Hagen Cucciolo

Nederlandse merken
Leon
Bromfiets professor
Bromfiets professor
Berichten: 735
Lid geworden op: 19 nov 2010, 13:42
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl

Re: Hagen Cucciolo

Bericht door Leon » 23 jun 2021, 00:02

De informatie van Andries geeft mij het gevoel dat hij heel veel weet van de Hagen Cucciolo en dat het een zeer waardevolle tweewieler is. Mag ik vragen wat een geheel originele en puntgave Hagen Cucciolo waard is? Ik heb even op internet gekeken en het valt me op dat onderdelen heel duur zijn. Dat voor een afgetrapte Italiaanse fiets met Cucciolo motorblok €900 geboden wordt op een veilingsite.

Wie was die Hagen? Is daar informatie over? Een folder of advertentie? Als iemand informatie heeft en/of afbeeldingen, ben ik daar heel blij mee, als dat hier weergegeven wordt.
Andries Gaastra
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Berichten: 1595
Lid geworden op: 20 jul 2008, 23:49

Re: Hagen Cucciolo

Bericht door Andries Gaastra » 24 jun 2021, 00:36

De Ducati cuccciolo motoren werden geimporteerd en ingebouwd door Willem Hagen in Den Haag.
Het frame is van Nederlands fabrikaat, maar of die ook echt in den Haag gemaakt werden weet ik niet.

Cucciolo's zijn heel populair bij hulpmotorverzamelaars, maar ook bij Ducati verzamelaars, vandaar de hoge prijs.
Er zijn veel merken die de cucciolo motor ingebouwd hebben.

De prijs van een Hagen begint bij ongeveer 2000 euro, een puntgave zal veel meer kosten.
Het exemplaar op de onderstaande foto bracht 3000 euro op.

Hagen 1953.JPG
Hagen 1953.JPG (183.17 KiB) 80 keer bekeken
Andries Gaastra
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Berichten: 1595
Lid geworden op: 20 jul 2008, 23:49

Re: Hagen Cucciolo

Bericht door Andries Gaastra » 24 jun 2021, 00:40

In de Fietsmotor en Bromfietskampioen staan roadtests en advertenties.

cucciolo 1952 (Small).jpeg
cucciolo 1952 (Small).jpeg (103.74 KiB) 80 keer bekeken
cucciolo 1953 (Small).jpeg
cucciolo 1953 (Small).jpeg (97.1 KiB) 80 keer bekeken
Leon
Bromfiets professor
Bromfiets professor
Berichten: 735
Lid geworden op: 19 nov 2010, 13:42
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl

Re: Hagen Cucciolo

Bericht door Leon » 24 jun 2021, 11:22

1946-1958 Ducati Cucciolo

Het meest belangrijke motorblok van Ducati, de Cucciolo, omdat het de basis van het Ducati motorfietsbedrijf was. Het Cucciolo motorblok bracht werkgelegenheid in het totaal verarmde land en bracht winst in het laadje van Ducati, waarmee het bedrijf verder kon ontwikkelen. Ducati is ontstaan in de twintigerjaren als fabrikant van radio onderdelen. Na 1945 werd Ducati door de Italiaanse Staat aangewezen om het Cucciolo motorblok te gaan produceren en werd Ducati opgesplitst in twee industriebedrijven. De eerste tak bleef radio onderdelen maken aangevuld met een kloon van de Duitse Leica fotocamera (alle Duitse patenten waren vervallen en Alle Duitse producten konden onbeperkt gekopieerd worden). De tweede tak richtte zich op de productie van het Cucciolo motorblok. Begin vijftigerjaren kwamen er meer (lichte) motorfietsmodellen.

Zoals vermeld, werd de Cucciolo (Puppy) ontworpen door de Turijnse advocaat en schrijver Aldo Farinelli en technicus Aldo Leoni, in 1943 en op de markt gebracht na beëindiging van de oorlog in Italië, in 1945. Italië had de behoefte aan een goedkoop en economisch vervoermiddel. Farinelli had in 1944 een werkend prototype en bood het aan bij Siata. Aldo Farinelli, heeft samen met Ingenieur, Aldo Leoni het idee, van Giuseppe Remondini, uitgewerkt (op dat moment het beste ontwerp, dat bestond) tot een werkzaam 4-takt motorblok en daar patent op aangevraagd. In 1945 begon SIATA (bekend om zijn ontwikkeling van racewagens en racemotorblokken) met de productie van de Cucciolo. Maar omdat Siata onvoldoende productiecapaciteit had en onvoldoende belangstelling, heeft de Italiaanse Staat (die de industrie aanstuurde en controleerde) de productie toegewezen aan Ducati.

De Cucciolo was een van de eerste van een groot aantal 'clip-on' motorblokken die door veel bedrijven zijn ontworpen om aan fietsframes te worden bevestigd en zo de naoorlogse bevolking basis gemotoriseerd transport te bieden. Het Cucciolo motorblok onderscheidde zich echter van alle andere clip-on motorblokken doordat het een 4-takt motorblok was. Dankzij het grotere koppel, de 2-versnellingsbak, het indrukwekkende lage brandstofverbruik en de betrouwbaarheid bleek dit het meest populaire motorblok in deze klasse te zijn. Tegen de tijd dat de productie van de laatste variant, model-65, in 1958 werd stopgezet, waren er zelfs meer dan 400.000 stuks geproduceerd!
Ducini
Bromfiets professor
Bromfiets professor
Berichten: 410
Lid geworden op: 27 sep 2014, 18:07

Re: Hagen Cucciolo

Bericht door Ducini » 24 jun 2021, 13:03

Leon schreef: 24 jun 2021, 11:22 1946-1958 Ducati Cucciolo

De eerste tak bleef radio onderdelen maken aangevuld met een kloon van de Duitse Leica fotocamera (alle Duitse patenten waren vervallen en Alle Duitse producten konden onbeperkt gekopieerd worden).
Alweer die Duitsers....

De Ducati Sogno camera dateert inderdaad van vlak na 1945, lijkt oppervlakkig op een Leica maar is technisch volkomen anders, dus beslist geen kloon. Hij is veel kleiner (ca 2/3) van formaat. Dat geldt ook voor het beeldformaat.
Om te beginnen is het een half-kleinbeeld camera die zo dun was dat de -op zich standaard- 35mm film niet in de normale cartridges paste. Die moest dus op maat in speciale cartridges worden geladen. (Die zijn inmiddels erg zeldzaam). Ook de layout van de bedieningsknopjes -en ook van het onderliggend mechanisme- wijkt zeer af van de Leica-layout. De Sogno had al een bayonetbevestiging voor de Vitor lens, zoals pas later de Leica M3.

Technisch grootste verschil is de sluiter. Bij Leica schuift die met een vaste snelheid, waarbij de breedte van de sluiteropening varieert om de belichtingstijd te veranderen. De Ducati Sogno heeft een vaste breedte van de sluiteropening (20 mm) , de belichtingstijd wordt verkleind door de sluiter sneller te verschuiven middels een hogere veerspanning. Aanvullend voordeel is veel minder vervorming van snelbewegende objecten.
Kloon :?: ...

Dan nog even de Duitse patenten. De geallieerden hebben na 1945 uiteraard de patentarchieven in kaart gebracht, maar zagen goed in dat het land weer snel economisch op gang moest worden geholpen (zie herstart Volkswagenfabriek onder Britse leiding). Op de site van het Deutsches Patent und Markenamt (DPMA) staat (desgewenst ook in het Engels) een duidelijke geschiedschrijving van dit instituut: https://www.dpma.de/dpma/wir_ueber_uns/ ... index.html
Alle patenten en patentaanvragen zijn door de Amerikanen op microfilm gezet, maar nog tot in de jaren '50 werd dit materiaal gebruikt om nog niet voltooide patentaanvragen af te ronden. De oorspronkelijke indieners behielden hun rechten. Vanaf 1948 konden nieuwe patentaanvragen worden ingediend.

Groet,

Ducini
Plaats reactie

Terug naar “Diversen / overige”