Tank lak verwijderen en ontdeuken

Plaats reactie
Superia
Bromfiets professor
Bromfiets professor

Tank lak verwijderen en ontdeuken

Bericht door Superia » 03 jul 2020, 10:02

Collega bromfietsliefhebbers,

Ik kocht onlangs een tank voor een Superia Full Speed.

2 problemen:
  • De tank werd ooit grof overschilderd met de borstel. Eronder zie ik echter nog de originele laklaag. Hoe haal ik die 2de laag er best af met zoveel mogelijk behoud van onderliggende laag?
  • Er zit aan 1 van beide zijden een grote ondiepe deuk. Hoe pak ik dat best aan om dat te ontdeuken? Zijn daar huis-tuin-en-keukenmiddeltjes voor? Liefst zodanig dat ik de tank nog in originele staat kan behouden!
Alvast dank!
Schermafbeelding 2020-07-03 om 09.58.00.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
spartafiel
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Contacteer:

Re: Tank lak verwijderen en ontdeuken

Bericht door spartafiel » 03 jul 2020, 10:10

Je zou eens in dit onderwerp kunnen kijken:Link naar forumonderwerp

Voor wat betreft de tank ontdeuken, kan je eens informeren bij een bedrijf dat uitdeukt zonder spuiten. Een tank uitdeuken is namelijk niet zo makkelijk wanneer je de lak in tact wil houden.
Sparta - Motorrijwielen en Motorcarriers, Bromfietsen en Rijwielen
'Berijdt Sparta-Rijwielen - Elegant en Sterk - Billijk in Prijs - bij iederen handelaar verkrijgbaar' -

1-Takt voldoet niet, 2-Takt is meer dan toereikend en 4-Takten zijn er 2 teveel
Superia
Bromfiets professor
Bromfiets professor

Bericht door Superia » 03 jul 2020, 10:23

Bedankt voor de tip. Welke thinner kies ik best denk je? Synthetische of cellulose?
MarkN
Bromfiets sleutelaar
Bromfiets sleutelaar

Bericht door MarkN » 03 jul 2020, 12:24

Ik zou niet direct voor thinner kiezen, daarmee tast je zeker ook de oude laklaag aan, als je hem er al ook niet mee afhaalt. Begin met een minder agressief middel, b.v. terpentine of wasbenzine. Nog liever terpentine eerst dan wasbenzine want dat is alweer wat scherper.

Ik heb ook ervaren dat Dasty van de wibra sommige verfsoorten ook oplost cq zachter maakt.
En dan altijd nog eerst op een niet zichtbaar plekje testen.

En voor de deuk, als je dat zelf niet kan inderdaad een uitdeuken zonder spuiten zoeken. De meeste (auto) schade herstellers kunnen dat wel.

Je kan het uitdeuken ook zelf proberen maar dat hangt er echt vanaf waar de deuk zit en of je via de vulopening er goed bij kan komen met b.v. een stuk van een bezem oid en dan proberen de deuk er voorzichtig uit te tikken. Maar je zal dan zelf, al naar gelang wat je nodig hebt, de hulpmiddelen moeten maken.

Dan zou ik ook eerst met uitdeuken beginnen en daarna pas ontlakken. De oude laklaag dan als extra bescherming laten zitten, maar goed dan nog kan de onderliggende gaan scheuren/breken als je te scherp te werk gaat.
Superia
Bromfiets professor
Bromfiets professor

Bericht door Superia » 11 jul 2020, 00:04

Het weghalen van de 2 extra lagen lak is uiteindelijk toch goed gelukt. Wasbenzine, aceton en thinner gaven geen resultaat, dus het is uiteindelijk toch afbijt geworden. Best wel tevreden van het resultaat.
Screenshot_20200711-000657.jpg
IMG_20200703_222022.jpg
Screenshot_20200711-000456.jpg
spartafiel
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Contacteer:

Bericht door spartafiel » 11 jul 2020, 09:17

Als ik het goed zie, is het dus een verchroomde tank. In dat geval had je meteen afbijt kunnen gebruiken. Ik dacht dat je een oude laklaag wilde ophalen.

Wat die deuk betreft, hij is vrij flauw, dus geen scherp vouwen. Indien je het zelf wil doen, er zijn spotrepair setjes te koop die werken op basis van een thermische lijm. Ik denk dat je de deuk er wel uit kunt trekken. Kost je wel veel tijd. En instructies over spotrepair vindt je wel op youtube.

Succes.
Sparta - Motorrijwielen en Motorcarriers, Bromfietsen en Rijwielen
'Berijdt Sparta-Rijwielen - Elegant en Sterk - Billijk in Prijs - bij iederen handelaar verkrijgbaar' -

1-Takt voldoet niet, 2-Takt is meer dan toereikend en 4-Takten zijn er 2 teveel
Ouwe Luuk
Bromfiets kenner
Bromfiets kenner

Bericht door Ouwe Luuk » 11 jul 2020, 18:03

Ik zou m brengen naar Gert jan van de Meij uit Putten. Die man kan dat echt super netjes fixen voor je. Vooral omdat t n verchroomde tank is zie je elk oneffenheidje. Zelf krijg je dat nooit zo voor mekaar zoals hij dat kan en dan blijf je dat altijd zien en je eraan ergeren...
Succes groet Ronald. Ps ik heb zn telefoonnummer wel ergens als je dat wil
Fijn een potje rijden ;)
Superia
Bromfiets professor
Bromfiets professor

Bericht door Superia » 13 jul 2020, 09:23

Ondertussen is de tank ook gemonteerd. De deuken vallen me eigenlijk nogal mee, dus ik denk dat ik ze gewoon zo laat nu en er later eens mee bezig ben. Net nog een blokje monteren en deze brommer is weer klaar.
Schermafbeelding 2020-07-13 om 09.22.10.png
Plaats reactie

Terug naar “Stralen, schuren, plamuren en lakken”