Rap met Rex motor mengverhouding benzine

Plaats reactie
Curry
Bromfiets liefhebber
Bromfiets liefhebber

Rap met Rex motor mengverhouding benzine

Bericht door Curry » 19 sep 2020, 11:24

Hallo allemaal,
Ik ben nieuw hier en heb al antwoord gezocht op dit forum maar kon het niet echt vinden.
Ik heb diverse RAP bromfietsen, enkel met Rex motoren.
Imperial, Super, Matador en Ster
Nu heb ik 2 takt olie van "Castrol Power RS", deze gebruik ik nu voor mijn Solex in mengverhouding 1:35 met benzine zonder ethanol toevoeging (premium).
Waarschijnlijk is dit een veel voorkomende vraag, maar toch zou ik graag zeker weten wat het juiste is.
Groet Gerwin Elzing.
Leon
Bromfiets professor
Bromfiets professor
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl

Re: Rap met Rex motor mengverhouding benzine

Bericht door Leon » 19 sep 2020, 19:19

In de vijftigerjaren, werd door REX een mengverhouding opgegeven van 1 op 25. Bij normaal gebruik. Nu, 70 jaar later is de kwaliteit van mengsmering olie veel beter als toen, dus is een mengverhouding van 1 op 35 zeer goed mogelijk. Er is een verschil in een cilinder liner (cilinderwand) die gemaakt is van gereedschapstaal of Nikasil (Nikkel-silicium). Voor het eerste voorbeeld, is bovengenoemde mengverhouding juist en voor het tweede voorbeeld kan veilig 1 op 50 gesmeerd worden.

REX Sport bromfiets is een super moderne sport bromfiets
De veel gewilde Italiaanse lijn, die de aandacht trekt op de Duitse markt. Het robuuste frame komt overeen met de vormgeving van deze tijd. De 500.000 ingebouwde REX motorblokken zorgen voor een snelle, een hoog rijcomfort - Gemakkelijk te gebruiken en zuinig te rijden. De REX sport bromfiets dus voldoet aan alle eisen die aan een voertuig kan worden gebracht in zijn klasse in overeenstemming met de wettelijke eisen van vandaag. Uitstekende vorm en volwassen ontwerp prestaties ontmoeten hier. Hoge elegante verschijning - het grootste rijcomfort - indrukwekkende rijden door lange zwaaiende armen met schokdempers voor de achterste en voorste wiel, effectief aangevuld door brede ballonbanden.

Specificaties voor het motorblok:
Type: REX 504 - Luchtgekoelde 2-takt motorblok - Omkeerspoeling - Boring x slag: 40 mm x 39,5 mm, Verplaatsing: 49,3 cc - compressie: 1: 6,8 – Magneto/dynamo vliegwiel ontsteking en verlichting - Bougie: W 175 T 11 - Verlichtingssysteem: 6 volledige, 17 Watt - Carburateur: Pallas met regelbare klep en luchtfilter - Uitlaatsysteem: Kan worden gedemonteerd - krachtoverbrenging: van de krukas naar de versnellingsbak door tandwielen - achterwielaandrijving: rolketting 1/2 x 3/16 - Transmissie: 2-versnellingen, schakelbaar door te draaien handvat op het stuur - Koppeling: lamellenkoppeling in oliebadsmering: Motorblok: Mengsmering 1: 25 - Transmissie: Transmissieolie SAE 80, vergelijkbaar met de niet-schuimende Mobil Oil C80 tot streepje op de peilstok - Start manier: gebouwd Trapinrichting, kan de motor in versnelling 0 worden gestart - Verbruik ongeveer 1,6 liter brandstof op 100 km.
Bijlagen
1959 REX FM504 motorblok.jpg
1959 REX FM504 motorblok.jpg (15.12 KiB) 67 keer bekeken
1956 Rex FM504 motorblok.jpg
1956 Rex FM504 motorblok 02.jpg
Curry
Bromfiets liefhebber
Bromfiets liefhebber

Re: Rap met Rex motor mengverhouding benzine

Bericht door Curry » 20 sep 2020, 00:48

Bedankt voor de snelle reactie
Plaats reactie