OLIE KEERRING.

spartafiel
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Contacteer:

Re: OLIE KEERRING.

Bericht door spartafiel » 19 jul 2021, 23:24

Villiers had in de jaren 30 geen labyrith ringen, maar lange bronzen bussen ter afdichting (spleetafdichting). Hoewel dit een vergelijkbaar effect heeft is dat niet zo effectief als een labyrinth. Ik heb de nodige villiers motoren van binnen gezien en in de motoren uit die jaren nog nooit een labyrinth gezien.

Villiers had wel bronzen korte bronzen bussen met een spiraal erin (misschien dat je dat bedoelt), maar de spiraal diende dus ter verbetering van de spleetafdichting. Hoewel doet vermoeden dat dit hetzelfde is, is het werkingsprincipe weer anders. Toerental, vocht, vuil e.d spelen een rol in de keuze tussen een van beiden.
Sparta - Motorrijwielen en Motorcarriers, Bromfietsen en Rijwielen
'Berijdt Sparta-Rijwielen - Elegant en Sterk - Billijk in Prijs - bij iederen handelaar verkrijgbaar' -

1-Takt voldoet niet, 2-Takt is meer dan toereikend en 4-Takten zijn er 2 teveel
kees56
Bromfiets liefhebber
Bromfiets liefhebber

Bericht door kees56 » 21 jul 2021, 01:03

goede avond,, klopt helemaal wat ducini aan uitleg schrijft,, de labyrint afdichting is volgens mij bedoelt om geen carterolie te krijgen via de krukas ,aan achterzijde van de ontstekings plaat/vliegwiel ,, en uiteraard moeten er ook nog enkele keerringen geplaatst worden te afdichting van de krukas,,, ik heb al diverse bromfiets motortjes gereviseerd , voor de fun/hobby, (je moet wat als pensionada :D :D ) onderandere -kreidlers , zundaps, mobylettes, jlo,enzovoorts, maar was deze afdichting nog niet tegen gekomen bij genoemde bromfietsjes,, vandaar mijn vraag,,

bedankt voor alle info/reacties--- groetjes kees
spartafiel
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Contacteer:

Bericht door spartafiel » 21 jul 2021, 20:40

Leuk dat je het deelde. Heb het ook niet eerder bij een bromfietsmotor gezien.
Sparta - Motorrijwielen en Motorcarriers, Bromfietsen en Rijwielen
'Berijdt Sparta-Rijwielen - Elegant en Sterk - Billijk in Prijs - bij iederen handelaar verkrijgbaar' -

1-Takt voldoet niet, 2-Takt is meer dan toereikend en 4-Takten zijn er 2 teveel
Plaats reactie

Terug naar “Berini”