elektronische ontsteking

Plaats reactie
Ötzi
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl

elektronische ontsteking

Bericht door Ötzi » 07 apr 2021, 22:29

Wat zijn de (beste) adressen om een elektronische ontsteking aan te schaffen voor een oude 98cc met groot koperen vliegwiel?
Met dank en groet van Ötzi
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
'Vandaag is de morgen waar je je gisteren nog druk over maakte' drool
spartafiel
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Contacteer:

Re: elektronische ontsteking

Bericht door spartafiel » 08 apr 2021, 21:21

Waarom zou je dat willen?! Nieuwe spoel kost nagenoeg niks. En de villiers ontsteking is eigenlijk best betrouwbaar.
Jvmotors in zwartsuis heeft de spoelen gewoon liggen tegen een schappelijke prijs.
Sparta - Motorrijwielen en Motorcarriers, Bromfietsen en Rijwielen
'Berijdt Sparta-Rijwielen - Elegant en Sterk - Billijk in Prijs - bij iederen handelaar verkrijgbaar' -

1-Takt voldoet niet, 2-Takt is meer dan toereikend en 4-Takten zijn er 2 teveel
Ötzi
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning

Bericht door Ötzi » 08 apr 2021, 22:47

O.K. goed om te weten! Het was een vraag van de eigenaar of dat een mogelijkheid was.
Zo'n elektr. ontsteking is wel betrouwbaarder natuurlijk.
Ik heb een keer meegedaan met de Mini-Giro in Engeland op mijn Parilla (startnr. 9). Helaas viel ik de eerste dag al uit met een kapotte spoel! Toen viel me meteen op dat al die 'ouwe kerels' met hun mooie Italiaantjes elektronische ontsteking hadden! Waarom? Omdat ze niet wilden riskeren in panne te vallen nadat ze geïnvesteerd hadden in inschrijf-, hotel-, reiskosten en tijd natuurlijk.
Groet, Ö
Leon
Bromfiets professor
Bromfiets professor

Bericht door Leon » 09 apr 2021, 10:33

Een elektronische ontsteking is aan te raden, bij dit soort evenementen. Buiten een grotere betrouwbaarheid, loopt het motorblok veel beter, door een nauwkeurige afstelling. Raadzaam is echter, om de originele ontsteking te repareren met zoveel mogelijk nieuwe onderdelen (zolang die verkrijgbaar zijn) en zorgvuldig te bewaren.
Andries Gaastra
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning

Bericht door Andries Gaastra » 09 apr 2021, 21:00

Ötzi schreef: 08 apr 2021, 22:47
Zo'n elektr. ontsteking is wel betrouwbaarder natuurlijk.
Weet je dat wel zeker ?
Heb je daar onderzoek naar gedaan ?

Een elektronische ontsteking geeft zeker geen 100% betrouwbaarheid en is bij een defekt meestal niet meer te repareren.
De montage van zoiets is in de meeste gevallen onzin, een goed in orde gemaakte originele ontsteking zeker niet minder betrouwbaar en bovendien onderweg te repareren als dat nodig is.
Ötzi
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning

Bericht door Ötzi » 09 apr 2021, 23:23

Tijdens de Mini Giro in G.B. had ik geen reserve ontstekingsspoel bij me. Dat heb je maar zelden natuurlijk.
En een soldeerbout heb je ook wel eens nodig bij ontstekingsreparaties, die neem ik ook niet zo gauw mee in mijn gereedschapsetje.
Maar inderdaad je hebt wel gelijk, als je er alles nieuw op hebt zitten (en geen NOS-spoel!), is zo'n ontsteking weer heel betrouwbaar. Blijft de vraag, waarom zouden die deelnemers van zo'n enkele dagen durend evenement dan bijna allemaal elektronische ontsteking prefereren op hun perfect origineel gerestaureerde lichte Italiaanse motoren................?
Met groet, Ötzi
MarkN
Bromfiets sleutelaar
Bromfiets sleutelaar

Bericht door MarkN » 17 apr 2021, 11:00

Ötzi schreef: 09 apr 2021, 23:23 Blijft de vraag, waarom zouden die deelnemers van zo'n enkele dagen durend evenement dan bijna allemaal elektronische ontsteking prefereren op hun perfect origineel gerestaureerde lichte Italiaanse motoren................?
Met groet, Ötzi
Puur voor de betrouwbaarheid, niks meer dan dat.
Met een puntenontsteking kan je bromfiets ook heel mooi lopen mits goed afgesteld natuurlijk.

Heb zelf in beide dapjes een Kokusan ontsteking zitten, is betrouwbaar (ja tot op zekere hoogte :D ) maar is ook mooi weg te werken zodat het niet 'af doet' aan de originaliteit ;) totdat je hem lostrekt :mrgreen:

En me beide Solexen lopen op een Atom pink ontsteking, echt super want die zijn n.l. wel heel gevoelig voor een rammelende ontsteking met hun 0,6 pk :mrgreen:
Plaats reactie

Terug naar “Elektronische problemen”