Vesting Corsa

Nederlandse merken
Ötzi
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl

Re: Vesting Corsa

Bericht door Ötzi » 26 jun 2014, 20:40

In 'Het Motorrijwiel' nr.99 van 2009 staat een artikel van Wim Heeroma over HMW. Als het gaat over de herkomst van de frames en de andere 'rijwiel'onderdelen lees ik het volgende: "En we wisten dat de HMW Sportief met buizenframe in feite een Cimatti was. (......)
Dat bracht ons op het spoor van 'de drie bandieten': een Italiaan, Gigi Sponticcia, een Zweed, Peter Sörensen en onze Jan Jonker. Zij kregen van alle geleverde Italiaanse onderdelen elders een percentage. Ook Nederlandse bedrijven gebruikten Italiaanse spullen en dat leverde hun best veel op".
In het artikel wordt verder nog heel wat geschreven over de herkomst van de frames voor div. HMW-modellen.
Interessant om te lezen maar ik heb het gevoel dat we er nog niet uit zijn. Trouwens ook niet wat betreft de geheimzinnige H1-motor van HMW. Maar daarover later misschien meer.
Met groet, Supersport
'Vandaag is de morgen waar je je gisteren nog druk over maakte' drool
Ötzi
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning

Bericht door Ötzi » 07 nov 2019, 14:15

Dat de Vesting Corsa een Demm Dick Dick is (wellicht iets verbeterd/veranderd op details) wisten we al.
Het frame echter zou van Testi zijn. Tot 1956 werkten Testi en Demm nauw samen. Ook wordt er een samenwerking betreffende het frame met Paperino vermeld.
Op Wikepedia lees ik enerzijds dat Dick Dick een MERK is dat vanaf 1950 hulpmotortjes bouwde met rolaandrijving en naar beneden wijzende cilinder voor achterop de fiets. Een afbeelding daarvan kan ik niet vinden.
Anderzijds wordt er gesuggereerd dat de naam Dick Dick iets te maken kan hebben met de naam van Vesting oprichter/directeur Otto Dik.
Interessante substantie voor fanatieke researchers!
Met groet, Ötzi Vent
Bijlagen
Vesting-Corsakl..jpg
Vesting-Corsakl..jpg (94.67 KiB) 39 keer bekeken
Vesting-Corsa H'lem.JPG
Vesting-Corsa H'lem.JPG (97.52 KiB) 39 keer bekeken
DemmDickDick.jpg
DemmDickDick.jpg (58.35 KiB) 39 keer bekeken
Ducini
Bromfiets kenner
Bromfiets kenner

Bericht door Ducini » 07 nov 2019, 15:12

Ötzi,

Daldi & Matteucchi Milano begon al ver vóór WO2 (en bestond in 2019 nog) als machinefabriek. In 1950 maakten ze een prototype van een hulpmotortje met rolaandrijving, maar de eerste echte productiemotor was een 125cc tweetakt, in 1954.
Later kwam er zelfs een 175cc koningsasser à la Ducati Elite.

Maar er moest brood op de plank komen, dus lanceerde men een bescheiden tweetaktbrommertje onder de naam Dick Dick, uiteraard met een DEMM inbouwmotortje uit eigen huis.
DD-grijs-K.jpg
DD-grijs-K.jpg (98.71 KiB) 37 keer bekeken
DD-blauw-K.jpg
DD-blauw-K.jpg (104.17 KiB) 37 keer bekeken
Tank DD-blauw-K.jpg
Tank DD-blauw-K.jpg (49.48 KiB) 37 keer bekeken
Het afgebeelde dier was een kleine antilope, die in Zuid-Afrika voorkomt en daar echt zo genoemd wordt. Maar het was ook een verwijzing naar het kenmerkende tweetaktgepruttel.
DD-Servizio.jpg
DD-Servizio.jpg (75.56 KiB) 37 keer bekeken
Rond 1959 vond men de naam niet zo stoer meer, en noemde ook de complete brommers voortaan DEMM. Niet helemaal consequent, want zelfs vanaf 1969 waren er nog de Dick Matic, de Velodick en de Dick 3KS. Ik heb dit uit betrouwbare bron: de 368 pagina's dikke (..) museumcatalogus van het prachtige Museo DEMM in Porretta Terme, dat ik twee jaar geleden heb bezocht. Een aanrader!

Groet,

Ducini
Laatst gewijzigd door Ducini op 08 nov 2019, 10:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Ötzi
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning

Bericht door Ötzi » 07 nov 2019, 17:51

Interessant hoor! Die museumcatalogus zou ik wel eens willen lezen en dat Demm-museum willen zien!
Dat Dick Dick hulpmotortje zou dus nooit in produktie gegaan zijn. Leuk dat je deze Demm boodschappenbrommers toont.
Ik ben zelf net klaar met één op te knappen. Zie daarvoor onder 'Leri' brommers hier op de site.
Groet, Ötzi
Bijlagen
Demm klaar 2.jpg
Demm klaar 2.jpg (140.77 KiB) 32 keer bekeken
Ötzi
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning

Bericht door Ötzi » 07 nov 2019, 23:20

De fabrikant van dat bewuste Dick-Dick hulpmotortje zou Vanzago heten. Zegt dat jou iets Ducini?
Gr. Ö
Ducini
Bromfiets kenner
Bromfiets kenner

Bericht door Ducini » 08 nov 2019, 10:55

Ötzi,

Vanzago is een voorstadje van Milaan (de laatste "M" in DEMM), het is misschien wel niet de naam van de fabriek?

Volgens het DEMM-boek hebben ze in 1950 wel een (dubbelzuiger!) hulpmotortje ontworpen, maar nooit in productie genomen. Soort Mosquito, voor onder het trapstel, maar daar waren er nog wel meer van destijds.
Dit is de enige, niet al te duidelijke, afbeelding:
Ontwerp hulpmotor.jpg
Ontwerp hulpmotor.jpg (9.66 KiB) 18 keer bekeken
Groet,

Ducini
Plaats reactie

Terug naar “Diversen / overige”