Servische avonturen

Hier kunt u het over van alles en nog wat hebben.
Ducini
Bromfiets specialist
Bromfiets specialist
Berichten: 358
Lid geworden op: 27 sep 2014, 18:07

Re: Servische avonturen

Bericht door Ducini » 09 sep 2020, 20:37

Ötzi,

Iedere aflevering weer super boeiend, bedankt!

Ducini
Janne
Bromfiets specialist
Bromfiets specialist
Berichten: 291
Lid geworden op: 11 mei 2019, 22:50
extra info: Ik sponsor oudebrommers
Locatie: Merkelbeek/Limburg

Re: Servische avonturen

Bericht door Janne » 09 sep 2020, 21:14

Jammer dat het afgelopen is. Ik keek er elke week naar uit.
Nu ben ik benieuwd wat je project in 2016 was. Ga je daar ook een verhalen lijn van publiceren op dit forum?
Groet
Janne
pjotr-36
Bromfiets specialist
Bromfiets specialist
Berichten: 292
Lid geworden op: 22 feb 2009, 20:53
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Locatie: Dalfsen (ov)

Re: Servische avonturen

Bericht door pjotr-36 » 09 sep 2020, 21:18

Bedankt voor het delen van je reis verhalen Ötzi, ik heb ze met veel plezier gelezen!

Gr. Peter.
Gebruikersavatar
spartafiel
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Berichten: 1525
Lid geworden op: 15 dec 2008, 23:25
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Locatie: Deurne
Contacteer:

Re: Servische avonturen

Bericht door spartafiel » 10 sep 2020, 00:39

Dank je wel, met plezier gelezen en ervan genoten. Maar licht je een tipje van de sluier door te stellen dat;
Mijn volgende project zou in 2016 gerealiseerd worden en had ook zeer veel met brommers en reizen te maken.
;)
Sparta - Motorrijwielen en Motorcarriers, Bromfietsen en Rijwielen
'Berijdt Sparta-Rijwielen - Elegant en Sterk - Billijk in Prijs - bij iederen handelaar verkrijgbaar' -

1-Takt voldoet niet, 2-Takt is meer dan toereikend en 4-Takten zijn er 2 teveel
Ötzi
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Berichten: 4124
Lid geworden op: 06 apr 2009, 22:08
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Locatie: Lommel B.

Re: Servische avonturen

Bericht door Ötzi » 22 apr 2021, 22:46

De student die zo'n spectaculaire wereldreis maakte in 1955/56, die man heette ALEX Weigand en dus niet Stefan zoals ik dacht. In het door Jan Jonker uitgegeven HMW-krantje ter gelegenheid van de RAI-tentoonstelling 1957 wordt zijn reisverhaal gepubliceerd. Hij vertrekt uit Amsterdam en komt daar na 21 maanden daar ook weer terug, 'een ommetje van 60.000km' noemen ze het.
In het Oostenrijkse 'Das Motorrad' van 8/1956 is dit reisverslag ook te lezen, Alex Weigand is daar een Oostenrijkse student die vertrekt en weer aankomt in Wenen.
Op de foto's in Jan J's krantje kan je zien dat de HH-nummerplaat en het NL-plaatje op de HMW Z50 er via 'photoshop' op gemaakt is. Bovendien werd de HMW Z50 helemaal niet in Nederland verkocht.
Later meer over deze ongelofelijke reis.
Groet, Ötzi
Bijlagen
HMW Z Alex W..jpg
HMW Z Alex W..jpg (268.19 KiB) 111 keer bekeken
'Vandaag is de morgen waar je je gisteren nog druk over maakte' drool
Ötzi
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Berichten: 4124
Lid geworden op: 06 apr 2009, 22:08
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Locatie: Lommel B.

Re: Servische avonturen

Bericht door Ötzi » 27 apr 2021, 20:41

Het Nederlandse verhaal over deze wereldreis gaat vooral over de reis zelf. Wat Alex Weigand allemaal beleeft onderweg in de landen die hij aandoet. Het Oostenrijkse verhaal van dezelfde tocht gaat vooral over zijn brommer. Hoe deze zich houdt, wat er allemaal kapot gaat en hoe het verholpen wordt zodat hij zijn reis kan voortzetten.
De twee verhalen vullen elkaar dus reuze goed aan. Ik zou graag beginnen met van het 'Nederlandse' verhaal, iedere week een stukje. Daarna steeds een deel van een eigen vertaling uit het Duits van de 'Oostenrijkse' versie van deze grote reis.

EEN OMMETJE VAN 60.000 KILOMETER
De 22-jarige student Alex Weigand maakte dit tochtje van 21 maanden op zijn 'doodgewone' maar zwaar bepakte H.M.Weetje zonder enge andere hulp dan zijn onverwoestbaar hulpmotortje van 50cc.
60.000km met de HMW-bromfiets door de Oriënt en Afrika.
Toen de destijds 21-jarige student Alex Weigand op 22 maart 1954 met zijn HMW, 5 Dollars op zak en 2kg bijouterieën uit Amsterdam vertrok op 'iets van de wereld te zien', vermoedde hij niet, welk een sensatie deze reis in de vakwereld en bij de pers zou veroorzaken. Zonder enige voorbereiding begaf hij zich met een Amerikaanse leren ja en een deken op z'n HMW op stap. Zijn 'reserve'-onderdelen bestonden uit een onderbreker, een cilinder, een zaklantaarn en een reservelampje voor de HMW.
Zonder oponthoud vertrok hij naar Triëst om daar een transito-visum door Zuid-Slavië (voormalig Joegoslavië).
Dit was maar 3 dagen geldig, maar door de bijzonder slechte wegen langs de Dalmatische kust had hij 12 dagen nodig. De goede routes door Griekenland vergoedden dit leed en in 3 dagen bereikte hij al Istanboel. Hier kwamen al de meegenomen bijouteriën te pas. Ringen en kettinkjes werden voor eten en benzine geruild en verder snorde de brommer door Turkije. Op de passen lag sneeuw. Het verkeer, grotendeels vrachtwagens met benzine, was druk. Zonder visum ging het verder naar Syrië en dan 900km door de Syrische woestijn naar Damascus. Na een 12 urig oponthoud in Damascus, bromde hij verder door Irak en Iran naar Teheran, waar hij door het Olympische Comité hartelijk ontvangen en in het stadion ondergebracht werd.
Net als overal werd de bromfiets zeer bewonderd en men kon niet geloven, dat de HMW zulk een afstand had afgelegd. Tot hier had Weigand als enige panne een lekke band. De benzine was uiteraard zeer goedkoop. Voor 1 Dollar had hij voldoende om heel Perzië door te trekken.
Na de nodige visites bij sportvrienden, poliieke personen etc. kon hij eindelijk naar Pakistan vertrekken. Zeer avontuurlijk was de tocht door de zoutwoestijn: 2 zandstormen, een overval in een ruïne-toren en een ondichte benzineslang. Het gevolg: brandstofverlies. W. had geluk: op deze zeer verlaten route ontmoette hij een wagen, die hem van benzine en water voorzag.
Nu volgde een 700km non-stop-rit, die hij in 36 uur aflegde. Oververmoeid bereikte W. Quetta (stad in Pakistan), waar een nabob (burgemeester) hem hartelijk ontving en een maand lang bij zich liet uitrusten.

Daarna reed Alex naar India. waarover volgende week meer.
Alex reed met een Oostenrijkse versie van de HMW Z (Z van Zweigang) zie foto. Bij ons in NL was de ZT (T van trapas) wel te koop, maar om mij onbekende reden zeer weinig verkocht. Hier waren het vooral de halfautomaten ET1, in bijna hetzelfde rijwielgedeelte, die veel verkocht werden.
Groet, Ötzi
Bijlagen
HMW Z Oostenrijk Thomas H..jpg
HMW Z Oostenrijk Thomas H..jpg (172.82 KiB) 83 keer bekeken
'Vandaag is de morgen waar je je gisteren nog druk over maakte' drool
Jan van Leeuwen
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Berichten: 1471
Lid geworden op: 30 aug 2010, 12:27
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl

Re: Servische avonturen

Bericht door Jan van Leeuwen » 27 apr 2021, 22:17

Ötzi schreef: 27 apr 2021, 20:41 Het Nederlandse verhaal over deze wereldreis gaat vooral over de reis zelf. Wat Alex Weigand allemaal beleeft onderweg in de landen die hij aandoet. Het Oostenrijkse verhaal van dezelfde tocht gaat vooral over zijn brommer. Hoe deze zich houdt, wat er allemaal kapot gaat en hoe het verholpen wordt zodat hij zijn reis kan voortzetten.
De twee verhalen vullen elkaar dus reuze goed aan. Ik zou graag beginnen met van het 'Nederlandse' verhaal, iedere week een stukje. Daarna steeds een deel van een eigen vertaling uit het Duits van de 'Oostenrijkse' versie van deze grote reis.

EEN OMMETJE VAN 60.000 KILOMETER
De 22-jarige student Alex Weigand maakte dit tochtje van 21 maanden op zijn 'doodgewone' maar zwaar bepakte H.M.Weetje zonder enge andere hulp dan zijn onverwoestbaar hulpmotortje van 50cc.
60.000km met de HMW-bromfiets door de Oriënt en Afrika.
Toen de destijds 21-jarige student Alex Weigand op 22 maart 1954 met zijn HMW, 5 Dollars op zak en 2kg bijouterieën uit Amsterdam vertrok op 'iets van de wereld te zien', vermoedde hij niet, welk een sensatie deze reis in de vakwereld en bij de pers zou veroorzaken. Zonder enige voorbereiding begaf hij zich met een Amerikaanse leren ja en een deken op z'n HMW op stap. Zijn 'reserve'-onderdelen bestonden uit een onderbreker, een cilinder, een zaklantaarn en een reservelampje voor de HMW.
Zonder oponthoud vertrok hij naar Triëst om daar een transito-visum door Zuid-Slavië (voormalig Joegoslavië).
Dit was maar 3 dagen geldig, maar door de bijzonder slechte wegen langs de Dalmatische kust had hij 12 dagen nodig. De goede routes door Griekenland vergoedden dit leed en in 3 dagen bereikte hij al Istanboel. Hier kwamen al de meegenomen bijouteriën te pas. Ringen en kettinkjes werden voor eten en benzine geruild en verder snorde de brommer door Turkije. Op de passen lag sneeuw. Het verkeer, grotendeels vrachtwagens met benzine, was druk. Zonder visum ging het verder naar Syrië en dan 900km door de Syrische woestijn naar Damascus. Na een 12 urig oponthoud in Damascus, bromde hij verder door Irak en Iran naar Teheran, waar hij door het Olympische Comité hartelijk ontvangen en in het stadion ondergebracht werd.
Net als overal werd de bromfiets zeer bewonderd en men kon niet geloven, dat de HMW zulk een afstand had afgelegd. Tot hier had Weigand als enige panne een lekke band. De benzine was uiteraard zeer goedkoop. Voor 1 Dollar had hij voldoende om heel Perzië door te trekken.
Na de nodige visites bij sportvrienden, poliieke personen etc. kon hij eindelijk naar Pakistan vertrekken. Zeer avontuurlijk was de tocht door de zoutwoestijn: 2 zandstormen, een overval in een ruïne-toren en een ondichte benzineslang. Het gevolg: brandstofverlies. W. had geluk: op deze zeer verlaten route ontmoette hij een wagen, die hem van benzine en water voorzag.
Nu volgde een 700km non-stop-rit, die hij in 36 uur aflegde. Oververmoeid bereikte W. Quetta (stad in Pakistan), waar een nabob (burgemeester) hem hartelijk ontving en een maand lang bij zich liet uitrusten.

Daarna reed Alex naar India. waarover volgende week meer.
Alex reed met een Oostenrijkse versie van de HMW Z (Z van Zweigang) zie foto. Bij ons in NL was de ZT (T van trapas) wel te koop, maar om mij onbekende reden zeer weinig verkocht. Hier waren het vooral de halfautomaten ET1, in bijna hetzelfde rijwielgedeelte, die veel verkocht werden.
Groet, Ötzi


Hier zie je Jan Thiel met een ZT HMW 2 Versn: motor op Zandvoort 1958
Bijlagen
Jan Thiel op de HMW ZT met Dell’Orto S carberateur  18a19mm
Jan Thiel op de HMW ZT met Dell’Orto S carberateur 18a19mm
D8E73E75-FE07-46E2-BF34-472D5052603E.jpeg (92.98 KiB) 78 keer bekeken
Jan van Leeuwen
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Berichten: 1471
Lid geworden op: 30 aug 2010, 12:27
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl

Re: Servische avonturen

Bericht door Jan van Leeuwen » 27 apr 2021, 22:18

Jan van Leeuwen schreef: 27 apr 2021, 22:17
Ötzi schreef: 27 apr 2021, 20:41 Het Nederlandse verhaal over deze wereldreis gaat vooral over de reis zelf. Wat Alex Weigand allemaal beleeft onderweg in de landen die hij aandoet. Het Oostenrijkse verhaal van dezelfde tocht gaat vooral over zijn brommer. Hoe deze zich houdt, wat er allemaal kapot gaat en hoe het verholpen wordt zodat hij zijn reis kan voortzetten.
De twee verhalen vullen elkaar dus reuze goed aan. Ik zou graag beginnen met van het 'Nederlandse' verhaal, iedere week een stukje. Daarna steeds een deel van een eigen vertaling uit het Duits van de 'Oostenrijkse' versie van deze grote reis.

EEN OMMETJE VAN 60.000 KILOMETER
De 22-jarige student Alex Weigand maakte dit tochtje van 21 maanden op zijn 'doodgewone' maar zwaar bepakte H.M.Weetje zonder enge andere hulp dan zijn onverwoestbaar hulpmotortje van 50cc.
60.000km met de HMW-bromfiets door de Oriënt en Afrika.
Toen de destijds 21-jarige student Alex Weigand op 22 maart 1954 met zijn HMW, 5 Dollars op zak en 2kg bijouterieën uit Amsterdam vertrok op 'iets van de wereld te zien', vermoedde hij niet, welk een sensatie deze reis in de vakwereld en bij de pers zou veroorzaken. Zonder enige voorbereiding begaf hij zich met een Amerikaanse leren ja en een deken op z'n HMW op stap. Zijn 'reserve'-onderdelen bestonden uit een onderbreker, een cilinder, een zaklantaarn en een reservelampje voor de HMW.
Zonder oponthoud vertrok hij naar Triëst om daar een transito-visum door Zuid-Slavië (voormalig Joegoslavië).
Dit was maar 3 dagen geldig, maar door de bijzonder slechte wegen langs de Dalmatische kust had hij 12 dagen nodig. De goede routes door Griekenland vergoedden dit leed en in 3 dagen bereikte hij al Istanboel. Hier kwamen al de meegenomen bijouteriën te pas. Ringen en kettinkjes werden voor eten en benzine geruild en verder snorde de brommer door Turkije. Op de passen lag sneeuw. Het verkeer, grotendeels vrachtwagens met benzine, was druk. Zonder visum ging het verder naar Syrië en dan 900km door de Syrische woestijn naar Damascus. Na een 12 urig oponthoud in Damascus, bromde hij verder door Irak en Iran naar Teheran, waar hij door het Olympische Comité hartelijk ontvangen en in het stadion ondergebracht werd.
Net als overal werd de bromfiets zeer bewonderd en men kon niet geloven, dat de HMW zulk een afstand had afgelegd. Tot hier had Weigand als enige panne een lekke band. De benzine was uiteraard zeer goedkoop. Voor 1 Dollar had hij voldoende om heel Perzië door te trekken.
Na de nodige visites bij sportvrienden, poliieke personen etc. kon hij eindelijk naar Pakistan vertrekken. Zeer avontuurlijk was de tocht door de zoutwoestijn: 2 zandstormen, een overval in een ruïne-toren en een ondichte benzineslang. Het gevolg: brandstofverlies. W. had geluk: op deze zeer verlaten route ontmoette hij een wagen, die hem van benzine en water voorzag.
Nu volgde een 700km non-stop-rit, die hij in 36 uur aflegde. Oververmoeid bereikte W. Quetta (stad in Pakistan), waar een nabob (burgemeester) hem hartelijk ontving en een maand lang bij zich liet uitrusten.

Daarna reed Alex naar India. waarover volgende week meer.
Alex reed met een Oostenrijkse versie van de HMW Z (Z van Zweigang) zie foto. Bij ons in NL was de ZT (T van trapas) wel te koop, maar om mij onbekende reden zeer weinig verkocht. Hier waren het vooral de halfautomaten ET1, in bijna hetzelfde rijwielgedeelte, die veel verkocht werden.
Groet, Ötzi


Hier zie je Jan Thiel met een ZT HMW 2 Versn: motor op Zandvoort 1958
In het HMW Sport frame !
Ötzi
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Berichten: 4124
Lid geworden op: 06 apr 2009, 22:08
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Locatie: Lommel B.

Re: Servische avonturen

Bericht door Ötzi » 04 mei 2021, 15:44

Zoals reeds geschreven wendde Alex na Pakistan het stuur richting India, waar hem weer de nodige avonturen (en ook gastvrijheid!) te wachten stonden.
- Dan weer verder naar Lahore, waar hij 3 weken te gast was bij Engelsen. De straten in India zijn uitstekend. Men zij voorzichtig met de beesten die daar principieel niet gedood mogen worden. Mocht u per ongeluk een aap overrijden, dan loopt u de kans om gestenigd te worden.
Verder over Delhi, langs de Ganges naar Calcutta. Daar de weg naar China en Japan door grote overstromingen na 6 weken nog steeds niet berijdbaar was, draaide Weigand om.
In Afghanistan kwam hij door streken waar de bevolking nog nooit een bromfiets gezien had en hem met stenen bekogelde. In Kaboel daarentegen werd hij door de koning ontvangen en rijk van geschenken voorzien. De terugweg ging over de z.g. Keizerstraat naar Teheran en over de Hamaden-pas met een halve meter sneeuw in Mesopotamië (nu Irak).
Drie dagen door de Syrische woestijn naar Aman, waarde regering hem een vliegtuig ter beschikking stelde, dat hem en de HMW naar Caïro bracht. Weer een maand rust als gast van het Olympisch Comité. Een visum voor de Soedan werd hem geweigerd, aangezien men met een 50cc-motor niet door de Nubische woestijn rijden kon. Dan maar zonder visum. Inderdaad zijn er langs de Rode Zee geen straten, alleen diep zand, zodat Alex alleen zeer langzaam en nu en dan zelfs de bromfiets met lopende motor kilometers ver voortschuiven moest. De bevolking in deze streken vluchtte meestal bij het verschijnen van een gevaarte dat ze nooit hadden gezien. In Djebel Hamata werd hij zelfs voor een Marsbewoner aangezien en in Mersa Halayb werd hij overvallen en kon alleen met zijn revolver zijn vijanden verjagen.
Totaal op van de honger, dorst en vermoeienissen bereikte hij Port Soedan, waar men hem meteen in de gevangenis opsloot. Naar Khartoem zond men een telegram: 'Wat moeten we doen met een man zonder visum en geld, die met een eigenaardig voertuig hier kwam'. Het antwoord was: 'Geld geven en verder laten trekken'.
Door doornheggen ging het verder naar Erithrea, het noordelijk deel van Ethiopië. Prachtig aangelegde, maar slecht onderhouden straten. De reis vanaf Addis-Abeba was één en al avontuur: hij ontmoette giraffen, leeuwen, gieren en jakhalzen. Drie dagen zonder water in een schroeiende zon en ten slotte kreeg hij een aanval van waanzin. Hij zag overal water en sloeg op zijn bromfiets. Het verlangen naar huis werd zo machtig, dat hij zich uit half-bewusteloze uitputtings-toestand naar boven werkte, zodat hij het Tana-gebied kon halen, bestaande uit veel water en modder. Dankzij de grotere wielen, de vastzittende motor en de hoger zittende carburateur kwam hij er met de HMW door en bereikte Mombassa, waar de brommer gereinigd werd.

Daarna reed Alex naar de Kilimanjaro en de grote meren. Veel groot wild daar, dus heel gevaarlijk voor een eenzame reiziger op een licht brommertje! We zullen volgende week zien hoe het hem vergaat!
Groet, Ötzi
P.S. Hierbij een foto van een HMW zoals Alex Weigand, maar dan zoals ze in Nederland verkocht werden.
Bijlagen
HMW ET rood.jpg
HMW ET rood.jpg (112.86 KiB) 39 keer bekeken
'Vandaag is de morgen waar je je gisteren nog druk over maakte' drool
Janne
Bromfiets specialist
Bromfiets specialist
Berichten: 291
Lid geworden op: 11 mei 2019, 22:50
extra info: Ik sponsor oudebrommers
Locatie: Merkelbeek/Limburg

Re: Servische avonturen

Bericht door Janne » 04 mei 2021, 16:10

Haast niet voor te stellen dat een mens al deze ontberingen aan kan.
En waarom? Kruipt avontuurlijk bloed dan echt waar het niet gaan kan?
Bijna niet te geloven,.
Ben benieuwd hoe het verder gaat.
Groet
Janne
Plaats reactie

Terug naar “Koffiehoek”