Mobylette

Ötzi
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl

Mobylette

Bericht door Ötzi » 05 nov 2021, 17:45

In Nederland werd Mobylette in licentie door Kaptein op de mark gebracht. Nu las ik op een Spaanse site dat er in veel landen Mobylettes in licentie gemaakt zijn. Bijvoorbeeld in Engeland, Spanje , Iran, Marokko en Zaïre (Congo).
Wie weet in welke landen nog meer? Hoe zagen deze Mobyette klonen er uit? Zijn daar foto's van te vinden?
Hierbij een paar Engelse 'klonen'.
Met groet, Ötzi
Bijlagen
Phillips Mobylette.jpg
Phillips Mobylette.jpg (99.96 KiB) 199 keer bekeken
PHILLIPS Gadabout.jpg
PHILLIPS Gadabout.jpg (125.57 KiB) 199 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Ötzi op 05 nov 2021, 20:10, 1 keer totaal gewijzigd.
'Vandaag is de morgen waar je je gisteren nog druk over maakte' drool
itskoat
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Contacteer:

Re: Mobylette

Bericht door itskoat » 05 nov 2021, 17:50

Ik zie onder de tweede afbeelding Gadabout staan. Daarvan heb ik deze foto. Wel weer anders.

Vriendelijke groet ;)

Wietze
Driewieler Gadabout.jpg
Leon
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning

Bericht door Leon » 05 nov 2021, 22:21

Ook in Vietnam (Indo China genoemd tijdens de Franse overheersing) werd de Motobecane Mobylette gemaakt. En ook in Brazilie werd e Motobecane Mobylette gemaakt
Ötzi
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning

Bericht door Ötzi » 05 nov 2021, 23:06

Hierbij een Vietnamese en een Braziliaanse Mobylette.
Bijlagen
Mobylette Vietnam.jpg
Mobylette Vietnam.jpg (188.48 KiB) 173 keer bekeken
Mobylette CaloiXR50Motobecane Brazil.jpg
Mobylette CaloiXR50Motobecane Brazil.jpg (54.05 KiB) 173 keer bekeken
Leon
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning

Bericht door Leon » 06 nov 2021, 09:41

De Marokkaanse Motobecane vestiging (die later ook MBK en Yamaha bromfietsen ging produceren) werd in de jaren negentig afgestoten door Yamaha en is toen overgenomen door Stokvis. Daarmee werd Stokvis, producent van MBK bromfietsen en importeur van Yamaha in Marokko, voor geheel Noord Afrika.
MBK Frankrijk, stopte de Motobekane productie in 2002, om zich geheel te richten op de Yamaha productie. De Franse MBK bromfietsproductie werd overgenomen door Motori Minarelli.

Motobecane bromfietsen werden ook in Korea, Turkije en India geproduceerd. In Denemarken werden Motobecane bromfietsen geassembleerd uit geimporteerde onderdelen.
Bijlagen
Mobylette Saigon 01.jpg
Mobylette Saigon 01.jpg (107.42 KiB) 158 keer bekeken
Mobylette Maroc.jpeg
Mobylette Maroc.jpeg (41.29 KiB) 158 keer bekeken
Mobylette in Vietnam thuot.jpg
Mobylette in Vietnam thuot.jpg (105.1 KiB) 158 keer bekeken
Ötzi
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning

Bericht door Ötzi » 06 nov 2021, 17:25

Mooie foto's, echt tof! Nu nog foto's uit Korea, Turkije, Zaïre (Congo) Iran en India.
Met groet, Ötzi
Bijlagen
Mobylette Vietnam 2.jpg
Mobylette Vietnam 2.jpg (288.37 KiB) 147 keer bekeken
Leon
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning

Bericht door Leon » 06 nov 2021, 20:29

Hier dan nog een paar foto's van Motobecane in verre oorden. De foto met de wijzende man in een groepje mensen, waar ook een Tomos staat, is Korea.
Bijlagen
1975 Mobylette Maroc model 881.jpg
1975 Mobylette Maroc model 881.jpg (87.62 KiB) 137 keer bekeken
2012 Motobecane in Zuid Korea.jpg
MBK Maroc 01.jpg
MBK Maroc 01.jpg (97.84 KiB) 137 keer bekeken
1998 Motobecane 881-B in Iran 08.jpg
1998 Motobecane 881-B in Iran 08.jpg (52.66 KiB) 137 keer bekeken
1998 Motobecane AV 881 M Bleu met zijrtassen in Iran 02.jpg
1998 Motobecane AV 881 M Bleu met zijrtassen in Iran 02.jpg (167.1 KiB) 137 keer bekeken
Mobylette AV88 Maroc 05.jpg
Ötzi
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning

Bericht door Ötzi » 07 nov 2021, 22:58

Leuk die foto's van de vertrouwde Mobylette uit verre oorden! Ik had meer andere modellen dan de 'gewone' Franse verwacht, zoals ze in Engeland en Brazilië hadden.
Bijlagen
Bij de markt in Ouagadougou, Burkina Faso ('90er jaren)
Bij de markt in Ouagadougou, Burkina Faso ('90er jaren)
Burkina brommerparking.jpg (49.71 KiB) 113 keer bekeken
Leon
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning

Bericht door Leon » 08 nov 2021, 09:01

Het Motobecane concept was zo'n krachtig ontwerp, dat elke kloon een stapje terug zou betekenen. In de modellen van deze Franse firma was een duidelijke groeiende lijn, waarbij de herkenbaarheid nooit verlaten werd. Vanaf het eerste model met het geperst plaatwerkframe, in 1957 tot aan het laatste ontwerp in 2002, werd 45 jaar lang vastgehouden aan een basisontwerp. Net als bij de Citroen 2CV en de Volkswagen Kever. Uiteindelijk zijn er in Frankrijk 30 miljoen gemaakt en in alle andere landen tezamen nog eens 20 miljoen.

Aantallen die alleen door Honda met het model Cub werden overtroffen (60 miljoen in Japan en nog eens 40 miljoen exemplaren in andere landen) in een periode van 60 jaar. Voor de oplettende lezer, precies een verdubbeling in aantal maar wel in een veel langere periode. Beide firma's hebben naast dit krachtige ontwerp, ook andere modellen op de markt gebracht, maar nooit met zoveel en nooit zo'n lange productieperiode.

Ongemerkt wordt de techniek van een bromfiets, voor een deel bepaald door politieke/wettelijke beslissingen: denk aan verplichting van de trappers in het frame, of het verbod op een duopassagier, of de aanwezigheid van versnellingen.

Een andere grote invloed ontstaat door nostalgie/nationalisme van de bevolking van een land. De Fransman (het land waar de auto en de motorfiets zijn uitgevonden) geloofde graag en lange tijd, dat zij de wijsheid in pacht hadden en volgden een eigen denkwijze, tot ver in de zeventigerjaren. Zelfs een buitenlandse taal leren vonden ze niet nodig, omdat het Frans de beste taal was (in hun ogen). Ik vind de Franse taal alleen te pruimen als die gezongen wordt. Buiten chansons word ik er onpasselijk van.

Al deze eigenschappen hebben er voor gezorgd, dat de Motobecane plaatwerk bromfiets, tot een icoon van de industrie is uitgegroeid. De grootste waardering moet nog komen, net zoals schilderijen overkomt, pas na het overlijden van de artiest (kunstenaar).
Bijlagen
1957 Motobecane AV78 02.jpg
1957 Motobecane AV78 02.jpg (196.83 KiB) 96 keer bekeken
Ötzi
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning

Bericht door Ötzi » 08 nov 2021, 18:00

Bedankt voor dit verhaal! Als je Frans kan spreken/lezen/verstaan kan je dat enorm helpen bij je hobby!
Kom eens een keer in het eerste weekend van juni naar Sars Poteries/Felleries in N.Frankrijk. Een fantastisch evenement (dat helaas door corona al twee keer niet doorging) waar ook veel Engelsen met zeer leuke brommers en motoren komen. Warm aangeraden!
De '1998 Motobecane AV 881 M Bleu met zijrtassen in Iran' op één van de foto's hierboven, lijkt me niet in Iran te zijn gefotografeerd!
Kijk eens naar het huis met de luikjes en de gordijnen en vooral de brievenbus suggereert een heel ander werelddeel!
Met groet, Ötzi
Bijlagen
Sars P. Affiche 2017.jpg
Sars P. Affiche 2017.jpg (161.45 KiB) 72 keer bekeken
Sars P. 2019.jpg
Laatst gewijzigd door Ötzi op 08 nov 2021, 23:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “Mobylette (Kaptein)”