De Hash Puch

Plaats reactie
MarkN
Bromfiets kenner
Bromfiets kenner

De Hash Puch

Bericht door MarkN » 18 aug 2021, 12:17

Sinds een paar maanden nu ook in het bezit van een in '67 geboren Puch VS50 L, in de volksmond ook wel kikkerbek genoemd.

Nooit een Puch gehad en ik was werkelijk verbaast over hoe vlijmscherp zo'n ding door de bocht gaat.

14 dagen geleden er de Brommers in de Karke kieken rit mee gereden, dat was met heen en terugreis op de Puch een tochtje van 181 km die dag, geen klap verkeerd 8-)

Dit is hoe die er nu bijstaat.

Wat heb ik er zelf aangedaan?

Blokje nagelopen op lekkages en rare geluiden, die er overigens niet waren, olie ververst en eerst maar eens mee gaan rijden. Verder wel alle noodzakelijke zaken zoals remmen, zitten alle bouten wel goed vast e.d. nagelopen, kabels gesteld en nog een paar kleinigheden de puntjes op de 'i' gezet.

Punten ontsteking vervangen voor een kokusan, de punten ontsteking was echt op en ja als het dan al geld moet kosten dan kies ik toch voor meer betrouwbaarheid en minder onderhoudsgevoelig. De CDI zit in een van de gereedschap bakjes, de spanningsregelaar in de voorvork achter het Puch embleem, zo krijgt die lekker rijwind koeling.

Daarna pot uitlaat vervangen voor een sigaar uitlaat en een 60 cc cilinder erop gezet met een 12 mm Bing.
2 mm dikke aluminium voetpakking eronder gemaakt, de uitlaat en spoelpoorten kwamen niet helemaal open in ODP en vervolgens het kopje 1,8 mm afgedraaid. Daarmee loopt die nu een nette 60 km/h op de GPS en dat is hard zat en voornamelijk ook alleen bedoeld om tijdens toerritten eens te kunnen bijtrekken, want rond 50 km/h loopt die toch het lekkerst.

Voor de rest, hij kwam met dit stuur en zwabberpook, de rest, sissybar, valbeugel, franjes aan het stuur, spiegels etc etc heb ik eraan gehangen.

De zwabberpook is vervangen voor een suicide shift aangezien ik alleen met me kleine teen of met de hand het ding in de vrij kon krijgen en ik het niet prettig vind om voor een verkeerlicht/kruising stil te staan met de brommer in zijn versnelling. Heb in het verre verleden een keer gehad dat de koppelingskabel brak toen ik stilstond, en ja als je dan aan als een have gare aan het gas staat te 'melken' hoef ik niet uit te leggen dat je dan eerder midden op de kruising staat dan dat je zelf in de gaten hebt :o

Sommige Puch liefhebbers vinden het de 'drag queen' onder de Puchs ik heb er gewoon ontzettend lol mee en je wilt niet weten hoe vaak ik de afgelopen maanden al wel niet aangesproken ben.

Heb nog een 15 mm Bing liggen, wil nog eens gaan kijken wat die nog voor boon in het potje doet, alleen om die carburateur op de cilinder te krijgen is een waar Gynaecologen gepruts maar dat komt nog wel.
Bijlagen
IMG_20210813_125403.jpg
IMG_20210813_125353.jpg
IMG_20210812_183104.jpg
image-21-07-2021_22-30-42-10.jpg
Leon
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl

Re: De Hash Puch

Bericht door Leon » 18 aug 2021, 16:43

Vreemd dat je een dikke voetpakking nodig had, omdat de uitlaatpoort niet helemaal opende. Ik heb voeger, in 1969, een Tomos gereden, waarop ik ook een 60cc cilinder monteerde. Daarvan ging de uitlaatpoort wel helemaal open en mijn Tomos haalde een snelheid van 75 km/uur. Met een 12 mm Encarwi carburateur en een standaard uitlaatdemper. Ik had wel een 13-tands kettingwieltje gemonteerd.
Ötzi
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning

Bericht door Ötzi » 18 aug 2021, 18:01

Leuk om zo je persoonlijke Puch te 'bouwen'! Proficiat dat het allemaal prima gelukt is!
Bij mijn Puch MS50A heb ik er ook zo'n plaatje moeten ondermaken omdat de spoelpoorten niet helemaal open komen. Dat is, vermoed ik, een manier om de Puchjes netjes 40km/u. te laten lopen. Maar de dikte van het plaatje (of liever iets meer als je snel wil gaan) moet je natuurlijk van de kop afdraaien. Ik heb mijn eigen cilinder bewerkt, opgeboord tot 42mm en er een Yamaha-zuiger ingezet. Met een dikke demper loopt hij met 12mm Bing ± 70km/u. De originele potjes of de dunne sigaardempers van Puch zijn zeer restrictief! We sloegen vroeger de potjes door met een lange beitel. Bij de sigaardempers boorden we een heleboel gaatjes extra in de lange, vaste binnendemper. Dat scheelde veel, maar sneller als 55-60km/u. heb ik ze zo nooit gekregen. Je voelde goed dat de uitlaat beperkend was.
Trouwens, veel plezier met je Puch!
Met groet, Ötzi
Bijlagen
Puch MS50A motornr..jpg
Puch MS50A motornr..jpg (96.06 KiB) 85 keer bekeken
Puch MS50A 12mm.jpg
Puch MS50A 12mm.jpg (153.5 KiB) 85 keer bekeken
Puch cil.60cc autom..jpg
Puch cil.60cc autom..jpg (110.86 KiB) 85 keer bekeken
'Vandaag is de morgen waar je je gisteren nog druk over maakte' drool
Leon
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning

Bericht door Leon » 18 aug 2021, 19:23

Ik weet nog dat ik met vier vrienden op vakantie ging naar Cochem aan de Moesel. Ik op de Tomos, een vriend op een DKW Hummel, een op een Zundapp en een op een Locomotief met Sachs membraan motorblok. Van de Sachs werden we doodziek, elk uur moesten we stoppen omdat het kreng niet meer verder wilde, hij moest minstens een uur afkoelen. Op het motorblok pissen hielp een beetje. Hij reed amper 40 km/uur. Ergens onderweg hebben we hem in een ravijn geflikkerd. De bestuurder werd op de trein gezet naar de eindbestemming. De Zundapp en de DKW reden 55 km/uur. Ergens onder weg werden we lachend voorbij gereden door een paar Duitsers met Kreidlers. Ze reden 70 km/uur. Ik gaf even vol gas en reed hen voorbij met mijn Tomos 3L. Ze waren zo onder de indruk dat ze een praatje maakten en ons uitnodigden voor een biertje op een terras. In die vakantie stonden we op het terrein van een wijnboer, die we hielpen met de verzorging van zijn wijnranken. In de middagpauze dronken we wijn en deden we niets meer totdat we straalbezopen op zijn tractor terug reden naar zijn huis. 's Avonds naar de disco in de hoop iets te versieren. Niet één keer gelukt.
MarkN
Bromfiets kenner
Bromfiets kenner

Bericht door MarkN » 18 aug 2021, 22:47

Ötzi schreef: 18 aug 2021, 18:01 Bij mijn Puch MS50A heb ik er ook zo'n plaatje moeten ondermaken omdat de spoelpoorten niet helemaal open komen.
Met groet, Ötzi
Dit is naar ik aanneem een chineese cilinder, die gasten die kijken niet zo nauw.
Heb het petje ook afgedraait maar ik wilde niet verder dan de rand gaan, kan nog wel circa 1 mm van de cilinder afhalen maar dan moet ik eerst een opspandoorn maken, het hemd is te fragiel om hem daarmee in de draaibank op te spannen. Of een grote schijf met een draadstang door de kop zou ook nog kunnen, afijn ik kijk er nog wel eens na.

De demper van de sigaar ga ik eens bekijken, hij hoeft echt niet veel sneller dan nu, meer trekkracht zou ik wel willen.

Potje had ik er in eerste instantie ook onder zitten, doorgeslagen wel te verstaan en dat liep inderdaad al een heel stuk beter.

Ik moet er nog weer eens voor gaan zitten om te kijken wat nou en leuk staat en ook goed loopt.
Alhoewel ik moet zeggen dat als die eenmaal op gang is de gang er ook goed in zit met een 2 bak. Tijdens de rit van 181 km heb ik nog nooit zo weinig hoeven schakelen :lol: :lol:
Laatst gewijzigd door MarkN op 18 aug 2021, 22:51, 1 keer totaal gewijzigd.
MarkN
Bromfiets kenner
Bromfiets kenner

Bericht door MarkN » 18 aug 2021, 22:49

Leon schreef: 18 aug 2021, 19:23's Avonds naar de disco in de hoop iets te versieren. Niet één keer gelukt.
Leuk om te lezen welke herinneringen dit oproept :D thumbup

Had je de condooms onder het gereedschapsdekseltje zitten? :mrgreen:
Ötzi
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning

Bericht door Ötzi » 18 aug 2021, 23:20

Ja inderdaad, met 60cc heb je merkbaar meer koppel!
Met originele sigaardemper bedoel ik deze. De dikke demper is goed.
Ook de originele Puch-cilinders hebben dit euvel dat de spoelpoorten niet geheel vrijkomen in o.d.p.
De dikte van het alu plaatje draaide ik altijd van de cilinder af en niet van de kop. De kop draaide ik ook af, voor meer compressie.
Gr. Ö
Bijlagen
Puch std. uitlaatdemper.jpg
'Vandaag is de morgen waar je je gisteren nog druk over maakte' drool
MarkN
Bromfiets kenner
Bromfiets kenner

Bericht door MarkN » 18 aug 2021, 23:53

Bij mijn weten is dat de "lepelbek'' uitlaat.
En ik heb er een HD kopje opzitten, die heeft een ondiepere verbrandingskamer ;)
MarkN
Bromfiets kenner
Bromfiets kenner

Bericht door MarkN » 18 aug 2021, 23:54

Dit is de sigaar.
Bijlagen
IMG_20210720_225837.jpg
Plaats reactie

Terug naar “Puch - Tomos”