Union Tourist 1966

Plaats reactie
JCWarmels
Bromfiets liefhebber
Bromfiets liefhebber
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 aug 2019, 22:10

Union Tourist 1966

Bericht door JCWarmels » 29 sep 2019, 11:35

Hallo allemaal,

Ik ga over enkele maanden een Union Tourist kopen uit 1966, nu wil ik graag het één en ander aanpassen om deze als motorfiets te bereiden. Ik kan helaas nergens info vinden over wat voor 98cc cylinder erop zou passen. Kunnen jullie me hier misschien bij helpen?

Ook wil ik graag de integriteit van de pedalen behouden dus een 98cc met pedalen wat erop past zou perfect zijn.

Mvg Jesse Warmels
Ötzi
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Berichten: 3230
Lid geworden op: 06 apr 2009, 22:08
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Locatie: Lommel B.

Re: Union Tourist 1966

Bericht door Ötzi » 29 sep 2019, 13:18

Kan je eens een foto van je Union plaatsen? Er zit een gewoon Sachs blok onder met 2 of 3 handversnellingen en pedalen veronderstel ik. Ik denk niet dat er voor dit blok 98cc cilinders bestaan. Of er een 98cc cilinder van een ander model/merk op pas te maken is ? Dat is zeer de vraag, maar ik vrees van niet, tenzij je grote verbouwingen van carter/krukas niet uit de weg gaat. In dat geval kan je beter van een compleet 98cc blok uit gaan.
Snelle 50cc cilinders zijn er wel.
Om de brommer als motorfiets te registreren hoeft hij niet meer dan 50cc te zijn.
Groet, Ötzi
'Vandaag is de morgen waar je je gisteren nog druk over maakte' drool
JCWarmels
Bromfiets liefhebber
Bromfiets liefhebber
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 aug 2019, 22:10

Re: Union Tourist 1966

Bericht door JCWarmels » 30 sep 2019, 00:52

Ötzi schreef:
29 sep 2019, 13:18
Kan je eens een foto van je Union plaatsen? Er zit een gewoon Sachs blok onder met 2 of 3 handversnellingen en pedalen veronderstel ik. Ik denk niet dat er voor dit blok 98cc cilinders bestaan. Of er een 98cc cilinder van een ander model/merk op pas te maken is ? Dat is zeer de vraag, maar ik vrees van niet, tenzij je grote verbouwingen van carter/krukas niet uit de weg gaat. In dat geval kan je beter van een compleet 98cc blok uit gaan.
Snelle 50cc cilinders zijn er wel.
Om de brommer als motorfiets te registreren hoeft hij niet meer dan 50cc te zijn.
Groet, Ötzi
Een goeie foto van het blok zelf beschik ik helaas niet over, ik wil overigens het grotere cc hebben zodat ik makkelijker mee kan trekken en met gemak op de snelweg kan.

Mijn vader vezekerde mij dat er oudere sachs blokken waren die passend waren, weet u misschien wel hoe of wat die blokken zijn, en of er ook een enkele tussen zit waar nog pedalen opzitten?
Ötzi
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Berichten: 3230
Lid geworden op: 06 apr 2009, 22:08
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Locatie: Lommel B.

Re: Union Tourist 1966

Bericht door Ötzi » 30 sep 2019, 09:58

100cc of 125cc 5-bak blok eronder bouwen dan! Die oude Sachs 98cc hadden ook geen trapas, die hadden de trapas in het frame. Deze oude blokken leverden ook maar een dikke 2pk, daar schiet je dus niets mee op.
Groet, Ötzi
Bijlagen
Sachs 125.jpg
Sachs 125.jpg (35.46 KiB) 107 keer bekeken
Sachs 100cc.jpg
Sachs 100cc.jpg (29.89 KiB) 107 keer bekeken
'Vandaag is de morgen waar je je gisteren nog druk over maakte' drool
JCWarmels
Bromfiets liefhebber
Bromfiets liefhebber
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 aug 2019, 22:10

Re: Union Tourist 1966

Bericht door JCWarmels » 30 sep 2019, 11:22

Dus de integriteit van een motorfiets met pedalen van 100cc is een mooie droom?
Gebruikersavatar
Cyrus
Moderator
Moderator
Berichten: 1720
Lid geworden op: 21 nov 2007, 23:01
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Locatie: Belgium

Re: Union Tourist 1966

Bericht door Cyrus » 01 okt 2019, 18:28

Ik weet niet of een combinatie van een union frame met 125cc blok zo geweldig gaat zijn om de autoweg te nemen.......... Een 125cc met onbeperkt vermogen zal wel lukken, maar dan de vering en remmen van een bromfiets die max een 60 km/u loopt?
Groeten,
Bart.
Ötzi
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Berichten: 3230
Lid geworden op: 06 apr 2009, 22:08
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Locatie: Lommel B.

Re: Union Tourist 1966

Bericht door Ötzi » 01 okt 2019, 20:04

Daar ben ik het eigenlijk 100% mee eens! Een brommer is geen 100cc (of 125cc) motorfiets.
Raar idee eigenlijk dat plan van Jesse!
Mijn raad is; niet aan beginnen.
Groet, Ötzi
'Vandaag is de morgen waar je je gisteren nog druk over maakte' drool
JCWarmels
Bromfiets liefhebber
Bromfiets liefhebber
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 aug 2019, 22:10

Re: Union Tourist 1966

Bericht door JCWarmels » 02 okt 2019, 10:59

De remmen was ik sowieso van plan te vervangen, over de vering had ik nog niet echt gedacht
Plaats reactie

Terug naar “Union”