Puch VS50 gereed.

Leon
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Berichten: 826
Lid geworden op: 19 nov 2010, 13:42
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl

Re: Puch VS50 gereed.

Bericht door Leon » 06 okt 2021, 15:36

Het potje doorslaan met een lange dunne beitel vind ik ook ingrijpend en verspilling van kostbare onderdelen. Liever zou ik dan een lange uitlaat pijp/demper monteren. Daar wordt een Puch ook sneller mee.
MarkN
Bromfiets kenner
Bromfiets kenner
Berichten: 133
Lid geworden op: 01 mei 2020, 19:41

Re: Puch VS50 gereed.

Bericht door MarkN » 06 okt 2021, 16:04

Leon schreef: 06 okt 2021, 14:23 Een tweetakt motorblok heeft niet veel voorontsteking nodig. Vaak geeft minder voorontsteking meer snelheid als meer voorontsteking. Snelle buitenlandse motorblokken hebben vaak minder voorontsteking als Nederlandse afgestelde (lees beperkte) motorblokken.

Volgens de Puch-Tomos club is 1,6 mm tot 1,8 mm de juiste voorontsteking.
Als je de technische documentatie erop na slaat, bladzijde 5, staat 2,5 mm bdp.
MarkN
Bromfiets kenner
Bromfiets kenner
Berichten: 133
Lid geworden op: 01 mei 2020, 19:41

Re: Puch VS50 gereed.

Bericht door MarkN » 06 okt 2021, 16:06

Ötzi schreef: 06 okt 2021, 14:53 Zelf heb ik zeer goede ervaringen met een verstelbare sproeier in mijn Puch met 12mm Bing carburateur.
Met standaard potje lopen ze slecht, inderdaad doorslaan dus met een lange beitel. Dan zonder pijpjes of met dikkere pijpjes. Als de zuiger in bdp staat moet de inlaatpoort volledig vrij zijn + ongeveer 2mm.
Vaak komen de spoelpoorten niet goed vrij op odp bij Puch. Alu plaatje van ± 2mm dikte maken in de zelfde vorm als de voetpakking en dat onder de cilindervoet leggen. Dezelfde dikte (of liever iets meer) moet je dan van boven van de cilinder (laten) afdraaien. Als je dit doet loopt hij 6okm/u. thumbup met de juiste overbrenging.
Succes ermee! Groet, Ötzi
Die dikke voetpakking is niet nodig bij een standaard cilinder, daar komen de spoel en uitlaatpoort goed vrij, bij een 60 cc, of eigenlijk een 55 cc moet dat wel.
MarkN
Bromfiets kenner
Bromfiets kenner
Berichten: 133
Lid geworden op: 01 mei 2020, 19:41

Re: Puch VS50 gereed.

Bericht door MarkN » 06 okt 2021, 16:08

Leon schreef: 06 okt 2021, 15:36 Het potje doorslaan met een lange dunne beitel vind ik ook ingrijpend en verspilling van kostbare onderdelen. Liever zou ik dan een lange uitlaat pijp/demper monteren. Daar wordt een Puch ook sneller mee.
Niks ingrijpends of verspillends aan, zeker niet als je de uitstraling origineel wilt houden.
Staaf staal of buis van rond 22 en een paar stevige klappen met een moker is voldoende om de 'eendebek' aan het einde open te buigen, en het helpt.
Gebruikersavatar
jvsoelen
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Berichten: 1079
Lid geworden op: 06 feb 2009, 07:04
Locatie: Geldermalsen ( GLD. )
Contacteer:

Re: Puch VS50 gereed.

Bericht door jvsoelen » 06 okt 2021, 16:34

Dat is goed nieuws Ötzi / MarkN / Leon / 😀😀😀😀👍.
Gaat ik zeker over nadenken, of ik neem nog wel contact met je op!.
B.v. a.s. zaterdag in Veenendaal/Achterberg Jamathidag.
Laatst gewijzigd door jvsoelen op 06 okt 2021, 16:38, 1 keer totaal gewijzigd.
" JAMTHI TT type 2 uit 1970 "
Leon
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Berichten: 826
Lid geworden op: 19 nov 2010, 13:42
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl

Re: Puch VS50 gereed.

Bericht door Leon » 06 okt 2021, 16:37

door MarkN » 06 okt 2021, 15:04

Als je de technische documentatie erop na slaat, bladzijde 5, staat 2,5 mm bdp.

Precies wat de Nederlandse voorschriften zijn. Bij die grote voorontsteking is het motorblok minder snel als bij 1,8 mm voorontsteking.

Ik zou zeggen: "Probeer het zelf en zie de verschillen".
Ötzi
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Berichten: 4322
Lid geworden op: 06 apr 2009, 22:08
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Locatie: Lommel B.

Re: Puch VS50 gereed.

Bericht door Ötzi » 06 okt 2021, 17:54

Ik schreef: VAAK komen de spoelpoorten niet geheel vrij op odp. Bij mij was dat dus zo bij verschillende gewone std. 49cc-cilinders met 38mm boring. Dus Puch eigenaars die hun Puch te langzaam vinden let daarop!
Ik ben van mening dat het verminderen van de voorontsteking van 2,5mm naar 1,8mm alleen zinvol is bij verhoogde compressieverhouding en evt. hoger toerental. Mijn Puchs met licht verhoogde compr.verh. en iets gekietelde cilinders zet ik altijd op 1,5 à 1,8mm.
Groet, Ötzi
'Vandaag is de morgen waar je je gisteren nog druk over maakte' drool
Ötzi
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Berichten: 4322
Lid geworden op: 06 apr 2009, 22:08
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Locatie: Lommel B.

Re: Puch VS50 gereed.

Bericht door Ötzi » 11 okt 2021, 17:47

Jan van Soelen en andere belanghebbenden, ik was nog iets vergeten te melden betreffende het 'onafgesteld' maken van een Puch. Het luchtfilter heeft nl ook zijn restricties. Als je het filterkastje zonder belemmeringen wil laten 'ademen' moet je de sleuf van de luchtaanzuiging wat groter maken (zie foto). Bij sommige filters zit er ook nog een stukje tuinslang in het kastje, die moet er uit om een vlotte luchtaanzuiging te garanderen.
Deze dingen horen er ook bij als je de Puch 'ungedrosselt' wil maken zodat hij 60km/u. loopt.
Groet, Ötzi
Bijlagen
Puch filter.jpg
Puch filter.jpg (79.33 KiB) 29 keer bekeken
'Vandaag is de morgen waar je je gisteren nog druk over maakte' drool
Gebruikersavatar
jvsoelen
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Berichten: 1079
Lid geworden op: 06 feb 2009, 07:04
Locatie: Geldermalsen ( GLD. )
Contacteer:

Re: Puch VS50 gereed.

Bericht door jvsoelen » 11 okt 2021, 22:09

Ötzi, dat zijn heel wat (verbeteringen) , om te checken.
Ik ga alle bovenstaande ideeën, punt voor punt opschrijven, en daarna checken/uitvoeren.
" JAMTHI TT type 2 uit 1970 "
Gebruikersavatar
jvsoelen
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Berichten: 1079
Lid geworden op: 06 feb 2009, 07:04
Locatie: Geldermalsen ( GLD. )
Contacteer:

Re: Puch VS50 gereed.

Bericht door jvsoelen » 18 okt 2021, 17:30

Ötzi, punt 1) heb ik gedaan vandaag.
Dat is het “potje” eronder vandaan, met de brander alle onverbrande olie etc. schoon gebrand en ontkoold zowel het potje als de pijpjes.
Daarna met een racher alles schoongemaakt en met de compressor alles doorgeblazen.
Daarna met een pijp het potje behandeld door de flens openingen open geslagen.
Bijlagen
2F690BA1-72A7-4CC0-845A-969DFDA95593.jpeg
" JAMTHI TT type 2 uit 1970 "
Plaats reactie

Terug naar “Puch - Tomos”