Vesting Corsa

Nederlandse merken
Ötzi
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Berichten: 3685
Lid geworden op: 06 apr 2009, 22:08
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Locatie: Lommel B.

Re: Vesting Corsa

Bericht door Ötzi » 26 jun 2014, 20:40

In 'Het Motorrijwiel' nr.99 van 2009 staat een artikel van Wim Heeroma over HMW. Als het gaat over de herkomst van de frames en de andere 'rijwiel'onderdelen lees ik het volgende: "En we wisten dat de HMW Sportief met buizenframe in feite een Cimatti was. (......)
Dat bracht ons op het spoor van 'de drie bandieten': een Italiaan, Gigi Sponticcia, een Zweed, Peter Sörensen en onze Jan Jonker. Zij kregen van alle geleverde Italiaanse onderdelen elders een percentage. Ook Nederlandse bedrijven gebruikten Italiaanse spullen en dat leverde hun best veel op".
In het artikel wordt verder nog heel wat geschreven over de herkomst van de frames voor div. HMW-modellen.
Interessant om te lezen maar ik heb het gevoel dat we er nog niet uit zijn. Trouwens ook niet wat betreft de geheimzinnige H1-motor van HMW. Maar daarover later misschien meer.
Met groet, Supersport
'Vandaag is de morgen waar je je gisteren nog druk over maakte' drool
Ötzi
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Berichten: 3685
Lid geworden op: 06 apr 2009, 22:08
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Locatie: Lommel B.

Re: Vesting Corsa

Bericht door Ötzi » 07 nov 2019, 14:15

Dat de Vesting Corsa een Demm Dick Dick is (wellicht iets verbeterd/veranderd op details) wisten we al.
Het frame echter zou van Testi zijn. Tot 1956 werkten Testi en Demm nauw samen. Ook wordt er een samenwerking betreffende het frame met Paperino vermeld.
Op Wikepedia lees ik enerzijds dat Dick Dick een MERK is dat vanaf 1950 hulpmotortjes bouwde met rolaandrijving en naar beneden wijzende cilinder voor achterop de fiets. Een afbeelding daarvan kan ik niet vinden.
Anderzijds wordt er gesuggereerd dat de naam Dick Dick iets te maken kan hebben met de naam van Vesting oprichter/directeur Otto Dik.
Interessante substantie voor fanatieke researchers!
Met groet, Ötzi Vent
Bijlagen
Vesting-Corsakl..jpg
Vesting-Corsakl..jpg (94.67 KiB) 111 keer bekeken
Vesting-Corsa H'lem.JPG
Vesting-Corsa H'lem.JPG (97.52 KiB) 111 keer bekeken
DemmDickDick.jpg
DemmDickDick.jpg (58.35 KiB) 111 keer bekeken
'Vandaag is de morgen waar je je gisteren nog druk over maakte' drool
Ducini
Bromfiets specialist
Bromfiets specialist
Berichten: 267
Lid geworden op: 27 sep 2014, 18:07

Re: Vesting Corsa

Bericht door Ducini » 07 nov 2019, 15:12

Ötzi,

Daldi & Matteucchi Milano begon al ver vóór WO2 (en bestond in 2019 nog) als machinefabriek. In 1950 maakten ze een prototype van een hulpmotortje met rolaandrijving, maar de eerste echte productiemotor was een 125cc tweetakt, in 1954.
Later kwam er zelfs een 175cc koningsasser à la Ducati Elite.

Maar er moest brood op de plank komen, dus lanceerde men een bescheiden tweetaktbrommertje onder de naam Dick Dick, uiteraard met een DEMM inbouwmotortje uit eigen huis.
DD-grijs-K.jpg
DD-grijs-K.jpg (98.71 KiB) 109 keer bekeken
DD-blauw-K.jpg
DD-blauw-K.jpg (104.17 KiB) 109 keer bekeken
Tank DD-blauw-K.jpg
Tank DD-blauw-K.jpg (49.48 KiB) 109 keer bekeken
Het afgebeelde dier was een kleine antilope, die in Zuid-Afrika voorkomt en daar echt zo genoemd wordt. Maar het was ook een verwijzing naar het kenmerkende tweetaktgepruttel.
DD-Servizio.jpg
DD-Servizio.jpg (75.56 KiB) 109 keer bekeken
Rond 1959 vond men de naam niet zo stoer meer, en noemde ook de complete brommers voortaan DEMM. Niet helemaal consequent, want zelfs vanaf 1969 waren er nog de Dick Matic, de Velodick en de Dick 3KS. Ik heb dit uit betrouwbare bron: de 368 pagina's dikke (..) museumcatalogus van het prachtige Museo DEMM in Porretta Terme, dat ik twee jaar geleden heb bezocht. Een aanrader!

Groet,

Ducini
Laatst gewijzigd door Ducini op 08 nov 2019, 10:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Ötzi
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Berichten: 3685
Lid geworden op: 06 apr 2009, 22:08
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Locatie: Lommel B.

Re: Vesting Corsa

Bericht door Ötzi » 07 nov 2019, 17:51

Interessant hoor! Die museumcatalogus zou ik wel eens willen lezen en dat Demm-museum willen zien!
Dat Dick Dick hulpmotortje zou dus nooit in produktie gegaan zijn. Leuk dat je deze Demm boodschappenbrommers toont.
Ik ben zelf net klaar met één op te knappen. Zie daarvoor onder 'Leri' brommers hier op de site.
Groet, Ötzi
Bijlagen
Demm klaar 2.jpg
Demm klaar 2.jpg (140.77 KiB) 104 keer bekeken
'Vandaag is de morgen waar je je gisteren nog druk over maakte' drool
Ötzi
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Berichten: 3685
Lid geworden op: 06 apr 2009, 22:08
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Locatie: Lommel B.

Re: Vesting Corsa

Bericht door Ötzi » 07 nov 2019, 23:20

De fabrikant van dat bewuste Dick-Dick hulpmotortje zou Vanzago heten. Zegt dat jou iets Ducini?
Gr. Ö
'Vandaag is de morgen waar je je gisteren nog druk over maakte' drool
Ducini
Bromfiets specialist
Bromfiets specialist
Berichten: 267
Lid geworden op: 27 sep 2014, 18:07

Re: Vesting Corsa

Bericht door Ducini » 08 nov 2019, 10:55

Ötzi,

Vanzago is een voorstadje van Milaan (de laatste "M" in DEMM), het is misschien wel niet de naam van de fabriek?

Volgens het DEMM-boek hebben ze in 1950 wel een (dubbelzuiger!) hulpmotortje ontworpen, maar nooit in productie genomen. Soort Mosquito, voor onder het trapstel, maar daar waren er nog wel meer van destijds.
Dit is de enige, niet al te duidelijke, afbeelding:
Ontwerp hulpmotor.jpg
Ontwerp hulpmotor.jpg (9.66 KiB) 90 keer bekeken
Groet,

Ducini
Leon
Bromfiets specialist
Bromfiets specialist
Berichten: 301
Lid geworden op: 19 nov 2010, 13:42
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl

Re: Vesting Corsa

Bericht door Leon » 05 jun 2020, 14:15

Vesting Corsa (compleet ingekocht in Italie)

Timo DIK, oud directeur van Vesting, kan het mooi vertellen. … Vesting wilde zo rond 1956 ook een Italiaans-gelijnde bromfiets en plakte stikkers op een Universeel bromfietsmodel, dat ook onder de merknaam Paperino en DeMM en Testi en HMW verkocht werd. Ook Alpino heeft een sterk gelijkend model. DeMM motorblokken werd met verschillende ophang ogen geproduceerd (dat deden wel meer motorblokken constructeurs), vandaar dat Vesting het ophang oog op het carter heeft, achter de cilinder. Er zijn ook DeMM motorblokken, zonder dat derde ophang oog. Daar zijn alleen twee ophang ogen achter het motorblok. Sommige merken, kochten een compleet rijwielgedeelte zonder motorblok, in Italië, waar dan een Duits of Oostenrijks motorblok in gemonteerd werd. Timo Dik benaderde de Haarlemse tekenaar Jan Apetz die het model Corsa met Vesting logo’s tekende voor reclamedoeleinden. De frames waren hetzelfde als van Testi in Bologna, de spatborden kwamen ook uit Italië, de tank en Firam voorvork waren ook Italiaans. De naven kwamen van Way Ass-auto uit Italië, eveneens het DeMM motorblok. In die tijd was het heel gewoon dat bromfietsen half gemonteerd, of geheel in onderdelen werden afgeleverd bij de koper. Die kon dan naar wens, geheel zelf monteren, of afmonteren. Mogelijk werden alle onderdelen betrokken van Willy van de Ben uit Veldhoven, maar dit verhaal kan ook een afleiding maneuvers zijn om niet toe te geven dat alles gewoon Italiaans was. Daar deze gegevens afkomstig zijn van de oud-directeur, neem ik aan dat het redelijk klopt. Volgens hem zijn er ongeveer 150 stuks van verkocht, hoofdzakelijk in Noord- en Zuid Holland.

In 1959, besloot Vesting te stoppen met bromfietsen. Directeur Dik heeft toen de hele voorraad, waaronder zo'n 30 Corsa’s aan een Griekse zakenman verkocht.

Ik hoop dat met deze uitleg, alle fantasieverhalen over Italiaanse merken met Nederlandse onderdelen opgelost zijn.
Plaats reactie

Terug naar “Diversen / overige”