wie kan het mij vertellen

Nederlandse merken
Plaats reactie
tonsr
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Berichten: 773
Lid geworden op: 20 mar 2014, 10:56
Locatie: rotterdam

wie kan het mij vertellen

Bericht door tonsr » 03 jun 2017, 11:52

halo ,ik kreeg iets te horen over een cazal,als je het zo schrijf,echter zeg het mij niets
ben dus benieuwd wie er meer van dit merk weet. confused1 confused1 vgr tonsr
Gebruikersavatar
peterria
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Berichten: 947
Lid geworden op: 05 dec 2007, 13:24
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Locatie: alblasserdam

Re: wie kan het mij vertellen

Bericht door peterria » 03 jun 2017, 12:19

portugees merk
Eric S
Bromfiets professor
Bromfiets professor
Berichten: 442
Lid geworden op: 06 mei 2009, 22:49
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Locatie: Alphen a/d Rijn

Re: wie kan het mij vertellen

Bericht door Eric S » 03 jun 2017, 13:53

Het is Casal
Gebruikersavatar
Kleijn3
Bromfiets specialist
Bromfiets specialist
Berichten: 369
Lid geworden op: 12 okt 2015, 01:49
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Locatie: ridderkerk

Re: wie kan het mij vertellen

Bericht door Kleijn3 » 03 jun 2017, 16:14

Eric S schreef:Het is Casal
portugeze zundap toch
tonsr
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Berichten: 773
Lid geworden op: 20 mar 2014, 10:56
Locatie: rotterdam

Re: wie kan het mij vertellen

Bericht door tonsr » 03 jun 2017, 16:25

ik heb dat ding gezien maar lijkt in de verte nog niet op een dapp,vgr tonsr
Gebruikersavatar
peterria
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Berichten: 947
Lid geworden op: 05 dec 2007, 13:24
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Locatie: alblasserdam

Re: wie kan het mij vertellen

Bericht door peterria » 03 jun 2017, 16:52

heb hier een plaatje van een casal
Bijlagen
casal.jpg
casal.jpg (208.82 KiB) 2847 keer bekeken
Leon
Bromfiets kenner
Bromfiets kenner
Berichten: 225
Lid geworden op: 19 nov 2010, 13:42
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl

Re: wie kan het mij vertellen

Bericht door Leon » 08 aug 2019, 10:56

Brandstofprijzen toen en nu

Ik kwam een oude foto tegen met afbeelding van een Total benzinestation. In 1970 kostte een liter benzine het bedrag van fl 0,70 ( €0,33) met mengsmering kostte een liter fl 0,73 (€ 0,35) aan een gewoon tankstation, met pompbediende. Niemand had enig idee dat vier jaar later een oliecrisis zou uitbreken met een benzinetekort, waarbij bonnenboekjes werden verstrekt en een autoloze zondag. De politiek maakte er weer eens een zootje van. De brandstofprijzen stegen er op los, waardoor de teller mechanismen moesten worden omgebouwd naar 3 cijfers voor de komma. De brandstofprijs zou gaan stijgen tot over de gulden per liter (€ 0,45). Dat is nu wel even iets anders met prijzen van €1,80 (fl 3,95)
Leon
Bromfiets kenner
Bromfiets kenner
Berichten: 225
Lid geworden op: 19 nov 2010, 13:42
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl

Re: wie kan het mij vertellen

Bericht door Leon » 08 aug 2019, 12:09

Encarwi
Eerste Nederlandse carburateur fabriek Wiegel. Opgericht in het begin van de jaren vijftig. In eerste instantie gevestigd in Den Haag, daarna verhuisd naar Deurne en tenslotte overgenomen door Fichtel & Sachs (die ook al Bing hadden overgenomen). Activiteiten zijn in Nederland gestopt in 1974.
Het Auto Electrisch bedrijf N.V. Piet Wiegel (opgericht in 1926) overgenomen door Stokvis, in 1990. Encarwi (opgericht begin jaren vijftig) overgenomen in 1974 door Bing. Zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Ze hadden de zelfde directeur, Piet Wiegel. Het bedrijf van N.V. Piet Wiegel was gevestigd in de Merwedestraat in Den Haag en Encarwi zat vlakbij in een pand op de hoek van de Zaanstraat en de Maasstraat.

Vader, Anton Jansen, was in z'n tienertijd werkzaam bij N.V. Piet Wiegel en mocht (in de begintijd van de brommer) een bromfiets in de weekenden mee naar huis nemen om carburateurs te testen. Toen mijn vader z'n autorijbewijs had gehaald werd hij vrachtwagenchauffeur in dienst van N.V. Piet Wiegel. Als klein kind mocht zijn zoon dan mee met z'n rood/zwarte Borgward vrachtwagen van N.V. Piet Wiegel om bijvoorbeeld carburateurs weg te brengen naar de Berini fabriek (Pluvier) in het havengebied van Rotterdam.

Berini was een grote klant. Ook kan ik mijn herinneren dat we soms naar de Batavus fabriek gingen. Zelf heb ik later, in 1966 en 1967, een vakantiebaantje bij Encarwi gehad, zoon Laurens Pieter Jansen was toen 14 jaar oud. En ziet de machines waarmee de carburateurs in elkaar gezet werden nog voor zich. Omdat Piet Wiegel en z'n vrouw zelf geen kinderen hadden besloten m'n ouders bij mijn geboorte mij de voornamen Laurens Pieter te geven. Ik werd daarmee vernoemd naar Pieter Wiegel. Als dank mocht hij als kind regelmatig bij het prachtige huis in Nootdorp spelen. Ik heb dus dankbare herinneringen aan Encarwi. Het pand staat er trouwens nog!
Leon
Bromfiets kenner
Bromfiets kenner
Berichten: 225
Lid geworden op: 19 nov 2010, 13:42
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl

Re: wie kan het mij vertellen

Bericht door Leon » 08 aug 2019, 12:26

Mengsmering
Wordt gezien als een van de voordelen van een 2-takt motorblok. Het is een simpel systeem waarbij olie door de benzine wordt gemengd. Hiervoor zijn dus geen aparte olietank of oliepomp nodig, wat de aanschaf en onderhoudskosten laag houdt en de vatbaarheid voor storingen beperkt. Het is echter een vorm van verliessmering, waarbij de toegevoegde smeerolie voor een deel in de verbrandingsruimte verbrandt en als roet en teer via de uitlaat de motor verlaat.

Wat is nu de functie van de 2-takt olie in onze motorblokken?
• Smerende taak: de hoofdtaak van olie door de benzine gemengd. Bij een zwaardere belasting, zowel hoge toerentallen, als gebruik op onverharde wegen, moet rijker worden gesmeerd, als bij gebruik voor woon-werk verkeer.
• Reinigende taak: een goede 2-takt olie zorgt nl. voor weinig verbrandingsresten, en houdt daardoor de motor dus langer vrij van koolaanslag.
• Koelende taak: doordat er constant een filmpje olie tussen de zuiger en cilinderwand zit, ontstaat er minder wrijvingsweerstand (verschillend bij hard-chroom of gietijzer/smeedijzer) en daardoor ontstaat er dus minder warmte.
• Afdichtende taak: Er is altijd een zekere speling tussen zuiger en cilinder, en die wordt opgevuld door de oliefilm tussen de zuiger en cilinderwand, met als gevolg een betere compressie.

2-takt olie toen en nu
Een beetje historie: vroeger in het begin van de brommertijd, waren er nog niet zo'n goede oliesoorten als tegenwoordig. Laat staan een speciale 2-takt olie, er werden in die tijd nogal dikke soorten motorolie gebruikt, want een dikke olie blijft nu eenmaal wat langer aan de cilinderwand kleven dan een dunne olie, zou de stelling geweest kunnen zijn. Daar kwam nog bij dat ook de mengverhouding heel anders was als tegenwoordig, mengverhoudingen van 1: 12 tot 1: 20 waren heel normaal.
Je zult dan ook wel begrijpen, dat de combinatie van een matige olie, met dan nog eens lekker vet smeren ideaal was om een vuile motor te krijgen. Het was dus zaak om zéér regelmatig je uitlaatpoort en uitlaatdemper te ontkolen, maar dat merkte je gauw genoeg, want je brommer trok dan geleidelijk aan voor geen meter meer. Daar kwam tot overmaat van ramp ook nog eens bij, dat er lood aan de benzine was toegevoegd. Dat was voor 4-takt motorblokken prima (anti-pingelen) maar totaal overbodig voor 2-takt motorblokken. Het was dus altijd zaak om een bougiesleutel + borsteltje bij je te hebben, om weer eens het beruchte "pareltje" te verwijderen. Dit pareltje veroorzaakte nl. een kortsluiting tussen de bougie-puntjes, waardoor er natuurlijk geen vonk meer overbleef.
Gelukkig echter werden er steeds betere 2-takt olie soorten op de markt gebracht, waardoor de mengverhouding naar 1: 50 gebracht kon worden. Ook begonnen de oliemaatschappijen geleidelijk aan speciale mengsmering te leveren aan de pomp, waarin geen lood meer aanwezig was.
De standaard gebruikte mengverhouding is al jaren 1: 50 en dat betekent dus dat er 1 liter olie op 50 liter benzine gaat. Maar zoveel benzine meng je nooit in een keer, dus als we dit alles nu eens door 10 delen dan krijg je de makkelijker te hanteren waarde van 100cc op 5 liter. En dat betekent dus ook dat je voor het mengen van 10 liter dus 200cc olie nodig hebt. Per liter benzine is 20cc olie nodig.

Benzine 1: 50 1: 40 1: 25
1 liter 20cc 25cc 40cc
5 liter 100cc 125cc 200cc
10 liter 200cc 250cc 400cc



Het is raadzaam, om rijker te smeren bij competitie gebruik van uw motorblok, als dat U zou doen bij woon-werk verkeer. Redenen zijn: een grotere warmte ontwikkeling van de zuiger bij hogere toerentallen. En een grotere kans van metaal op metaal contact, als er meer kracht wordt uitgeoefend op krukaslagers en zuigerwand. Bij cilinders met een hard chroom (Ni-Ca-Sil) cilinderwand, kan iets schraler gesmeerd worden als bij een gietijzeren of smeedijzeren cilinderwand, omdat de wrijving bij chroom minder is. Ook is er een verschil bij toepassing van 1 zuigerveer, ten opzichte van 2 zuigerveren of 3 zuigerveren. U kan begrijpen dat de wrijving van elke zuigerveer, meer warmte ontwikkeld.
Plaats reactie

Terug naar “Diversen / overige”