Carburateur afstelling

Plaats reactie
paulmz
Bromfiets sleutelaar
Bromfiets sleutelaar
Berichten: 83
Lid geworden op: 01 dec 2015, 17:38

Carburateur afstelling

Bericht door paulmz » 02 sep 2020, 17:38

Van mijn Simplex met M23 motor zit ik wat te worstelen met het mengsel van de Encarwi.
Na lagers,keeringen,punten vervangen te hebben ook cilinder laten boren op een overmaats zuiger.
Op zich loopt hij prima maar in het lage toerengebied staat hij te rijk(lastig met wegrijden),sproeiermaat is 52.
Nu heeft zo,n Encarwi geen gasnaald dus de sproeier moet alles doen.
Ik zou nog wat kunnen proberen met vlotterhoogte of heeft iemand een ander idee?

Paul
Ducini
Bromfiets specialist
Bromfiets specialist
Berichten: 293
Lid geworden op: 27 sep 2014, 18:07

Re: Carburateur afstelling

Bericht door Ducini » 02 sep 2020, 18:52

Dag Paul,

Er zijn oneindig veel versies van de schijnbaar simpele Encarwi. Zelfs de opgaven "welke uitvoering op welk blok" verschillen. De meest-genoemde versies voor de M23 zijn A5 en A7. In beide hoort een gasschuif 426, maar daar is vaak mee gerommeld (b.v. de gasschuif 180 van een vroege M21).
Mijn ervaring (vnl. M21) is, dat zelfs identiek genummerde gasschuiven zich verschillend gedragen bij verschillende gasklepstanden. Het is de moeite waard om meerdere exemplaren te proberen.

Helaas passen ook vlotters en vlotterkamerdeksels van andere Encarwi's vaak probleemloos, maar dan is niet duidelijk wat de invloed is op het benzine-niveau in de vlotterkamer. Advies: begin met de uitvoering "volgens het boekje", en verander maar één ding tegelijk.

Groet,

Ducini
Gebruikersavatar
45069
Bromfiets professor
Bromfiets professor
Berichten: 472
Lid geworden op: 14 sep 2010, 20:19

Re: Carburateur afstelling

Bericht door 45069 » 13 sep 2020, 23:31

Inderdaad de a5 encarwi voor de 1e uitvoering van de m23 die met de kleinere cilinder.
De a7 voor het 2e model met bredere cilinder.
Sproeier 52 zou goed moeten zijn, is hij wel juist heb je een andere om daar eens mee te testen ?
Het gebeurde wel eens dat iemand zijn sproeier wat groter maakte....
Sparta geeft 50 op als sproeier, mogelijk die eens proberen ?
Vlotter werkt goed ,?
Inlaatschijf in het blokje ook goed gemonteerd ?
Je spoel en condensator ook vervangen ?
zundappfamel
Bromfiets kenner
Bromfiets kenner
Berichten: 129
Lid geworden op: 21 okt 2016, 15:08
Locatie: pannerden

Re: Carburateur afstelling

Bericht door zundappfamel » 14 sep 2020, 11:53

Hallo.
Lijkt veel op het andere topic over een jlo blok maar dan onder een andere naam.
Als ik nuchter kijk naar het verhaal over de sproeier dan denk ik dat er veel onzin verhalen rond gaan.
Laat maar weten of ik het fout heb maar de sproeier kan altijd dezelfde hoeveelheid brandstof doorlaten maar laat alleen door wat er word gevraagd.
De sproeier heeft dus alleen een begrenzing wat betreft het maximale toerental dat te bereiken is.
De venturi is wel de bepalende factor voor de brandstof toevoer bij lage toerentallen.
Kijk maar eens naar de werking van een carburateur met gasnaald, deze bepaald dat er weinig benzine kan worden afgegeven bij een gesloten gasschuif en bij een geheel geopende gasschuif bepaald de sproeier weer het maximale te bereiken toerental.
De gasnaald sluit de venturi gedeeltelijk af bij een lage gasschuifstand en vergroot deze steeds meer naar mate de gasschuif omhoog gaat.
De gasnaald is niet voor niks taps toelopend, dit lijken mij eenvoudige natuurlijke wetten.
De ouderen onder ons zullen vroeger op de lagere school wel eens een zelf gemaakte houtskooltekening hebben moeten fixeren met een door blazen aangedreven venturi, hoe harder er werd geblazen hoe meer fixatie vloeistof er werd verneveld.
Groeten willem.
Plaats reactie

Terug naar “Locomotief - Simplex”