2 takt vs 4 takt - wat is beter?

Nederlandse merken
Plaats reactie
Mr.Fancypants
Bromfiets sleutelaar
Bromfiets sleutelaar

2 takt vs 4 takt - wat is beter?

Bericht door Mr.Fancypants » 26 dec 2019, 02:44

Zalig kerstfeest Nozems!

Ik heb pas een gave Motom 48 brommer gezien.
En nu spreekt mij dat best wel aan...
Alleen ben ik zelf altijd 2 takt gewend geweest.
Heeft iemand daar ervaring mee? Wat is nou uitijndelijk de winnaar... 2 takt of 4 takt?
Ouwe Luuk
Bromfiets kenner
Bromfiets kenner

Re: 2 takt vs 4 takt - wat is beter?

Bericht door Ouwe Luuk » 26 dec 2019, 12:41

Dat is persoonlijk; net wat je mooi vindt klinken en waar je van houdt, maar de 4-takt wordt volgens mij nog wel overal toegelaten en de 2 takt wordt een hoop over gesproken. Ook door mensen die niet gehinderd zijn door enige kennis van zaken over nieuwe brandstoffen en zich laten beĆÆnvloeden door milieuvriendjes..
Fijn een potje rijden ;)
Eric S
Bromfiets professor
Bromfiets professor
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl

Bericht door Eric S » 26 dec 2019, 13:39

Het geluid van een viertakt brommer is mooier vind ik
Ouwe Luuk
Bromfiets kenner
Bromfiets kenner

Bericht door Ouwe Luuk » 26 dec 2019, 14:48

Helemaal mee eens, neem nou n Honda SS50 met dat heerlijke rollende geluid.... Die zou ik er ook nog wel bij willen hebben maar de schuur is n bietje vol....
Fijn een potje rijden ;)
Mr.Fancypants
Bromfiets sleutelaar
Bromfiets sleutelaar

Bericht door Mr.Fancypants » 26 dec 2019, 18:57

Ja jongens! Mee eens, geluid is perfect bij een 4takt!
Maar wat is technisch meer vertrouwbaar?
spartafiel
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Contacteer:

Bericht door spartafiel » 26 dec 2019, 19:18

Maakt qua betrouwbaarheid niet veel uit. Natuurlijk zijn en minder kwalitatieve tweetakten en 4 takten.

Maar zoals te lezen in mijn footer, ben ik een grotere liefhebber van tweetakten dan van viertaktenšŸ¤­
Sparta - Motorrijwielen en Motorcarriers, Bromfietsen en Rijwielen
'Berijdt Sparta-Rijwielen - Elegant en Sterk - Billijk in Prijs - bij iederen handelaar verkrijgbaar' -

1-Takt voldoet niet, 2-Takt is meer dan toereikend en 4-Takten zijn er 2 teveel
itskoat
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Contacteer:

Bericht door itskoat » 27 dec 2019, 09:51

Een winnaar zul je alleen voor jezelf kunnen aanwijzen. De een is idolaat van tweetakt en de ander van viertakt. Een discussie hierover zal geen winnaar kennen. Een tweetakt is eenvoudiger van opbouw hoewel op het laatst in de motorwereld veel technische vondsten werden gemonteerd die zo'n tweetaktprincipe complexer maakte. Het rendement (vermogen) van een tweetakt is doorgaans hoger en als je dat als winnaar wilt beschouwen? Een viertakt loopt doorgaans mooier want regelmatiger, zeker stationair en bij lage toeren. Een viertakt haalt doorgaans een wat lager vermogen maar verbruikt weer (beduidend) minder brandstof. Als je dat dan als winnend punt wilt beschouwen? T'is maar wat jij belangrijk vind dat een brommer tot winnaar maakt, zoals jij het noemt.

Vriendelijke groet ;)

Wietze
Jan van Leeuwen
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning

Bericht door Jan van Leeuwen » 27 dec 2019, 10:02

Jij bent een echte Filosoof Wietze maar er zullen zeker nog meer Vindingen komen

Jan de Hondaman.
JLOMUSEUM
Bromfiets kenner
Bromfiets kenner

Bericht door JLOMUSEUM » 27 dec 2019, 10:25

Ik vind dit wel een interessant onderwerp !!!!!!!!!!!!!!!!

Mijn mening is ( maar wie ben ik ) een 2tact is een een geweldig stukje techniek .
Ik herinner mij vroeger gingen we altijd naar de TT Assen , waarom , nou het was er sfeervol en dat gesnerp van die 2 tacten en ook de lucht , heerlijk man , gewoon genieten .
Er waren ook klassen 350 en 500 cc daar reden ook 4 tacten in mee , dat hoorde je gelijk , als ze de strubben uit kwamen , en je gaf gas met een 2 tact , of een 4 tact een wereld van verschil , ook de topsnelheid was soms hoger .
En dan nog een voordeel , lekker op te voeren die 2 tact , neem dan de Yamaha van Jarno Sarine de vliegende Fin , daar kon de uitlaat poort onder het rijden groter worden , of neem de 50cc klasse , geweldig .
Ik heb met Jan Thiel ook nog eens gepraat , toen kon je vrij makkelijk het renners kwartier in .
Dit is wel altijd blijven hangen bij mij 001_tt1

Dit wilde ik even kwijt , gr Clemens JLO museum .

Dit heeft wel niets te maken met het onderwerp 2 of 4 tact van nu , een 4 tact in nu zo geperfectioneerd dat er nu wel degelijk verschil in zit :o
itskoat
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Contacteer:

Bericht door itskoat » 27 dec 2019, 11:02

Ik ben het wel met jullie eens Jan en Clemens. Zowel een twee- als viertakt heeft zijn aantrekkelijke kanten. Maar is er dan een winnaar? (onderwerp van dit topic). Als je kijkt naar het gebruik op straat dan heeft de viertakt daar het pleit beslecht vanwege dat een tweetakt een (veel) hoger brandstofverbruik heeft dan een viertakt en dat is voor veel doorsnee gebruikers op straat een valide argument om plezierig veel kilometers te maken. Een tweede argument is dat een tweetakt vervuilender is. Dat is al jaren een steeds sterker wordend argument om met viertakten te rijden die eenvoudig schoner te maken zijn. Dat zijn ze eigenlijk in de kern al omdat ze minder verbranden en dus ook minder (maar wel anders) uitstoten. In de wegracerij kon een viertakt al jaren niet meer op tegen een tweetakt vanwege het gemakkelijker te bereiken hoge vermogen, hoewel ik heel erg van het zeer fraaie viertakt geluid van Agostini op zijn MV Agusta op Assen heb genoten. Eenvoudigweg geweldig! Uiteindelijk is door motorsportbonden besloten dat de racerij moet aansluiten bij datgeen wat op straat rijd en dat waren bij verreweg de meesten viertakten. Daarmee werd de tweetakt de nek omgedraaid. En dat word alleen maar strikter door milieumaatregelen die verbrandingsmotoren verder de nek zullen omdraaien. Inderdaad, ook viertakten zijn tot sterven gedoemd.

Vriendelijke groet ;)

Wietze
Plaats reactie

Terug naar ā€œDiversen / overigeā€