier"al te ingewikkeld,laat staan dat je millimeters moet gaan omrekenen naar graden.
Bij de bromfietshandelaar waar ik vroeger werkte ging het meestal op"gehoor" en "gevoel".Niet erg wetenschappelijk maar het werkte wel...........
René
imola
Bromfiets professor
Bromfiets professor

Bericht door imola » 01 nov 2009, 13:14

Voor een tweetakt doe ik het ook meestal met een gewoon testlampje, meetstift in de cilinder en voelermaten. Als ik dan achteraf eens controleer met een stroboscoop, klopt het vrijwel altijd als een bus met de opgegeven waarden.
zundappfamel
Bromfiets sleutelaar
Bromfiets sleutelaar

Bericht door zundappfamel » 15 mei 2020, 11:58

Hallo.
Misschien heb ik een andere stroboscoop maar de rode en zwarte klem zijn voor de voeding plus en minpool van de accu of een andere voedingsbron [12volt gelijkstroom].
De derde aansluiting klemt men om de bougie kabel en deze geeft dan de puls om de lamp van de stroboscoop te laten flitsen.
Groeten willem.
Plaats reactie

Terug naar “Motorisch (diversen/algemeen)”