Website magneetbromfietsen.nl

Leon
Bromfiets specialist
Bromfiets specialist
Berichten: 284
Lid geworden op: 19 nov 2010, 13:42
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl

Re: Website magneetbromfietsen.nl

Bericht door Leon » 15 mei 2020, 11:32

Vier keer brand bij de Magneet fabriek. ... Men zegt wel eens: "In de brand, ... Uit de brand".
Laatst gewijzigd door Leon op 17 mei 2020, 23:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
henkp
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 sep 2008, 22:39
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Locatie: Weesp

Re: Website magneetbromfietsen.nl

Bericht door henkp » 15 mei 2020, 23:23

3x? Doe er nog maar een paar bij:Gieterstraat en Asterweg Amsterdam,Achtergracht Weesp en villa Casparus,(laatste vestiging) meerdere keren
De beste raad is voorraad!!
Leon
Bromfiets specialist
Bromfiets specialist
Berichten: 284
Lid geworden op: 19 nov 2010, 13:42
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl

Re: Website magneetbromfietsen.nl

Bericht door Leon » 17 mei 2020, 20:04

In 1900, begonnen als Velleman & Verdoner (beiden 30-jaar oud), door Leman Alexander Velleman (Groningen, 27 jan 1870 – Sobibor, 2 april 1943) en Abraham Gompert Verdoner (Amsterdam, 9 januari 1870 – Amsterdam 1947), een ijzerwarenhandel aan de Prins Hendrikkade, 134/135 in Amsterdam. In 1909, begon het tweetal met de verkoop van Britse Ivy fietsen onder het eigen merk The Magnet. In 1922, namen zij, Jacobus van den Berg in dienst, die in Engeland ervaring had opgedaan in de rijwielbranche. Van den Berg begon in de Gieterstraat 5 in Amsterdam een kleine ambachtelijke productie, van fietsen. Vervolgens, heeft het drietal de krachten gebundeld en was een fietsen productiebedrijf een feit. In 1926, brandde het bedrijf aan de Gieterstraat af (de eerste brand van totaal vier branden, 1e Prins Hendrik kade 134 (productie Gieterstraat 5) en 2e Asterweg in Amsterdam (1946), 3e Achtergracht in Weesp (1948) Magneet verhuisd dan naar een leegstaande villa Casparus, in 1950. De 4e brand, villa Casparus in Weesp (1976), deze laatste vestiging meerdere keren).


In de brand, uit de brand, zullen we zeggen. Het is opvallend vaak brand bij Magneet en informatie over die branden is moeilijk te vinden en in kaart te brengen. Ik heb me al verschillende keren vergist in tijd en plaats, maar uiteindelijk is het me duidelijk geworden.
Laatst gewijzigd door Leon op 24 mei 2020, 08:49, 4 keer totaal gewijzigd.
Leon
Bromfiets specialist
Bromfiets specialist
Berichten: 284
Lid geworden op: 19 nov 2010, 13:42
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl

Re: Website magneetbromfietsen.nl

Bericht door Leon » 17 mei 2020, 22:21

In de periode 1909 tot en met 1914, werd Yvi in Nederland geïmporteerd door Velleman & Verdoner in Weesp, die de Magnet fietsen produceerden, naar voorbeeld van de Britse Ivy fietsen.
Bijlagen
1976 Magneet villa Casparus bedrijfsbrand weer voor de vierde keer.jpg
1976 Magneet villa Casparus bedrijfsbrand weer voor de vierde keer.jpg (47.29 KiB) 86 keer bekeken
1948 Magneet fabriek Achtergracht brand.jpg
1948 Magneet fabriek Achtergracht brand.jpg (84.38 KiB) 86 keer bekeken
1928 Brand Magneetfabriek, Asterweg wordt bestreden met de stoomspuit van de Jason van de Brandweer, 5 juli 1928.jpg
1928 Brand Magneetfabriek, Asterweg wordt bestreden met de stoomspuit van de Jason van de Brandweer, 5 juli 1928.jpg (64.45 KiB) 86 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Leon op 20 mei 2020, 23:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Leon
Bromfiets specialist
Bromfiets specialist
Berichten: 284
Lid geworden op: 19 nov 2010, 13:42
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl

Re: Website magneetbromfietsen.nl

Bericht door Leon » 17 mei 2020, 23:21

Max Velleman was een neef van Leman Velleman, afkomstig uit Groningen. Hij vestigde zich in Amsterdam en ging met behulp van zijn oom in de fietsenproductie onder de naam Velenzo. Na een paar adressen te hebben gehad, vestigde hij zich op de Prins Hendrikkade in het pand van zijn oom, in het pand dat zojuist hersteld was van een brand in 1932. Velenzo bracht in 1955 een bromfiets op de markt, het model Bromzo, dat eigenlijk een Express Radexi was, met een Frans Myster motorblok. Toen de omzet tegenviel, werd een partij bromfietsen verkocht aan Hoenson. Dus we kunnen spreken van een familierelatie/zakenrelatie tussen Magneet en Velenzo.
Bijlagen
Velenzo rijwielen, Prins hendrikkade 128 Amsterdan.jpg
Velenzo rijwielen, Prins hendrikkade 128 Amsterdan.jpg (90.22 KiB) 60 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Leon op 20 mei 2020, 12:28, 2 keer totaal gewijzigd.
Leon
Bromfiets specialist
Bromfiets specialist
Berichten: 284
Lid geworden op: 19 nov 2010, 13:42
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl

Re: Website magneetbromfietsen.nl

Bericht door Leon » 18 mei 2020, 22:09

Magneet Rijwielen- en Motorenfabriek N.V.
Een Nederlandse fabrikant van fietsen en bromfietsen in Weesp.
In 1900, begonnen als Velleman & Verdoner (beiden 30-jaar oud), door Leman Alexander Velleman (Groningen, 27 jan 1870 – Sobibor, 2 april 1943) en Abraham Gompert Verdoner (Amsterdam, 9 januari 1870 – Amsterdam 1947), een ijzerwarenhandel aan de Prins Hendrikkade, 134-135 in Amsterdam. In 1909, begon het tweetal met de verkoop van Ivy fietsen onder het eigen merk The Magnet. In de loop der tijd, heb ik de volgende huisnummers op naam van Velleman gevonden: 127, 128, 134, 135 en 152. In 1922, namen zij, Jacobus van den Berg in dienst, die in Engeland ervaring had opgedaan in de rijwielbranche. Van den Berg begon in de Gieterstraat 5 in Amsterdam een kleine ambachtelijke productie, van fietsen. Vervolgens, heeft het drietal de krachten gebundeld en was een fietsen productiebedrijf een feit. In 1926, brandde het bedrijf aan de Prins Hendrik kade 134-135 af (de eerste brand van totaal vier branden, 1e brand - Prins Hendrik kade 134 (productie aan de Gieterstraat 5) en 2e brand - Asterweg in Amsterdam (1946), 3e brand - Achtergracht in Weesp (1948) en 4e brand - villa Casparus in Weesp (1976), deze laatste vestiging meerdere keren). Magneet verhuisde naar een modern fabrieksgebouw aan de Asterweg in Amsterdam-Noord. In 1946, brandde het bedrijf weer af. In de brand, uit de brand, zullen we zeggen. Ergens in de dertiger jaren, had Magneet ook een vestiging in Weesp aan de Groene singel. Verdoner en Vanden Berg huurde daar een bedrijfshal van, Van Leer, een verpakkingsbedrijf, dat cacaoblikken vervaardigde voor Van Houten. En verhuisde men, in 1948, de productie naar de bedrijfshal van, Van Leer aan de hoek, van de C.J. van Houtenlaan 36 / Groene singel in Weesp. In 1950 verhuisd Magneet naar villa Casparus en blijft daar tot opheffing van het bedrijf in 1976. Het pand aan de Prins Hendrikkade 152 werd, in 1932, betrokken door Max Velleman, een neef afkomstig uit Groningen, die daar de fietsenproductie Velenzo voort zette. En ook dit pand, brandde af, in 1936.

Het bedrijf van Max Velleman was gevestigd aan de Prins Hendrikkade 152 in Amsterdam. De naam is dan ook samengesteld uit Velleman en zoon. In 1907, trok de familie Velleman vanuit Groningen naar Amsterdam, waar de fietsenfabriek en groothandel in fietsonderdelen aanvankelijk in de Haarlemmerstraat gevestigd was.

Later verhuisde het bedrijf naar diverse adressen op de Geldersekade en in 1932, naar het pand aan de Prins Hendrikkade 152. Gehuurd (en later gekocht) van zijn oom (Magneetfabriek), waar het tot 1985 zou blijven. Harry en Max Philips, kleinzoons van Max Velleman, waren de laatste eigenaars.

Het was een rijwielfabriek, maar men produceerde in de jaren vijftig de "Velenzo Bromzo" bromfietsen met een Franse Myster inbouwmotorblok. Deze werden ook verkocht als Hoenson Super de Luxe. De Velenzo Bromzo was een - ook voor die tijd - tamelijk eenvoudige bromfiets met een centraal geveerde voorvork zonder demping en zonder achtervering. Het hoofdframe bestond uit een centrale buis die vanaf het balhoofd naar de trapper-as liep en een klein subframe waarop de benzinetank was gemonteerd. Achter de buis die van het zadel naar beneden liep zat een bandenpompje.

Magneet fietsen
De geschiedenis van het Weesper fietsenmerk Magneet begint in Amsterdam aan de Prins Hendrikkade 134-135. De firma Velleman en Verdoner runt daar in 1895 een ijzerwaren- en gereedschappenhandel en importeert en verkoopt Engelse Ivy fietsen, later voorzien met het merk ‘Magnet’. De zaak is uitgegroeid tot een groothandel in rijwielen en rijwielonderdelen Velenzo en er is genoeg materiaal aanwezig om in 1921 een eigen fietsenfabriek te beginnen. Er is plaats in bedrijfsverzamelgebouw, de oude meelfabriek ‘De Weichsel’ in de Gieterstraat 5 (de voormalige klokkengieterij en geschutgieterij, 1614-1821 in de Jordaan) in Amsterdam.

In 1922, willen Velleman & Verdoner, naast hun groothandel aan de Prins Hendrikkade, nu ook een volledige fietsenfabriek oprichten. Daarvoor nemen zij Jacobus van den Berg in dienst, die in Engeland al meerdere jaren ervaring in de rijwielbranche had opgedaan. Hij zet in de Gieterstraat nr. 5 in Amsterdam een kleine fabriek op waar de Magnet-rijwielen worden gebouwd. Na een brand in de lakkerij aan de Gieterstraat verhuist men, in 1926, naar een groot en modern bedrijfsgebouw aan de Asterweg 21-23 in Amsterdam Noord (aan de overkant van het IJ). De firma gaat dan verder onder de naam ‘N.V. Magneet Rijwielen-fabriek Velleman & Verdoner’. Tevens wordt, ergens in de jaren dertig, een bedrijfsruimte gehuurd in Weesp, van, Van Leer verpakkingen, die cacaoblikken maakt voor Van Houten, in Weesp. In 1946, gaat ook aan Asterweg een deel van de fabrieksgebouwen in vlammen op. Men besluit niet te gaan voor herbouw. In 1946, wordt de bedrijfshal van N.V. Van Leer’s Vereenigde Fabrieken gebruikt voor de productie van fietsen, aan de Groene singel, in Weesp. Tijdens de oorlog moet Magneet de bedrijfshal aan de Groensingel verlaten op aandrang van het Duitse leger en verhuisd Magneet, tijdelijk, naar de leegstaand gebouw aan de Achtergracht in Weesp, maar dit gebouw is eigenlijk te klein. In 1946, brand dit gebouw aan de Achtergracht af.
In 1950 verhuisd Magneet naar villa Casparus (waar al de administratie en het magazijn gevestigd waren) aan de Korte Stammendijk van, Van Houten. Totdat dit gebouw in 1976 afbrand.

Met recht kunnen we spreken van verhuisonrust en pyromanie, en mijn inziens misbruik van brandverzekeringen. Het zou mij niets verbazen als er ook een verzekeringsbedrijf in de familie zit. Het is algemeen bekend, dat bedrijven graag misbruik maken van brandverzekeringen, maar de branden bij Magneet verslaan alle records.


Wie was Van Leer, waarvan Magneet een fabriek huurde?
In 1917, richtte Bernard van Leer, samen met zijn broer Sigismund, de papierwaren- en kartonnagefabriek "De Atlas" op aan de Lange Leidsedwarsstraat in Amsterdam.
In 1918, nam Bernard Van Leer een kartonfabriek te Rotterdam en de NV Maatschappij ter Vervaardiging van Massa-artikelen, welke metalen verpakkingen maakte, over. Deze bedrijven werden op 8 november 1919 werden samengevoegd tot de NV van Leer's Vereenigde Fabrieken. Er werden aanvankelijk kisten, blikken, dozen en vaten geproduceerd. In hetzelfde jaar liet Van Leer een patent registreren, en wel een patent tot verbetering van de sluiting van petroleumblikken. Dit werd de voorloper van de Van Leer "Tri Sure" vatsluiting, die ook tegenwoordig nog in gebruik is.
In 1922, brak een staking uit, juist toen een order voor chocoladeverpakkingen voor Van Houten te Weesp moest worden geleverd. Van Leer verplaatste de productie in het geheim naar de Groene singel in Weesp en de arbeiders stonden in Amsterdam voor een lege fabriek. In hetzelfde jaar werden alle productieactiviteiten verkocht aan het Berlin-Burger Eisenwerk, in ruil waarvoor Van Leer de alleenvertegenwoordiger van diens producten werd en een handelsmaatschappij werd.
In 1925, bracht Van Leer een bezoek aan de raffinaderij van Bataafse Petroleum Maatschappij (later Shell) te Pernis, waar men geconfronteerd werd met lekkende olievaten van het fabricaat Krupp. Van Leer wist wel een oplossing voor dit probleem en sleepte aldus een grote order binnen waarmee het bedrijf een multinational werd. Ook hier werd de productie aanvankelijk uitbesteed, maar toen Berlin-Burger in 1926 in moeilijkheden kwam, kocht Van Leer een aantal fabrieken terug.
Nu werd Van Leer weer een producent, nam nog diverse vatenfabrieken over en leverde in 1927 aan Shell zelfs een complete vatenfabriek. Toen in 1929 de rivieren waren dichtgevroren, maakte Van Leer voor het eerst op grote schaal gebruik van vrachtwagentransport, hoewel de wegen en de voorzieningen erlangs nog in primitieve staat verkeerden.

Producten van Van Leer
• Kartonnen dozen voor boter en margarine, 1919
• 10 liter olieblikken met Van Leer patentsluiting, 1919
• Houten kisten voor blikken met olie en cacao Van Houten, 1919
• Blikken voor cacao Van Houten, verkoop van Nestor Gianaclis sigaretten, 1921
• Geribde vaten voor zachte zeep, 1922
• Vaten voor bitumen, 1923
• Olievaten, 1927
Laatst gewijzigd door Leon op 24 mei 2020, 08:51, 3 keer totaal gewijzigd.
Leon
Bromfiets specialist
Bromfiets specialist
Berichten: 284
Lid geworden op: 19 nov 2010, 13:42
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl

Re: Website magneetbromfietsen.nl

Bericht door Leon » 20 mei 2020, 20:34

1921 Yvi brochure 00.jpg
1921 Yvi brochure 00.jpg (76.9 KiB) 43 keer bekeken
In 1936 Brand de Velenzofabriek af aan de Prins Hendrikkade 152, op Youtube is een film te zien onder de naam 1936 Alarm. Brand. De film begint met beelden van de personeelsverblijven in de kazerne. Wanneer er een melding van een brand bij de rijwielfabriek Velenzo op de Prins Hendrikkade 152 wordt genoemd. Wat mij opvalt is. dat de familie Verdonner de panden bezit op de nummers: 127, 128, 134, 135 en 152. Dus een groot deel van de Prins Hendrikkade. Hoe langer je leest, hoe meer panden afbranden. Die familie bestaat uit pyromanen, in plaats van magneten.
Bijlagen
1921 Yvi brochure 08.jpg
1921 Yvi brochure 08.jpg (63.24 KiB) 43 keer bekeken
1921 Yvi brochure 09.jpg
1921 Yvi brochure 09.jpg (57.7 KiB) 43 keer bekeken
1921 Yvi brochure 04.jpg
1921 Yvi brochure 04.jpg (96.15 KiB) 43 keer bekeken
1921 Yvi brochure 01.jpg
1921 Yvi brochure 01.jpg (78.15 KiB) 43 keer bekeken
Gebruikersavatar
henkp
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 sep 2008, 22:39
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Locatie: Weesp

Re: Website magneetbromfietsen.nl

Bericht door henkp » 21 mei 2020, 14:20

Denk dat je de Weesper vestigingen wat door elkaar haalt,

1.Groene Singel,pand wordt gevorderd tijdens WO2
2.Achtergracht tot 1948.
3.Stammerdijk,tot opheffing.
De beste raad is voorraad!!
Leon
Bromfiets specialist
Bromfiets specialist
Berichten: 284
Lid geworden op: 19 nov 2010, 13:42
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl

Re: Website magneetbromfietsen.nl

Bericht door Leon » 22 mei 2020, 08:51

Henk,

Je hebt helemaal gelijk. Ik heb het in mijn eigen gegevens al aangepast. Ik had de informatie op internet bij elkaar gesprokkeld uit verschillende bronnen. Die verschillende bronnen hebben elk afwijkende informatie, waardoor ik het spoor even bijster was.
Plaats reactie

Terug naar “Magneet”