Tomos, Berini, Gazelle of allemaal tegelijk ?

Plaats reactie
rondjerijder
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning

Tomos, Berini, Gazelle of allemaal tegelijk ?

Bericht door rondjerijder » 31 mei 2021, 19:36

Een maand of 7 heb ik een Berini van Gazelle, tenminste dat staat op de tank.
Volgens het kenteken is het een Gazelle ts en volgens mij is het een Tomos.
Wielen, blok, uitlaat, achterbrug en kettingkast toch wel zeker tomos en het frame zou wel eens van Suzuki kunnen komen, dit laatste opperde een kennis van me maar was daar ook weer niet zeker van.
Ook van de voorvork ben ik niet geheel zeker maar hier gok ik ook op Tomos omdat het me Tomos achtig voorkomt en ik het elders niet kan plaatsen.
Nou weet ik dat Gazelle helemaal niet zoveel bromfietsen heeft gemaakt en ze elders inkocht om hun eigen plakkers er op te plakken en ze als Gazelle te verkopen, dit zou dus ook zoiets kunnen zijn.
Wat Berini er bij doet weet ik ook niet, misschien ooit een keer een fusie ofzo geweest ?
In de modellen reeks van Tomos kom ik hem ook niet tegen of ik zoek niet goed.
Er zit een rijwind gekoeld blokje onder wat uiteraard mooi loopt, ook stuurt het fietsje wel lekker.
Maar wie kan deze kluwen van merknamen ontrafelen en precies vertellen hoe het met deze brommer zit ?
IMG_0787[1].JPG
IMG_0788[2].JPG
IMG_0789[1].JPG
IMG_0790[1].JPG
IMG_0791[1].JPG
Ben hem op het web ook tegengekomen met geforceerde koeling en heet dan Gazelle GS50.
Gazelle gs50.jpg
Gazelle gs50.jpg (349.95 KiB) 131 keer bekeken
Het nadeel van mooie brommers is dat ze vaak op de verkeerde plek staan
Ducini
Bromfiets professor
Bromfiets professor

Re: Tomos, Berini, Gazelle of allemaal tegelijk ?

Bericht door Ducini » 31 mei 2021, 20:55

Berini ging in 1964 failliet, o.m. door veel te optimistisch in 1962 een nieuwe fabriek in Emmen te openen (die overigens al in 1958 was gebouwd...).
De "Anker Kolen Mij." nam de merknaam en de motorenproductie over. Vanaf toen: "N.V. Anker Motoren Mij".
In 1967 werd de productie naar Zuid-Limburg verplaatst onder de paraplu van de N.V. Laura en Vereniging.
Vanaf toen heetten nieuw-ontwikkelde motorblokjes "Anker-Laura", b.v. de veel aan derden geleverde M48.
Een wat complexer blok werd samen met Tomos ontwikkeld. Vrijwel gelijktijdig werd de productie van complete "Berini" bromfietsen naar de Gazelle fabrieken overgeheveld. Berini's kregen toen een ondertitel, "Berini van Gazelle". Dat waren deels gerecyclede bestaande modellen, maar de TS was een zwaardere, sportieve brommer.
De folder staat ook hier bij OudeBrommers: https://www.oudebrommers.eu/foldersvan/ ... i17_08.JPG .
Dus: allemaal tegelijk....

groet,

Ducini
rondjerijder
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning

Bericht door rondjerijder » 01 jun 2021, 07:16

Bedankt Ducini, dat is al heel wat wetenschap.
Maar, "Een wat complexer blok werd samen met Tomos ontwikkeld." is dat dit blok ?
Volgens mij is het samen ontwikkelen dan alleen maar uit het magazijn van Tomos halen of is er nog een ander blok ontwikkeld ?
Blijft nog het vraagstuk over het frame, Tomos sprint misschien ?
Het nadeel van mooie brommers is dat ze vaak op de verkeerde plek staan
itskoat
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Contacteer:

Bericht door itskoat » 01 jun 2021, 09:18

Nadat de fusie met Batavus beëindigt was zijn er door Gazelle nog wel diverse brommers op de markt gebracht waarbij er maar weinig eigen regie op lag. Het op de markt brengen gebeurde onder regie van N.V. Laura en Vereniging. Door Ducini is al iets daarover aangegeven. In eerste instantie een model van Berini met Anker Laura M48 motor. Toen dit model als gedateerd werd beschouwd is in opdracht van NV Laura en Vereniging door Batavus begonnen met de levering van frames aan Gazelle welke wederom van een M48 blok werden voorzien. Gazelle wenste echter ook zwaardere (lees schakelbrommers) op de markt te brengen en betrok brommers van KTM uit Oostenrijk welke dan van Gazelle stickers werden voorzien. Ik vermoed dat hier in die richting moet worden gezocht?

Vriendelijke groet ;)

Wietze
Ötzi
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl

Bericht door Ötzi » 01 jun 2021, 17:54

Ook nog nooit van gehoord dat het Tomos 4L-blok samen met Gazelle ontwikkeld werd. Ik denk ook dat het puur een Tomos-blok is. Maar als ik me niet vergis heeft KTM zijn brommers uit die periode inderdaad van zo'n Tomos 4L-blok voorzien. Dus de vraag is kwam de hele brommer uit Oostenrijk of werden er blokken in Slovenië (of in Epe?) aangekocht?
Groet, Ötzi
'Vandaag is de morgen waar je je gisteren nog druk over maakte' drool
Ducini
Bromfiets professor
Bromfiets professor

Bericht door Ducini » 01 jun 2021, 21:57

Wietze, Ötzi,

Mooie aanvullingen, mijn Berini's kwamen uitsluitend uit Rotterdam ;) De latere modellen zeiden mij niet zo veel...
Waarschijnlijk heb ik een verkeerde conclusie verbonden aan een stukje uit het 1e RAI-nummer 1968 van "Bromfiets". Zie "nieuwe motor voor West-Europa".
RAI 1968.jpg
Het stukje tekst op de volgende pagina had ik kennelijk helemaal niet gelezen, daar wordt bevestigd dat de Gazelle Comet van KTM afkomstig is.
RAI 1968-2.jpg
Maar met z'n allen krijgen we het verhaal weer iets completer!

Groet,

Ducini
Plaats reactie

Terug naar “Puch - Tomos”