Batavus supersport 1965

Plaats reactie
Leonhmw
Bromfiets liefhebber
Bromfiets liefhebber
Berichten: 21
Lid geworden op: 27 sep 2021, 15:28

Batavus supersport 1965

Bericht door Leonhmw » 08 nov 2021, 18:45

Weet er mischien iemand die ook informatie.heeft over deze brommer?
Zie voor model in rubriek gevraagd

Nieuwprijs
Aantal geproduceerde enzo?
Gebruikersavatar
itskoat
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Berichten: 4186
Lid geworden op: 23 nov 2008, 16:54
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Re: Batavus supersport 1965

Bericht door itskoat » 08 nov 2021, 19:46

Met twee versnellingen JLO motor fl.789,- en met drie versnellingen JLO motor fl.818,-. Ze zijn gemaakt in drie kleurvarianten.

Vriendelijke groet ;)

Wietze
Leon
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Berichten: 909
Lid geworden op: 19 nov 2010, 13:42
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl

Re: Batavus supersport 1965

Bericht door Leon » 08 nov 2021, 22:35

Een beetje informatie over de Batavus Super Sport. (de afbeeldingen zijn weggevallen, maar denk die er maar bij)

Voor 1957 bracht de fabriek twee geheel nieuwe modellen uit: de G50 "Tour" en de G50 "Sport': Beide hadden een plaatframe, maar waar de Tour een door veel plaatwerk ingekapselde telescopische voorvork had en een benzinetank die de neerwaartse lijn van het frame volgde, had de Sport een rank voorspatbord tussen de voorvork poten en een vrijwel horizontaal liggende benzinetank van forse afmetingen (12 liter). De modellen werden als tweepersoons brommers aangeprezen in de folders, maar waren met een enkel zweefzadel uitgerust of een dubbel zweefzadel, omdat een buddyseat juist in 1957 verboden werd en pas eind 1958 weer toegelaten werd. Voor een passagier werd eenvoudigweg een tweede zweefzadel gemonteerd. De ketting liep in een geheel gesloten kettingkast en de brommer was modern geveerd: voor het achterwiel een swingarm met hydraulische schokdempers.


1957 Batavus G50 Sport

1957 Batavus G50 Sport


Het eerste sportmodel van Batavus, de G50 Sport in 1957, met een imposante 12 liter tank

Ook modern was de krachtbron: het IL0 G50 Piano motorblok die het jaar daarvoor met een perlon getande riem zijn debuut gemaakt had voor de primaire overbrenging van krukas naar de 2-versnellingsbak. Veel geruislozer dan een ketting, en voor de fabriek ook veel goedkoper te maken dan een ketting. Het motorblok was met zijn boring x slag van 38 mm x 43 mm goed voor 1,25pk bij 4000 omw/min, zodat de wettelijk vastgelegde top van 40 km/uur probleemloos en met volle kracht gehaald werd, maar niet overschreden werd. Niet bepaald sportief, maar wel goed voor de levensduur van de secundaire ketting naar het achterwiel, was de geheel gesloten kettingkast. Ook de beplating die het motorblok aan weerszijden omsloot, was geen toonbeeld van sportiviteit. Maar het hielp wel de kleren schoon te houden en de reclame voor de Batavus Sport hamerde dan ook voornamelijk op dergelijke praktische voordelen van het model. De personen die in de eerste reclamefoto's figureerden, waren dan ook vlotte dertigers, mannen die wat makkelijker de prijs van fl. 715,- uit de portemonnee konden trekken, dan een opgeschoten jongere die nog op school zat, want met dat bedrag zat je toch in het duurste segment van de brommermarkt in die jaren. Maar al snel zag je ook advertenties met een - zij het keurig van trui en overhemd voorziene - jongeman op de Sport, want de reclameafdeling van Batavus had wel snel door dat een jeugdige uitstraling het in de reclame altijd goed doet.

1958 FP50 Sport en nieuwe G50 Super Sport
Ook in 1958 stond de Sport op het programma, maar de prijs was flink gestegen, naar fl. 732,- en de brommer had de forse voorpartij, van Schothorst spatbord en koplamp nacelle van de Tour gekregen, zodat feitelijk alleen de grote tank en het kleurenschema nog het verschil tussen de twee modellen bepaalden. De motorbeplating was iets ingekort en had wat meer profiel gekregen. Naast de Tour en Sport met G50 2-versnellingen motorblok was er ook de eenvoudiger FP50 Tour met ILO automaat en daarvan verscheen nu ook een sportversie, voorspelbaar de FP50 Sport geheten. Ook hier bestond het sportieve eruit dat een horizontale in plaats van liggende benzinetank was gemonteerd (wel met een tankdop met snel sluiting) en dat het voorspatbord wat vlotter gewelfd was. De FP50 Sport was met fl. 618,- flink goedkoper dan de G50 Sport, maar ja, een sportbrommer zonder versnellingen? …



1958 Batavus G50 Sport (met Van Schothorst front)


1958 Batavus G50 Sport (met Van Schothorst front)

1959 Batavus G50 Super Sport en Combisport
In 1959, was het programma met de Super Sport vernieuwender. Het grote nieuws van Batavus dat jaar was de introductie van de verstelbare crank, waardoor beide pedalen naar beneden konden hangen. Je voeten stonden dan dus normaal naast elkaar, maar je kon door de verstelbare crank weer omhoog te zetten ook nog (theoretisch, want geen mens deed dat nog) fietsen met je brommer, zoals de wet dat voorschreef. Was de patent-crank gemonteerd, dan was er ook een apart achter rempedaal, want logischerwijze was een terugtrap rem nu niet meer mogelijk. Logisch dat deze patent-crank ook op het sportmodel van Batavus zat, dat nu de Super Sport werd genoemd.



1959 Batavus Bilonet G50 Combisport (met Van Schothorst front)

1959 Batavus Bilonet G50 Combisport (met Van Schothorst front)


Maar er was meer dat de Super Sport recht op zijn naam gaf. Want het model had nu geen plaatframe meer, maar een buizenframe, bestaande uit een buis van grote diameter als ruggengraat, waaraan het balhoofd en schetsplaten voor achterwielbrug, motorophanging en achtervering gelast werden. Het geheel werd afgedekt werd door een vlot gelijnde acht liter tank en een volwaardige buddyseat (want dat mocht inmiddels van de wetgever). Zaken die het uiterlijk zeker ten goede kwamen en alleen het forse voorspatbord en de zijboorden van het achterspatbord haalden het sportieve aspect nog iets naar beneden. Uitgerust met de 2-versnellingen Piano motorblok (die inmiddels was voorzien van een Encarwi in plaats van Bing carburateur) was de prijs fl. 610,- wilde men 3-versnellingen (en de verstelbare crank, met rempedaal) evenals motorblok afscherming, dan werd de prijs fl. 720,-
Het eerste jaar was het budget model van de Super Sport zeer scherp geprijsd. Wat zich vertaalde in een grote vraag, zo zeer zelfs dat de productie uitgebreid moest worden. Nog datzelfde jaar werd de prijs verhoogd en de jaren daarna stapsgewijs, elk jaar een stukje hoger. Er werden meer bromfietsen verkocht als dat er geproduceerd werden, met inschrijvingen tot gevolg.


1959 Batavus Bilonet G50 Super Sport, met patent-crank en rempedaal


De Bromfietskampioen testte in februari 1959 de Batavus G50 Super Sport en had het over een zeer stijf frame, een voortreffelijk progressief werkende telescoop voorvering en de wegligging beoordeling: "Uitstekend, en als het moet, zelfs scherp te sturen", van deze brommer. Qua kleuren kon men kiezen uit crème met framboosrood en zwart met gebroken wit. De FP50 Sport met automatisch motorblok en koppeling stond ook nog in de catalogus, maar beleefde met 1959 zijn laatste jaar en was ten opzichte van het jaar daarvoor met twee tientjes afgeprijsd. De oorspronkelijke G50 Sport met zweefzadel was er ook nog, met weer andere gemodelleerde motorbeplating en nu luisterend naar de naam Combisport. Met een prijs van fl. 719,- was hij maar iets goedkoper dan de Super Sport met 3-versnellingen en buddyseat. Het model Super Sport met 2-versnellingen motorblok, zonder motorafscherming, zonder patent-crank en zonder bagagerek kostte fl 610,- en was zeer scherp geprijsd. De Batavus Super Sport werd in 1960 de best verkochte Nederlandse bromfiets. Waarmee Batavus ook het best verkochte Nederlandse merk werd en Sparta verdrong van de eerste plaats. In de jaren die volgde, verkochten Batavus en Sparta ongeveer 40% van de bromfietsen in Nederland. Alle andere merken samen, zowel Nederlands fabricaat als wel geïmporteerd, verdeelden de rest. 1965 was een topjaar, waarna de verkoop-aantallen jaarlijks terugliepen.


1960 Batavus G50 Super Sport (met motorblok afscherming)


1960 Batavus G50 Super Sport (met motorblok afscherming)


1959 Batavus Bilonet G50 - Super Sport

De sportbrommer met buddyseat.
JLO G50 piano motorblok. Verstelbare crank (octrooi-aanvr. 233129) fl 10,-

Inclusief kilometerteller

Met 2-versnellingen fl 610.-
exclusief motorafscherming en verstelbare crank.
Extra voor uitvoering met 3-vers. motorblok. fl 31.-


Met 3-versnellingen fl 720.-
inclusief motorafscherming en verstelbare crank.


1960 Batavus Bilonet G50 Super Sport G50
Met JLO G50 Piano motorblok met 2-versnellingen, inclusief kilometerteller en buddyseat, in de kleuren rood-crème, staalblauw-crème of zwart-gebroken wit.
fl 689.-

Extra voor uitvoering met 3-vers. motorblok.
fl 30.-

Extra voor Batavus verstelbare Patent-crank.
fl 10.-

Leverbaar met:
kofferrek, bijpassende zijtassen, duo-voet-rusten



1961 Batavus G50 Bilonet Super Sport
Compleet met kilometerteller, buddyseat, kofferrek,
Patent crank duo-voetrusten
fl 729.-

Extra voor ILO G50 Piano motorblok met 3-versnellingen fl 30.-

Extra voor verchroomde tank fl 17,50

Accessoires:
bijpassende zijtas fl 8,75
windschermpje fl 17,50

Leverbaar in de kleurencombinaties:
zwart-citroengeel, rood-citroengeel en staalblauw-citroengeel


1962 Batavus Bilonet G50 SUPER SPORT
Compleet met buddyseat, duo voetrusten, kilometerteller, kofferrek, verstelbare patent crank en voetrem
fl 747,-

Extra voor ILO G50 Piano motorblok met 3-versnellingen
fl 26,50

Extra voor windschermpje in bijpassende kleur, transparant
fl 9,75

Extra voor verchroomde tank
fl 17,50

Extra voor bijpassende solide zijtassen, per stuk
fl 8,75

Leverbaar in de kleurencombinaties:
blauw-grijs, zwart-grijs,
groen-grijs en bordeaux-grijs.


1963 Batavus Bilonet G50 Super Sport
Compleet met buddyseat, duo-voetrusten, kilometerteller, kofferrek, verstelbare Patent crank en voetrem
fl 763,-

Extra voor JLO G50 Piano motorblok met 3-versnellingen
fl 26,50

Extra voor bijpassende solide zijtassen, per stuk
fl 8,50

Leverbaar in de kleurencombinaties:
blauw-bahama wit, groen-bahama wit,
grafiet-bahama wit en staalgrijs-bahama wit.




1960 Batavus Bilonet F50 Combisport (ronde koplamp)


Met het ingaan van de zestigerjaren, werden industrieel designers belangrijk voor de vormgeving van bromfietsen. Meerdere Nederlandse merken lieten de vormgeving ontwerpen door een ingehuurde ontwerper. Ook Batavus zag het belang in van deze ontwikkeling en huurde Rudi Wolf in, om de vormgeving van de Batavus modellen uit te werken. Het resultaat loog er niet om, de vormgeving van de Batavus modellen was prachtig. Gedurende de jaren zestig werden de Sport modellen van Batavus regelmatig gemoderniseerd met nieuwe technieken en nieuwe vormgeving. Ook kwamen er nieuwe Batavus modellen in het programma, na 1965, met een vormgeving die afgeleid leek van andere merken. Dat waren Duitse merken, die vanaf 1965, de markt aanvoerden. De bromfietsverkopen liepen in aantal terug en het ene na het andere merk, verdween van de markt.
Eind zestigerjaren kwam een eind aan de productie van dit Batavus model, De motorblokken leverancier, ILO had de productie van zowel de G50 motorblokken (in 1965) evenals de G49 motorblokken (in 1967) inmiddels beëindigd. Waardoor Batavus een andere leverancier moest contracteren.
Met de overname van Magneet, in 1968, die een prachtige sportieve bromfiets in het programma had, voorzien van een Sachs motorblok, zag Batavus weer perspectief. Eind zestiger jaren borduurde Batavus verder op de Magneet vormgeving en op Sachs motorblokken, de nieuwe motorblokken leverancier van Batavus, gedurende de zeventiger jaren.



1961 Batavus Bilonet G50 Combisport (ovale koplamp)


1967 Batavus Bilonet V49 Super Sport (het model at ultimo)


Mensen die al jaren op een Super Sport rijden zijn ervan overtuigd dat er niets meer aan „hun" brommer verbeterd kan worden. Als ze nu toevallig toch aan een nieuwe toe zijn, kunnen ze aan de Super Sport 1968 zien dat zo'n nieuwe JLO G49 motorblok met 2-versnellingen of zo'n versterkte JLO V49 H.L. motorblok met 3-versnellingen zelfs een onvergelijkelijke brommer nog perfecter kan maken.

In de moderne Batavus fabrieken staat, vanaf 1960, een volautomatische lakinstallatie die uniek is in Europa. Daarin wordt op een roestwerende ondergrond het fantastisch sterke TAURUS-lakwerk aangebracht, dat de tand des tijds glanzend trotseert. 3 lagen grondlak, daarover kleurlak en tenslotte nog blanke lak vormen een hechte, permanent elastische laag, die volkomen slagvast is.
Plaats reactie

Terug naar “Batavus”