Servische avonturen

Hier kunt u het over van alles en nog wat hebben.
Plaats reactie
Ötzi
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl

Servische avonturen

Bericht door Ötzi » 24 mar 2020, 23:02

Hierbij een eerste deeltje van mijn reis door Oost Europa. De volgende delen zal ik ongeveer om de week laten volgen.

Servische brommeravonturen: Van Nis naar Novi Sad

Dit brommeravontuur speelde zich af in de zomer van 2012. Om te beginnen moet ik eerst vertellen hoe ik in Nis in Servië terecht was gekomen. Nis ligt in het oosten van Servië, zo’n 100km van de Bulgaarse grens. Het begon zo; ik wilde als vers gepensioneerde en 3 maanden na mijn 65e verjaardag de ‘Sultans Trail’ gaan stappen. Dat is een ongeveer 2500km lange afstands-wandelroute van Wenen naar Istanbul. Half april 2012 nam ik de nachtbus naar Wenen alwaar ik ’s morgens om half 8 door mijn vriend Reinhard Schweitzer, van het HMW-Museum in Langenlois, werd opgepikt bij het busstation. Na een uitgebreid bezoek bij Reinhard reden we samen terug naar Wenen. Daar woont Walter Langenhagen de HMW-Paus en heeft er ook zijn werkplaats.
Bij Walter was natuurlijk veel te zien en te bespreken, super interessant! Nadat we lekker waren gaan eten ging Walter naar zijn eigen appartement. Ik mocht op een matras in zijn werkplaats blijven slapen. Dat was een belevenis zo tussen de HMW- brommers en best comfortabel ook. Grenzend aan Walters werkhuis is een centrum voor avondlessen en ateliers voor overdag, daar kon ik gebruik maken van douche en toilet. Prima voor elkaar! De volgende ochtend kon ik vlakbij de metro nemen naar het eindpunt aan de rand van Wenen.
Eindelijk was het zover, ik kon mijn grote staptocht beginnen, spannend en veelbelovend! Ik begon niet onbezonnen aan deze monstertocht. Ik heb in 1997 de Camino de Santiago gelopen, die is ook bijna 2500km. Maar toen was ik nog maar 50. Ik had ik me voor deze tocht goed voorbereid, veel geoefend, zelfs met een zware rugzak gevuld met flessen Spa.
Bijlagen
Sultanstrail Route.jpeg
'Vandaag is de morgen waar je je gisteren nog druk over maakte' drool
waldbrommer
Bromfiets sleutelaar
Bromfiets sleutelaar
extra info: Ik sponsor oudebrommers

Re: Servische avonturen

Bericht door waldbrommer » 25 mar 2020, 10:01

Benieuwd wat er verder komt!!
Je kan mooi vertellen👍

groet Klaas
heb geen AOW ;) maar ben wel AOW (Altijd Onder Weg) :lol:
spartafiel
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Contacteer:

Bericht door spartafiel » 25 mar 2020, 21:30

Ah, Novi Sad, de stad van de dronken klok. Ik ben benieuwd naar het vervolg van dit avontuurlijke verhaal.
Sparta - Motorrijwielen en Motorcarriers, Bromfietsen en Rijwielen
'Berijdt Sparta-Rijwielen - Elegant en Sterk - Billijk in Prijs - bij iederen handelaar verkrijgbaar' -

1-Takt voldoet niet, 2-Takt is meer dan toereikend en 4-Takten zijn er 2 teveel
Ötzi
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning

Bericht door Ötzi » 25 mar 2020, 22:15

Hé, hoe weet je dat Marco? Ze vertelden mij daar dat de schippers op de Donau de klok beter zouden kunnen aflezen als de grote wijzer het uur aangeeft. Op de foto is het dus 1 uur!
Deze klokkentoren met klok is bijna 300jr. oud en staat bij het fort 'Petrovaradin' aan de Donau.
Groet, Ötzi
Bijlagen
Novi Sad klok.jpg
Novi Sad klok.jpg (177.62 KiB) 131 keer bekeken
spartafiel
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Contacteer:

Bericht door spartafiel » 26 mar 2020, 21:06

Novi Sad is een van mijn favorieten. Een mooie kleine stad, zeer vriendelijke mensen en gezellige en artistieke levendigheid. Als ik in de buurt ben, dan ga ik er graag naar toe. Bovendien is de oude (binnendoor) weg van Belgrado naar Novi Sad een hele mooie. Zeker in de lente tijd, wanneer menig fruitboom op boeren erven in de vele dorpen in bloei staan en er op het land gewerkt wordt. Soms nog met paard en ploeg, hoewel zeldzaam, komt het nog steeds voor.

Hoewel ik in Nederland geboren ben, heb ik wel familiebanden in het voormalige Joegoslavië. Dus de regio die Ötzi beschrijft is mij niet vreemd.

Maar ik ben benieuwd naar het vervolg van Ötzi’s verhaal.
'Berijdt Sparta-Rijwielen - Elegant en Sterk - Billijk in Prijs - bij iederen handelaar verkrijgbaar' -

Ötzi
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning

Bericht door Ötzi » 01 apr 2020, 23:08

Hierbij het tweede deeltje van mijn belevenissen in Oost Europa. Er komen nog heel wat leuke brommergelateerde avonturen in de vele afleveringen die nog volgen!

Het duurde uren voordat ik de verkeerstoren van de Weense Lufthafen ‘Schwechat’ niet meer kon zien. Maar toen was ik eindelijk in de ongerepte natuur, een verademing na al die stadse en verstadste omgeving. Het was warm, zeer warm zelfs voor de tijd van het jaar. Zweten geblazen dus met zo’n rugzak van 23kg op je rug!
Goed, ik was op weg en vorderde goed. Per dag liep ik ongeveer 20 tot 25km, een afstand die goed te doen was. Slapen deed ik vaak in mijn tentje, soms op een camping soms in het wild. Ook overnachtte ik wel bij mensen die een kamer verhuurden of in een pensionnetje. Wat erg leuk was, is dat ik wel eens bij particulieren uitgenodigd werd om te blijven slapen. Dat betekende altijd interessante en vaak hartelijke contacten. Op een avond in een klein dorpje in Hongarije en ik zocht een slaapplaats voor de nacht. Ik sprak een jongeman aan die bezig was bij een voetbalveld. Hij bracht mij achterop zijn Simson naar de school, daar gingen we, ik met mijn reusachtige rugzak achterop de brommer door het dorp. Het schoolhoofd vond 't prima dat ik in één van de klassen op mijn kampeermatrasje bleef slapen. Er waren zelfs douches die ik mocht gebruiken. De jongen met de Simson bracht me daarna op de brommer naar de bakker, zo had ik wat te eten voor die avond en voor het ontbijt. Zo ging ik maar door, meestal door prachtige natuurgebieden. Met name van de ‘Blauwe Route’ die ik in Hongarije wel 150km gevolgd heb, heb ik echt genoten. De 'Blauwe Route' is een ovaal van 1500km door de mooiste en wildste gebieden van Hongarije. Ik zag veel herten en wilde zwijnen en soms een vos. Je gelooft het niet maar ik zag een hert bijna zo groot als een paard het pad oversteken! Een reuzenhert, onmogelijk maar waar! Op een keer kwam er een slang van rechts, die verleende ik, zoal het hoort, graag voorrang! De nachtegaal, de koekoek en de karekiet hielden mij constant gezelschap net alsof ze met mij meevlogen. Op een dag ben ik gaan baden in een van de vele zwavelhoudende baden (stinken!) die ze in Hongarije hebben. Veel oude mensen daar, omdat die baden zeer geneeskrachtig zijn voor vele aandoeningen. Het was fantastisch deze voetreis door Oostenrijk, Hongarije, Kroatië en daarna Servië. Ik beleefde vele avonturen en ik had echt mooie ontmoetingen.
Zo trof ik op de eenzame Donaudijk in Kroatië een man met een enorme bos lang haar op een Tomos 4L, die in Joegoslavië APN4 heet. Ik hoorde hem al van heel ver aankomen door dat typische gierende geluid van de rechtvertande tandwielen. Het was een meevaller dat hij wat Engels sprak, dus konden we communiceren. Hij vond het heel tof wat ik deed en nodigde mij meteen bij hem thuis uit om te eten en te slapen. Dura, zo heette hij, was een hippieachtige wat excentrieke vrijgezel van ongeveer 50 jaar. Beetje een kluizenaar ook. Hij woonde in het enige permanent bewoonde huisje van het dorpje Zlatna Greda (Gouden Zonnestraal), de rest van de huisjes waren allemaal weekend- of zomerverblijven, ‘Datsja’s’ eigenlijk.
Volgende week meer over mijn interessante verblijf bij Dura Tomos!
Met groet, Ötzi
Bijlagen
TomoswinkeinOsijek.jpg
tomos-apn-4-slika-7351139.jpg
tomos-apn-4-slika-7351139.jpg (48.51 KiB) 71 keer bekeken
waldbrommer
Bromfiets sleutelaar
Bromfiets sleutelaar
extra info: Ik sponsor oudebrommers

Bericht door waldbrommer » 03 apr 2020, 14:01

Prachtig om jouw avonturen te lezen 👌
Kijk uit naar het volgende verhaal 👍

Groet Klaas
heb geen AOW ;) maar ben wel AOW (Altijd Onder Weg) :lol:
Ötzi
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning

Bericht door Ötzi » 08 apr 2020, 22:43

Het was behoorlijke bende in het piepkleine huisje van Dura ‘Tomos’ maar dat kon mij natuurlijk niets schelen.
Het was er gezellig, hij had een badkamer en we konden goed opschieten met elkaar. Belangrijk onderwerp van gesprek waren brommers en motoren. Hij had nota bene 5 Tomos brommers! Drie met versnellingen en 2 automaten. Een tweede bed had hij niet dus sliep ik prima op de sofa! De volgende dag gingen we op 2 van zijn brommers naar zijn visplek aan de Donau. Hij ving 2 grote vissen en ik 10 kleintjes! Wat hadden we plezier. Op de terugweg reed hij nog bijna een wild zwijntje aan! Ik had het daar goed, maar de drang om weer verder in oostelijke richting te gaan liet zich voelen. Ik had nog een kleine 2000km te stappen! Na een hartelijk afscheid de volgende morgen van Dura Tomos, (hij wilde niets van mij aannemen) moest ik weer in mijn dagelijkse stapritme komen. Verder in Kroatië kwam ik nog langs het reusachtige buiten- en jachtverblijf van Tito. In Vukovar zag je nog goed de enorme schade (en voelde je a.h.w. de tragiek erachter) van de Balkanoorlog. Maar ook de briljante opbouw van een geheel nieuw, indrukwekkend centrum, prachtig. De kapotgeschoten watertoren stond nog recht. Deze laten ze zo staan als getuige van de oorlog. Ook passeerde ik een gebied waar nog landmijnen lagen, je mocht er in geen geval van de weg afwijken! Maar het werd lastig om juiste de route te vinden. Ik liep vaak mis en dat kostte me veel tijd, energie en ergernis. Ik moest daardoor vaak langs de doorgaande wegen stappen. Er was veel (vracht)verkeer, niet leuk. Het was natuurlijk nooit de bedoeling om op die manier richting Istanbul te wandelen! De ‘Sultans Trail’ was heel nieuw in 2012 en was nog verre van optimaal uitgezet en beschreven! Ik was pas de 5e persoon die echt de hele route volgde. Mijn linkervoet begon ook wat op te spelen, wat er mee was wist ik niet, maar het ging steeds meer pijn doen. Eenmaal in Servië moest ik geld uit de muur te halen, anders kon ik daar gewoon niets kopen, Kroatisch geld wordt niet aanvaard. Maar eigenlijk durfde ik niet, ik was echt heel bang dat ik ter plaatse beroofd zou worden. Maar dat viel gelukkig allemaal reuze mee! Echter wat mijn voet betreft en de route werd het er allemaal niet beter op.

Hoe het verder ging in Servië? Heel bijzonder! Ik vertel het volgende week, voor wie het interesseert.
Groeten van Ötzi
Bijlagen
Dura Tomos in Zlatna Greda Kr.jpeg
Vukovar watertoren.jpg
Vukovar watertoren.jpg (160.1 KiB) 21 keer bekeken
spartafiel
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Contacteer:

Bericht door spartafiel » 09 apr 2020, 10:22

Ik kijk al uit naar volgende week! En herkenbare beelden.

Plaats reactie

Terug naar “Koffiehoek”