Welk merk en jaartal

Plaats reactie
Koens
Bromfiets liefhebber
Bromfiets liefhebber

Welk merk en jaartal

Bericht door Koens » 10 okt 2019, 21:38

Beste forumleden,

Ik ben bezig met de restauratie van een Italiaanse brommer. Deze is bijna rond, het grote probleem is dat ik geen idee heb van het merk of jaartal.

Dacht eerst aan Negrini, Malagutti, Testi, BM Bovicini. Maar volgens mij is het geen van deze.

Framenummer is FPTV*458F*
Motorblok heeft de aanduiding FB Minarelli op de zijkanten. Type blok is NP3
Serienummer motor : IGM37430M

Op de benzinetank zijn er nog de overblijfselen van twee vleugels te zien, op het zadeltasje een pijl.

Voorlicht is volgens mij niet origineel.

Achteraan is er een bagagedrager/kinderzitje.

Wie kan me helpen ?
Brommer.jpg
Brommer.jpg (83.48 KiB) 71 keer bekeken
Tank.jpg
Tank.jpg (77.86 KiB) 71 keer bekeken
Deksel motorblok.jpg
Deksel motorblok.jpg (68.35 KiB) 71 keer bekeken
Deksel zadeltasje.jpg
Deksel zadeltasje.jpg (59.47 KiB) 71 keer bekeken
Achterlicht.jpg
Achterlicht.jpg (58.46 KiB) 71 keer bekeken
Kinderzitje.jpg
Kinderzitje.jpg (76.56 KiB) 71 keer bekeken
Eric S
Bromfiets professor
Bromfiets professor
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl

Re: Welk merk en jaartal

Bericht door Eric S » 10 okt 2019, 23:08

Embleem op de tank heeft toch veel weg van een BM Bonvicini

Maar er waren meer merken die een vleugel in het embleem hadden en in combinatie met de letters op het gereedschapskastje zou het ook Invicta of Santa Maria kunnen zijn.
Ducini
Bromfiets kenner
Bromfiets kenner

Bericht door Ducini » 11 okt 2019, 10:44

Leuke brommer, maar de aanpak is niet handig. Wil je er ooit een kenteken voor krijgen dan zul je toch echt de identiteit moeten vaststellen vóór de keuring bij RDW. Die willen best meedenken, maar je eigen huiswerk kun je beter doen voordat je er geld en moeite aan besteedt. Een z.g. "vooronderzoek" is in dit soort gevallen de aanbevolen weg, maar dat is alleen zinvol vóórdat er aan de brommer wordt gewerkt.

Overigens denk ik dat IGM37430M geen serienummer is maar een goedkeuringsnummer. Kijk maar eens naar de uitlaten van Italiaanse brommers, die hebben allemaal een ingeslagen IGM-nummer, onafhankelijk van het fabrikaat (Fismib, Lafranconi e.v.a.).

IGM = "Ispettorato Generale Motorizzatione Civile e Trasporti in Concessione", onderdeel van het Italiaanse Ministerie van Infrastructuur en Vervoer. Niet alleen voertuigen moeten zijn goedgekeurd, maar ook belangrijke onderdelen als motoren, uitlaten, carburateurs en verlichtingsonderdelen. Zelf een claxon kan een IGM nummer hebben...

groet,

Ducini
Koens
Bromfiets liefhebber
Bromfiets liefhebber

Bericht door Koens » 12 okt 2019, 11:58

Hoi Ducini,

Had wel vooronderzoek gedaan, maar bleek foute infomatie. Had hetzelfde model gevonden, met bijna gelijke serienummers op https://www.stolzeclassiccars.nl/aanbod ... minarelli/

Maar als je goed kijkt, zie je op de tank Malanca Nicki staan. Dit klopt volgens mij niet, want de uitlaat en de ketting van een malanca nicki zitten aan de andere kant.

Dus was ik terug bij af.

Mvg Koen
Plaats reactie

Terug naar “Italiaanse brommers”