Vesting Corsa

Nederlandse merken
Eric S
Bromfiets professor
Bromfiets professor
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl

Re: Vesting Corsa

Bericht door Eric S » 16 jun 2014, 13:33

Een Vesting had toch een andere voorste ophanging van het motorblok t.o.v een Demm?
brehal
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning

Bericht door brehal » 16 jun 2014, 13:47

Eric S schreef:Een Vesting had toch een andere voorste ophanging van het motorblok t.o.v een Demm?
Helemaal correct Eric thumbup1
Tweetact olie: Heilige lucht !!
Delarue
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning

Bericht door Delarue » 16 jun 2014, 21:57

Supersport schreef:Denk je echt dat die talloze Italiaanse brommermerken hun spatborden en voorvorken uit Nederland haalden?
Paperino Gremi DD.jpg
Paperino Gremi DD.jpg (100.87 KiB) 2540 keer bekeken
Denk je echt dat die Gremi de spartborden een voorvorken vanuit Nederland via Italië naar Groningen liet komen :?: 001_unsure
Op een HMW was u er al geweest
en op een Eysink alweer thuis
Ötzi
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning

Bericht door Ötzi » 16 jun 2014, 22:12

Leuk brommertje die Paperino! Is de tank ook hetzelfde als die van jou?
Ik denk dat er in NL importeurs waren van Ital. bromfietsonderdelen waar div. NL-fabrikanten ze weer van betrokken. Maar echt waar, ik denk nog steeds dat veel van dat materiaal in It. gemaakt werd. Alhoewel o.a. Robur Helmond natuurlijk ook wel het e.e.a. maakte.
Met groet, Supersport
'Vandaag is de morgen waar je je gisteren nog druk over maakte' drool
brehal
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning

Bericht door brehal » 16 jun 2014, 23:12

In die tijd was uitwisselen (lees ruilen met gesloten beurs) de gewoonste zaak van de wereld.
Ik lever jou zoveel motorblokjes dan moet ik van jou zoveel frames hebben.
Heb jij voor mij zoveel spatborden, dan heb ik voor jou zoveel naven. Vandaar dat je op zoveel merken bromfietsen dezelfde onderdelen tegenkomt. Voorbeelden te over.

vr gr Leo thumbup1
Ötzi
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning

Bericht door Ötzi » 17 jun 2014, 22:18

Die rode Cimatti/HMW van jou Delarue heeft een ander frame als de Paperino. Jouw frame is gelijk aan dat van de Maxwell waarvan jij een foto stuurde.

Delarue schreef: "Denk je echt dat die Gremi de spatborden en voorvorken vanuit Nederland via Italië naar Groningen liet komen?"

Die Paperino's van Gremi (zeer weinig van verkocht in NL) werden toch in Italië gemaakt en niet bij Gremi zelf? Dus begrijp ik jouw opmerking van hierboven eigenlijk niet.
Jij denkt dus, als ik het goed begrijp, dat in de jaren '50 al die Italiaanse merken en merkjes de spatborden en de voorvorken in NL kochten. Lijkt me sterk, maar dan moeten daar toch bewijzen van boven water komen.
Met groet, Supersport
Delarue
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning

Bericht door Delarue » 18 jun 2014, 14:51

Wat ik bedoel, is dat Brehal uit de meest betrouwbare bron verhaalt over 'spatborden van Schootstra - Leeuwarden en voorvork van Van de Ben - Veldhoven'. In een 'Het Motorrijwiel' van vorig jaar verhaalt Wim Heeroma uitgebreid over de Paperino assemblage bij Gremi te Groningen. Op een begeleidende foto zijn noest werkende Greuningers in de montagehal waarneembaar. Ik krijg bij dit alles niet echt een Italiaans gevoel.
Op een HMW was u er al geweest
en op een Eysink alweer thuis
brehal
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning

Bericht door brehal » 18 jun 2014, 16:51

Dirk, v.w.b. jouw vraag over Griekse Corsa,s heb ik het volgende gevonden.
Zo rond 1959 besloot Vesting te stoppen met bromfietsen.
Directeur Dik heeft toen de hele voorraad, waaronder zo'n 300 Corsa,s
aan een Griekse zakenman verkocht.
Je zal ook al hebben gezien dat de motorsteun bij de Demm tot de cylinderkop loopt
en die van de Corsa tot op het motorblok. Duidelijk een aanpassing. Kon laatst een Corsa kopen en zag, toen ik bij de verkoper was, dat de ophanging identiek was aan de Demm. De verkoper beweerde bij hoog en laag dat het een echte Vesting was. Omdat ik het toch niet vertrouwde heb ik hem niet gekocht. Achteraf terecht. Het was "gewoon " een Demm met Vesting stickers.
Wel stond hij als Vesting op kenteken.
Overigens nog wat vreemds: De Duitse uitvoering van de NSU Cavallino had dezelfde voorvork als de Vesting en de Demm terwijl de Hollandse uitvoering een veel zwaardere uitvoering heeft. Weer wat om te onderzoeken confused1
Of zullen we een keer in Griekenland gaan spitten :mrgreen:

Vr gr Leo thumbup1
Ötzi
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning

Bericht door Ötzi » 18 jun 2014, 20:45

Dat van die assemblage bij Gremi wist ik niet, staat ook niet vermeld in 'de Grote Bromfiets Encyclopedie'. (waarschijnlijk wel ooit gelezen in het 'Motorrijwiel' maar vergeten). Wellicht kochten zij die onderdelen dan ook bij Van de Ben en Schootstra. De vraag is; waar kochten zij hun spullen dan weer ..........?
Ja Leo, ik wist dat de Demm kortere steunen heeft.
Goed dat je die valse Vesting niet gekocht hebt! Ja zo ontstaan er RAP Rockys, R.N's, Maserati's, F.N. Competities enz. Oppassen en evt. een kenner meenemen is de boodschap!
Van die NSU Cavellino was mij ook bekend. Ik heb altijd gedacht dat die Duitse Cavellino enkele jaren vroeger uitgekomen is (1955?) dan de Nederlandse en daarom zo'n ouderwets vorkje had.
Ja als we een Griekse 'Marktplaats' wisten zou je er mogelijk wel eens een Vesting Corsa tegen kunnen komen!
Met groet, Supersport
Ötzi
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning

Bericht door Ötzi » 18 jun 2014, 22:13

Bij verder speuren kwam ik dit tegen! Gek maar waar....., dit is op de motor na bijna een Vesting Corsa!
De eerste is een alleen in Zweden uitgebrachte HMW met 50N2 motor (zo goed als niet verkocht vermoeden ik en een Zweedse verzamelaar) gebaseerd op de 75cc HMW Wiesel van 1955 (2e foto), die alleen in Oostenrijk verkocht is.
Wonderlijke ontdekking! Met groet, Supersport
Bijlagen
HMW Wiesel Zwe. Special Sport.jpg
HMW Wiesel Zwe. Special Sport.jpg (22.77 KiB) 2493 keer bekeken
HMW-Wieselfolder.JPG
HMW-Wieselfolder.JPG (135.69 KiB) 2493 keer bekeken
Plaats reactie

Terug naar “Diversen / overige”