Bristolette

Belgische merken
Plaats reactie
Ötzi
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl

Bristolette

Bericht door Ötzi » 14 mei 2021, 23:07

Op bijgaande foto een Bristolette van 'The Bristol'-fabriek uit Mol, België. Volgens mij heeft deze foto ooit in het blad 'Bromfiets' gestaan. Gezien het rijwielgedeelte schat ik het bouwjaar op ongeveer 1960. Maar wat vreemd is, er zit een Sachs-motor onder. Bristolette heeft altijd ILO als inbouwmotor gehad, waarom zouden ze van leverancier veranderd zijn? Dus ik twijfel of dit wel een Bristolette is. Maar welk merk is het dan?
Wie kan hier meer over zeggen?
Vast bedankt en met groet, Ötzi
Bijlagen
Bristolette (?) met Sachs
Bristolette (?) met Sachs
'Vandaag is de morgen waar je je gisteren nog druk over maakte' drool
Leon
Bromfiets professor
Bromfiets professor

Re: Bristolette

Bericht door Leon » 15 mei 2021, 11:08

Bristol rijwielfabriek in Mol
Vanaf 1951, begon Bristol ook met bromfietsen. Eerst gemotoriseerde fietsen met Mosquito motorblokjes, daarna werden het echte brommers met ILO motorblokken 50cc en 60cc. In 1956 hadden ze een heel leuke 'moderne' brommer met achtervering en een ILO 2-versn. of 3-versn. motorblok. De brommers werden 'Bristolette' genoemd.

1956 Betty en Nicole er op, de twee dochters van één van de broers Huysmans

Op deze foto zie je er zo één met Betty en Nicole Huysmans er op, de twee dochters van één van de broers Huysmans, de eigenaren van de fabriek. Als ik het goed zie, heeft het motorblok een aluminium cilinder. Met 3 van deze Bristolettes werd ook een succesvolle promotierit naar Lourdes gemaakt, in augustus 1956.
Op de reis naar Lourdes en terug hebben die brommers zeer zuinig gereden. Want het volgende werd erbij vermeld: "Wat die reis gekost heeft? Iedere brommer heeft verbruikt 35 liter benzine, 7 flesjes mengelolie. Dat kostte samen
Bfr 312,- of Bfr. 0,12/km." …. Ik heb 312 gedeeld door 0,12, dat is 2600, dus dat zijn het aantal afgelegde km's (kan kloppen). Het verbruik van zo'n Bristolette/ILO was dus 1 ltr. per 74 km.
Bijlagen
1956 Bristolette met ILO G50 motorblok 00.jpg
1956 Bristolette met ILO G50 motorblok 00.jpg (100.19 KiB) 163 keer bekeken
Leon
Bromfiets professor
Bromfiets professor

Bericht door Leon » 15 mei 2021, 11:15

De blauwe bromfiets heeft een Peripoli rijwielgedeelte Net als de eerder beschreven PON bromfiets). Die fabrikant leverde bromfietsen naar wens van de klant met elk gewenst motorblok merk dat motorblokken wilde leveren, voorzien van eigen merkstickers. Het kan goed mogelijk zijn dat de Belgische constructeur in Mol gebruik heeft gemaakt van dit kant en klare product. Het kwam ook wel eens voor dat een bestelling geannuleerd werd door een klant of niet betaald kon worden en dan werd zo'n partijtje bromfietsen voor een schappelijk prijsje door geleverd aan een andere gegadigde. De voorvork bekleding (koplamp nacelle en spatbord) lijkt op een Van Schothorst product, wat weer wijst op een (gedeeltelijke) Noord Europese montage.
Ötzi
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning

Bericht door Ötzi » 15 mei 2021, 18:08

Ik zou graag weten welk merk het is, ik hoop dat iemand dat weet. Want deze brommer komt in een nog uit te geven motor/brommerboek te staan als ik met enige zekerheid kan zeggen of het een Bristolette is (wellicht de laatste!).
Groet, Ötzi
P.S. Hierbij een foto van het vertrek van Mol naar Lourdes.
Bijlagen
Bristolette naar Lourdes.jpg
Bristolette naar Lourdes.jpg (177.39 KiB) 151 keer bekeken
Jan van Leeuwen
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning

Bericht door Jan van Leeuwen » 15 mei 2021, 20:24

Ötzi schreef: 14 mei 2021, 23:07 Op bijgaande foto een Bristolette van 'The Bristol'-fabriek uit Mol, België. Volgens mij heeft deze foto ooit in het blad 'Bromfiets' gestaan. Gezien het rijwielgedeelte schat ik het bouwjaar op ongeveer 1960. Maar wat vreemd is, er zit een Sachs-motor onder. Bristolette heeft altijd ILO als inbouwmotor gehad, waarom zouden ze van leverancier veranderd zijn? Dus ik twijfel of dit wel een Bristolette is. Maar welk merk is het dan?
Otzi het frame werd ook gebruikt door Jan Jonker voor de HMW Sport 1960 met het Vis staart frame.

Groet: HMWman Jan.
Jan van Leeuwen
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning

Bericht door Jan van Leeuwen » 15 mei 2021, 20:27

Jan van Leeuwen schreef: 15 mei 2021, 20:24
Ötzi schreef: 14 mei 2021, 23:07 Op bijgaande foto een Bristolette van 'The Bristol'-fabriek uit Mol, België. Volgens mij heeft deze foto ooit in het blad 'Bromfiets' gestaan. Gezien het rijwielgedeelte schat ik het bouwjaar op ongeveer 1960. Maar wat vreemd is, er zit een Sachs-motor onder. Bristolette heeft altijd ILO als inbouwmotor gehad, waarom zouden ze van leverancier veranderd zijn? Dus ik twijfel of dit wel een Bristolette is. Maar welk merk is het dan?
Otzi het frame werd ook gebruikt door Jan Jonker voor de HMW Sport 1960 met het Vis staart frame.

Groet: HMWman Jan.
Bijlagen
Hier staat de HMW Sport Bj:1960 !
Hier staat de HMW Sport Bj:1960 !
FE358620-A210-4F46-8C5B-1A86328904A0.jpeg (178.35 KiB) 139 keer bekeken
Ötzi
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning

Bericht door Ötzi » 23 mei 2021, 16:08

Bij nader inzien en gegevens raadplegen die ik kon vinden (b.v. het boek 'Met Velo Bristol'), denk ik dat de blauwe brommer met Peripoli-frame en Sachs-blok geen Bristolette is. Bristol maakte maar tot 1957 brommers en alleen met ILO-motor. Ik vermoed dat die blauwe een Paris-Sport uit Sint Truiden is. Zij maakten fietsen, lichte motoren van 98cc en brommers tot 1960, altijd met Sachs-motor. Zij gebruikten o.a. ook het Galletti rijwielgedeelte, dat komt dus dicht in de buurt van Peripoli. Bovendien klopt dan het bouwjaar ook beter. Graag commentaar van degene die hier meer van weet!
Met dank, Ötzi
Bijlagen
Paris sport met meisje.jpg
Paris sport met meisje.jpg (162.26 KiB) 87 keer bekeken
Plaats reactie

Terug naar “Diversen / overige”