Zündapp

Leon
Bromfiets specialist
Bromfiets specialist
Berichten: 284
Lid geworden op: 19 nov 2010, 13:42
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl

Re: Zündapp

Bericht door Leon » 02 mei 2020, 12:58

Een Zundapp reclame poster met een model 423 S en een typ-257 motorblok
Bijlagen
1956 Zundapp Combinette 423 S met typ-257 motorblok poster.jpg
Leon
Bromfiets specialist
Bromfiets specialist
Berichten: 284
Lid geworden op: 19 nov 2010, 13:42
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl

Re: Zündapp

Bericht door Leon » 02 mei 2020, 13:48

Half vijftiger jaren werd het belangrijk om toertochten te maken met een duo passagier achterop. DKW (nog niet Zweirad-Union) kwam na een jaar op de markt te zijn van het model Hummel (met 3-versnellingen), in 1956, als eerste met een bromfiets op de markt, die geschikt was voor duo gebruik (in het Duitse heuvellandschap), die nu een buddyseat kreeg. Alle andere merken moesten volgen. Zundapp had geen geschikt motorblok met het planetaire versnellingsbak motorblok voor duo gebruik, dus werd een nieuw motorblok (met 3-versnellingen trekspie schakeling) ontwikkeld. Daarom is het Zundapp typ-257 motorblok zeldzaam (gebleven). Omdat Zundapp nog heel veel 257 en 258 motorblokken op de plank had liggen, die ze zelf niet meer inbouwden, werden die motorblokken in de aanbieding gedaan. Voor weinig geld kon iedereen die maar wilde, een Zundapp type 257 of 258 motorblok kopen. En natuurlijk waren er een paar zuinige Nederlanders, waaronder Fongers-Germaan, die wel een koopje wilden. Evenals Cyclone in Belgie en Santamaria in Italie.


Zundapp heeft in 1957 nog wel een 3-versnellingen planetaire versnellingsbak motorblok ontwikkeld, het typ-261 motorblok. Maar dat ontwerp is niet verder gekomen als het prototype stadium en werd niet in productie genomen.
Laatst gewijzigd door Leon op 06 mei 2020, 19:41, 3 keer totaal gewijzigd.
Leon
Bromfiets specialist
Bromfiets specialist
Berichten: 284
Lid geworden op: 19 nov 2010, 13:42
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl

Re: Zündapp

Bericht door Leon » 02 mei 2020, 14:42

Zündapp had een enorme verhoging van investeringen in het Janus kleinwagen project. In juli 1958, had Zündapp zijn belangrijkste fabriek in Neurenberg, verkocht aan Bosch en kon in de vestiging München, de bromfietsen en motorfietsen produceren. De grote Zundapp motorfietsen worden nauwelijks nog geproduceerd/verkocht. Ook door het mislukken van de kleine Zündapp Janus werd Zündapp gedwongen om zijn carrosseriebedrijf te verkopen aan Hans Glas van Goggomobil. Zundapp ziet af van automobielproductie. Prachtige prototypes worden weggezet in een magazijn of vernietigd. Hans Glas toont in een klantengids de nieuwe gekochte Zündapp fabriek. En dan in 1959, breekt de hel los. De Duitse jeugd koopt massaal Zundapp en Kreidler bromfietsen. Ook de Duitse brave huisvader kiest het meest voor deze twee merken. Zundapp kan de vraag niet bijbenen. De fabriek in Munchen draait op volle toeren, met de productie van de bromfietsen en in mindere mate de productie van de kleinkraftrader (motorfietsen). De zware motorfietsen worden niet langer geproduceerd, omdat de markt volledig is ingestort. Voorlopig kan Zundapp geen motorblokken leveren aan derden, ze hebben alles nodig wat maar geproduceerd kan worden, om uit te leveren aan klanten. Voor Fongers-Germaan, evenals Union en Cyrus blijft alleen nog Sachs over als toeleverancier. Cyclone is niet meer, Moorkens richt zich op assemblage van de BMW 700 automobiel voor de Belgische markt.
Leon
Bromfiets specialist
Bromfiets specialist
Berichten: 284
Lid geworden op: 19 nov 2010, 13:42
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl

Re: Zündapp

Bericht door Leon » 02 mei 2020, 19:17

Tot slot nog even een uitleg over de droge externe koppeling. ... Het Zundapp motorblok is in origine ontworpen zonder koppeling, voor het inbouwen naar keuze, als hulp motorblok (begonnen met riemaandrijving). Als een jaar later de voorkeur ontstaat voor inbouw bij de trapper-as, veranderd ook de voorkeur bij de consument, voor stilstaan met draaiende motor en wegrijden vanuit stilstand. Ook Kreidler begon met de K50 zonder koppeling. Als de vraag naar ontkoppelen toeneemt, is het eenvoudig om aan de buitenzijde een droge koppeling toe te voegen en zo geschied. Zundapp heeft geheel in de lijn van de verwachtingen het motorblok aangepast aan de wensen van de consument. In het begin van de periode met standaard ingebouwde koppeling, kon bij de voorgaande motorblokken zonder koppeling, alsnog een koppeling worden gemonteerd.
Bijlagen
1957 Zundapp 423 S motorblok koppeling.jpg
typ-258 motorblok, ingebouwd bij het model 423 S Zundapp bromfiets
1957 Zundapp 423 S motorblok koppeling.jpg (40.67 KiB) 12 keer bekeken
Plaats reactie

Terug naar “Fongers”