Vreemd blok

sleutelaar
Bromfiets kenner
Bromfiets kenner
Berichten: 110
Lid geworden op: 04 aug 2010, 23:08
Locatie: zutphen

Re: Vreemd blok

Bericht door sleutelaar » 13 sep 2021, 17:59

Nou jullie toch over tweetactdiesels bezig zijn, kennen jullie deze Napier Deltic? Iets te groot voor brommer of motorfiets, maar wel interessant.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Napier_Deltic

Arend
Ducini
Bromfiets professor
Bromfiets professor
Berichten: 437
Lid geworden op: 27 sep 2014, 18:07

Re: Vreemd blok

Bericht door Ducini » 29 sep 2021, 18:45

Volgens DEMM-constructeur Giuliano Mazzini zijn er drie versies van zijn DOHC (“Bialbero”) 50 cc racer geweest:

-1958: eerste uitvoering met 5 versnellingen;

-1960: opgewaardeerd naar 6 versnellingen, hiermee in 1961, 1962 en 1963 Bergkampioen van Italië geworden [ zoals het door Bonham’s geveilde exemplaar uit het Morbidelli Museum];

-1962: 12-versnellingvariant, in feite 6-bak met overdrive (beschrijving hieronder).
Er is zelfs een nog complexere racer ontworpen met desmodromische (gedwongen openen én sluiten) klepbediening, maar die is nooit in productie genomen.

Mazzini had gehoopt, met de 12-v uitvoering ook in wegwedstrijden meer succes te hebben, maar inmiddels was hij qua techniek ingehaald door de (vooral Japanse) concurrentie (Suzuki won het allereerste WK 50 cc in 1962);
Toch was het constructief een heel interessant blok. Basis was de preselector zesbak met zes (slechts 6 mm smalle en toch duurzame) tandwielparen in constant mesh, geschakeld d.m.v. vorken en schuifmoffen. De secondaire as bevat zoals gebruikelijk het aandrijfkettingwiel.
DEMM dohc 6v-c.jpg


De DEMM-directie wilde als opvolger van de 6 versnellings-machine graag nóg meer overbrengingen, maar dat zou met dezelfde basisconstructie veel meer wrijvingsverliezen veroorzaken. En het vermogen was toch al niet erg riant te noemen, hooguit zou het beschikbare koppel beter gebruikt kunnen worden.
Mazzini stelde daarom voor, om een derde as toe te passen teneinde daarmee een soort “overdrive” op iedere versnelling te creëren. Deze afbeelding maakt het enigszins aanschouwelijk:
DEMM dohc 12v-c.jpg
Het tandwielpaar “C” heeft een 1:1 overbrenging, terwijl tandwielpaar “B” een iets hogere overbrenging verzorgt. De “normale” 6-bak wordt “normaal” met de voet bediend, de extra “overdrive” wordt ingeschakeld met een elektrische schakelaar op het stuur. Die bedient een magneetklep zodat de hydraulische druk van de smeeroliepomp zuiger “D” kan verschuiven en daarmee (via stift “E”) ook de schakelkogel van de derde as.

Wanneer daarna met het voetpedaal weer een hogere versnelling (van de basis-6-bak) wordt geselecteerd keert de zuiger van de overdrive weer terug in de uitgangspositie 1:1.
Zo is het relatief “eenvoudig” om foutloos met 12 goed-gespreide versnellingen om te gaan.

De techniek is kennelijk minder eenvoudig om goed in alle detail te doorgronden. Mazzini beklaagt zich over ondeskundige restauraties van zijn DOHC machines en roept bezitters op, contact met hem op te nemen voor assistentie. Dat illustreert toch weer eens: klein maar fijn!

groet,

Ducini
Ötzi
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Berichten: 4310
Lid geworden op: 06 apr 2009, 22:08
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Locatie: Lommel B.

Re: Vreemd blok

Bericht door Ötzi » 29 sep 2021, 20:17

Mooi! Wat een 'inside-information',echt boeiend. Jammer dat Demm niet meer vermogen uit hun 50cceetjes kon halen! Met een viertakt ééncilinder was het toch niet meer haalbaar tegen de tweetakten. Honda kwam nog een heel eind met zijn 2cil. 4-takt!
Groet van Ötzi
Bijlagen
Demm 4 takt Racer.jpg
Demm 4 takt Racer.jpg (39.47 KiB) 80 keer bekeken
'Vandaag is de morgen waar je je gisteren nog druk over maakte' drool
Janne
Bromfiets specialist
Bromfiets specialist
Berichten: 326
Lid geworden op: 11 mei 2019, 22:50
extra info: Ik sponsor oudebrommers
Locatie: Merkelbeek/Limburg

Re: Vreemd blok

Bericht door Janne » 29 sep 2021, 22:24

Citaat van Ducini:
-1962: 12-versnellingvariant, in feite 6-bak met overdrive (beschrijving hieronder).
Er is zelfs een nog complexere racer ontworpen met desmodromische (gedwongen openen én sluiten) klepbediening, maar die is nooit in productie genomen.

Bij geschiedenis over Ducati lees ik:
1958 was het jaar van de doorbraak van het desmodromic systeem, wat in 1960 resulteerde in de beroemde tweecilinder 250cc motorblok. In 1968 kwam de 450 Mark 3D (goed voor meer dan 170 km/h). De eerste Ducati met dit systeem.

Interessant. Ongeveer hetzelfde tijdpad.
Systeem wat Demm niet in produktie neemt doet Ducati dat wel.
Wat zou de reden zijn? Geld? kennis?
Groet
Janne
Leon
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Berichten: 820
Lid geworden op: 19 nov 2010, 13:42
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl

Re: Vreemd blok

Bericht door Leon » 30 sep 2021, 12:33

nog een foto van de DeMM 50cc GP racer.

1954 Ducati Desmodromische motorfiets
Gepresenteerd, op 1 mei 1954, door Taglioni. Taglioni had eind jaren veertig al een ontwerp voor het desmodromisch kleppensysteem bedacht. Hij wilde dit systeem al toepassen op de FB Mondial racer, in de paar jaar dat hij voor de gebroeders Boselli werkzaam was. Maar die hadden daar geen oren naar. Nadat hij met onenigheid vertrok bij Boselli en overstapte naar Ducati, heeft hij het desmodromisch kleppensysteem, daar met succes in productie genomen. Het resultaat was uitstekend, een lichte en compact motorblok met half bolvormige verbrandingskamer en een verfijnde Desmodromische kleppenbediening door verticale tandwielen. Na slechts 40 dagen, was het prototype van het 100cc motorblok klaar voor te draaien op de testbank. De "Gran Sport" benaming werd bedacht door Taglioni, maar de motorfiets kreeg meteen de bijnaam "Marianne" vanwege devotionele redenen, als om een bovennatuurlijk ingrijpen om het wel en wee van het bedrijf te doen herleven. In feite werd de "Gran Sport" "bedacht" in het Marianne Jaar (1954), dat beslist werd door Pius XII, voor de 100e verjaardag van de afkondiging van het dogma van de Onbevlekte Ontvangenis.

In 1952, huurde FB Mondial, de ingenieur Fabio Taglioni in, een motorfietsconstructeur, die zijn sporen heeft verdiend met een paar opmerkelijke ontwerpen voor Ceccato, die de FB Mondial motorblokken opnieuw gaat ontwerpen, waaronder desmodromische klepbediening (die echter niet in productie ging) zie onderstaande foto van het FB Mondial motorblok met desmodromische klepbediening.

De gefortuneerde familie Boselli kon zich permitteren, om veel geld te investeren in het bedrijf, door middel van het familiekapitaal, en waarschijnlijk ook de winst uit de productie van wapens, tijdens de oorlogsjaren. De DOHC motorblokken van Taglioni maakten nu gebruik van wet-sump smering en 175cc cilinderinhoud met zowel OHC als DOHC techniek werden geïntroduceerd. Deze waren zeer succesvol in lange afstandswedstrijden. FB Mondial won zowat alle wedstrijden, in het seizoen 1954. Dit succes werd door de gebroeders Boselli gevierd, met een feestavond voor het raceteam. Echter, werd de ontwerper van het winnende motorblok niet uitgenodigd voor deze avond, wat kwaad bloed zette bij Taglioni. Toen hij benaderd werd door Ducati, om voor hen een motorblok te ontwerpen, twijfelde hij dan ook geen moment. Van de ene dag op de andere, wisselde hij van werkgever. Daarna begon een roemvolle carrière bij Ducati, met als hoogtepunt, het Ducati 1-cilinder Monoalbero Desmo motorblok.
Bijlagen
1952 FB Mondial Monoalbero Bilancerino.jpg
1952 FB Mondial Monoalbero Bilancerino.jpg (36.64 KiB) 63 keer bekeken
1955 Ducati 100 Gran Sport Marianna prototipo.png
1955 Ducati 100 Gran Sport Marianna prototipo.png (191.47 KiB) 68 keer bekeken
1961 DeMM 50cc DOHC GP racer.jpg
Ducini
Bromfiets professor
Bromfiets professor
Berichten: 437
Lid geworden op: 27 sep 2014, 18:07

Re: Vreemd blok

Bericht door Ducini » 02 okt 2021, 10:18

Leon schreef: 30 sep 2021, 12:33 1954 Ducati Desmodromische motorfiets
Gepresenteerd, op 1 mei 1954, door Taglioni. Taglioni had eind jaren veertig al een ontwerp voor het desmodromisch kleppensysteem bedacht.
Er waren al véél eerder ontwerpen voor een desmodromisch kleppensysteem bedacht, maar nooit in serieproductie op de markt gebracht. Wie (vrijwel) álles wil weten over de geschiedenis en de techniek van desmodromische klepbediening raad ik de site van Desmo-professor Henk Cloosterman aan: https://www.desmodromology.nl/


Ook Ducati begon heel kleinschalig, maar was uiteindelijk succesvol. De datum 1 mei 1954 was de dag waarop Fabio Taglioni in dienst trad bij Ducati, of dat uit wrok was ten opzichte van Mondial of anderszins is mij niet bekend. In ieder geval waren zijn eerste ontwerpen voor Ducati nog geen Desmo’s. De bijnaam “Marianna” werd gebruikt voor de oerversie van de 100 en 125 cc “Grand Sport”. Die had weliswaar één bovenliggende nokkenas (SOHC), maar geen desmodromische klepbediening.
Sohc053.jpg
Desondanks waren deze machines een doorslaand succes, vooral door hun betrouwbaarheid bij lange-afstandsraces als de Motogiro in april 1955 (3400 km in 8 etappen).
Een volledig gestroomlijnde 100 cc versie, de Siluro, verbeterde op 30 november 1956 maar liefst 44 afstandsrecords op het circuit van Monza, zelfs uit hogere klassen (125 en 175 cc)!

Eerder in 1956 besloot Ducati, dat er een 125 cc racer met meer vermogen moest komen. Het blok kreeg nu twee bovenliggende nokkenassen (“Bialbero”, DOHC) en leverde maar liefst 16 (Italiaanse?) PK’s, nog steeds zonder Desmo. Het bleek nog maar een interimoplossing, veel successen werden er nog niet mee behaald. Taglioni zag zijn kans schoon, en presenteerde medio 1956 een 125 cc “Trialbero”, dus met DRIE bovenliggende nokkenassen op vrijwel hetzelfde onderblok. Belangrijk onderscheid: dít ontwerp is Dr. T’s eerste Ducati Desmo!

De centrale nokkenas verzorgt het gedwongen sluiten van de kleppen, de buitenste twee het openen ervan.
3ohc054.jpg
desmo gear055.jpg
De totale kleptiming was gelijk aan die van de Bialbero, maar de -iets grotere- kleppen hadden een hogere lift en konden desondanks tijdig sluiten dank zij het desmo-systeem De restspeling van 0,3 mm werd door twee lichte hulpveertjes opgeheven. Het blok bleek erg zuinig: 5,6 liter / 100 km onder race-omstandigheden.
Een eerste praktijktest was op 17 juni 1956 en leverde op het circuit van Casena slechts een zesde plaats op.
Ducati besloot daarom even in de luwte te blijven zonder persaandacht en schreef in voor de Zweedse GP (Hedemora) , die niet meetelde voor het WK wegraces. Coureur Degli Antoni won met overmacht. Een maand later verongelukte testrijder en sleutelfiguur Antoni met zijn 125 cc bij de voorbereiding voor GP van Monza...

Ducati besteedde de winter 1956/1957 aan verbeteringen voor de Trialbero, gelijktijdig met de ontwikkeling van een 125 cc Desmo tweecilinder. Het raceseizoen van 1957 werd overgeslagen, met uitzondering van de Zweedse GP -nu wel op de FIM kalender- waar Ducati de eerste vijf plaatsen bezette.
Dr. T. kreeg bij zijn Desmo-experimenten hulp van een oude bekende bij Mondial, Renato Armaroli. Die verklaarde later trots “ik heb het ding goed laten werken”. Het blok leverde inmiddels 19 pk bij 13000 toeren/minuut.

Vanaf 1958 verbood de FIM het gebruik van “dustbin fairings” , de volledige stroomlijnkappen. Dat kwam het uiterlijk van de racers alleen maar ten goede. Eveneens per 1958 hadden Gilera, MotoGuzzi en Mondial zich teruggetrokken uit de wedstrijdsport. De tweewielerindustrie had het moeilijk met de opkomende vierwielers “voor het volk” zoals de Fiat 500 en 600. Ducati kon nog teren op de Marianna-successen én had aantrekkelijke nieuwe straatmodellen. Daarom brachten ze in april 1958 een nieuw GP team op de been met o.a. Taveri, Spaggiari en Gandossi en daarnaast nog 14 (!) coureurs op productieracers. Het werd een spannend seizoen, Ducati en MV Agusta wisselden de overwinningen af. Na de voorlaatste race was het kampioenschap beslist in het voordeel van MV coureur Ubbiali. Tot groot chagrijn van Graaf Agusta won Ducati de laatste race van het seizoen met grote overmacht: de eerste MV werd zesde, achter 5 Ducati’s….
Bitterzoete wraak van de Desmo :twisted:
PA100882 edit.jpg
PA100882 edit.jpg (128.95 KiB) 43 keer bekeken
Groet,

Ducini
Leon
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Berichten: 820
Lid geworden op: 19 nov 2010, 13:42
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl

Re: Vreemd blok

Bericht door Leon » 02 okt 2021, 20:01

Hartelijk dank voor deze aanvulling.
Het was mij niet helemaal duidelijk of dat Taglioni meteen zijn desmodromisch systeem had toegepast op de 100cc Marianne motorfiets, in 1954. Door jouw aanvulling is het helemaal duidelijk.
Plaats reactie

Terug naar “...wat dit is?”