*Waarom heb ik TOTAAL geen compressie / druk meer?*

SimsonSR2e
Bromfiets sleutelaar
Bromfiets sleutelaar

Re: *Waarom heb ik TOTAAL geen compressie / druk meer?*

Bericht door SimsonSR2e » 26 mar 2020, 08:28

Ben ik weer!

De brommer rijd prima echter wanneer ik, nadat hij paar dagen heeft stilgestaan hem probeer aan te trappen dan lijkt hij aan te gaan om vervolgens direct af te slaan en is niet meer aan te trappen.

De bougie is dan helemaal nat en zwart en ik heb vervolgens geen vonk meer. Wanneer ik alles reinig dan start hij wel weer.

Waar moet ik dit zoeken?

Carburateur?
Naald?
Mengsmering? (1:33)

Als brommertje eenmaal rijd is er de hele tijd niets aan de hand, ook niet als ik hem eventjes uit zet als ik ☕️ ga drinken ofzo.

Voor mijn gevoel lijkt de mengsmering in de tank te ontmengen. En als ik hem dan vervolgens aan trap dan komt er ineens teveel olie in de carburateur (kan dit? het is nieuwe brandstof en nieuwe 2takt olie).

Iemand enig idee wat ik moet beginnen met onderzoeken?
bromfan
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning

Bericht door bromfan » 26 mar 2020, 09:04

Haal eens een nieuw bougie en als je de brommer stop doe eerst de benzine kraan dicht.
laat de carburateur leeg draaien.En voor je weer gaat rijden schud dan de brommer wat heen en weer
zo dat de olie weer goed door de benzine heen gemengd word.

Gr bromfan
SimsonSR2e
Bromfiets sleutelaar
Bromfiets sleutelaar

Bericht door SimsonSR2e » 26 mar 2020, 09:20

bromfan schreef:
26 mar 2020, 09:04
Haal eens een nieuw bougie en als je de brommer stop doe eerst de benzine kraan dicht.
laat de carburateur leeg draaien.En voor je weer gaat rijden schud dan de brommer wat heen en weer
zo dat de olie weer goed door de benzine heen gemengd word.

Gr bromfan

Met welk doel?
Ik hoef toch niet iedere keer een nieuwe bougie te kopen 🤔 en de brommer te schudden... Hoe kom ik hiermee tot een goede oplossing?
Of wil je hiermee kijken of die benzine in de tank ontmengt?
zundappfamel
Bromfiets sleutelaar
Bromfiets sleutelaar

Bericht door zundappfamel » 26 mar 2020, 10:54

Hallo.
Benzine die ontmengt ben ik zelf nog nooit tegengekomen.
Een natte bougie duid op een slechte vonk of een veel te rijk mengsel.
Haal als eerste de bougiekap los van de kabel en kijk of de vonk mooi krachtig is door de kabel dicht bij de cilinder te houden{houd niet de kabel en de trapper gelijktijdig vast met de handen want dan kun je een aardige schok krijgen}dit met de bougie verwijdert.
Is de vonk goed vervang dan de bougiekap en de bougie. een oude bougiekap kan teveel weerstand geven waardoor de vonk verzwakt en dit effect versterkt zich als de boel opwarmt.
Een bougie kan ook intern lekken naar aarde zodat je geen vonk krijgt waar het hoort.
Is de vonk niet het probleem dan de naald iets lager zetten zodat deze verder in de naaldsproeier komt, zorgt voor een armer mengsel bij het starten{choke effect}.
Verder kan de mengverhouding terug naar 1 op 25 is met de moderne oliën meer als voldoende.
Groeten willem.
SimsonSR2e
Bromfiets sleutelaar
Bromfiets sleutelaar

Bericht door SimsonSR2e » 26 mar 2020, 11:29

zundappfamel schreef:
26 mar 2020, 10:54
Hallo. Benzine die ontmengt ben ik zelf nog nooit tegengekomen.
Een natte bougie duid op een slechte vonk of een veel te rijk mengsel.
Dat lijkt mij ook niet, zeker niet binnen 2 dagen al
Haal als eerste de bougiekap los van de kabel en kijk of de vonk mooi krachtig is door de kabel dicht bij de cilinder te houden{houd niet de kabel en de trapper gelijktijdig vast met de handen want dan kun je een aardige schok krijgen}dit met de bougie verwijdert.
Is de vonk goed vervang dan de bougiekap en de bougie. een oude bougiekap kan teveel weerstand geven waardoor de vonk verzwakt en dit effect versterkt zich als de boel opwarmt.
Ik kan wel gewoon hele stukken rijden als hij eenmaal loopt, dan is de vink toch wel goed lijkt me?
Een bougie kan ook intern lekken naar aarde zodat je geen vonk krijgt waar het hoort.
Ok
Is de vonk niet het probleem dan de naald iets lager zetten zodat deze verder in de naaldsproeier komt, zorgt voor een armer mengsel bij het starten{choke effect}.
Dat geeft toch geen armer mengsel? Dat geeft toch gewoon minder benzine /mengsmering?
Verder kan de mengverhouding terug naar 1 op 25 is met de moderne oliën meer als voldoende.
1:25 ? Dan heb ik toch juist meer olie. 1:33 is toch al armer? Dan zou ik toch eerder naar 1:40 moeten gaan ofzo?

Groeten willem.
Benzine die ontmengt lijkt mij ook stug. Zeker binnen 2 dagen.
Geerd
Bromfiets sleutelaar
Bromfiets sleutelaar

Bericht door Geerd » 26 mar 2020, 12:20

Klinkt eerder alsof hij verzopen is, draai je het benzine kraantje wel dicht na het rijden, die dingen lekken ook nog wel eens door ook al staat hij dicht, en sluit je vlotten wel af naald niet beschadigd en of de naald zitting zodat hij bij stilstand benzine in de motor lekt.
zundappfamel
Bromfiets sleutelaar
Bromfiets sleutelaar

Bericht door zundappfamel » 26 mar 2020, 12:32

Hallo.
Wat betreft: de meng verhouding is mijn fout had 1 op 50 moeten zijn{oude verhouding nog in het hoofd}.
Wat betreft: armer mengsel als er minder benzine door de sproeier komt maar de aangezogen lucht het zelfde blijft wordt het mengsel armer.
Wat de vonk betreft: Loop eerst de goedkopere en makkelijke oorzaken na voordat je dieper in het systeem duikt zoals ontstekingsspoel condensator contactpunten ed.
Groeten willem.
zundappfamel
Bromfiets sleutelaar
Bromfiets sleutelaar

Bericht door zundappfamel » 26 mar 2020, 12:37

Hallo.
Naaldsproeier heeft geen invloed op lekken benzine in spoelruimte, is nl. altijd een beetje open voor het stationair lopen.
De carburateur zal alleen overlopen bij een niet afsluitende vlotter.
SimsonSR2e
Bromfiets sleutelaar
Bromfiets sleutelaar

Bericht door SimsonSR2e » 26 mar 2020, 13:36

Tijd geleden brak naald af, toen even tijdelijke naald er in gezet. Die naald die in de ruimte gaat waar ook de vlotter zit.

Zojuist die tijdelijke naald vervangen (was ik helemaal vergeten terwijl ik hem hier wel had liggen). Deze nieuwe naald is ook veel langer dan die tijdelijke naald. Dat verhaal van verzopen zou dus inderdaad heel goed kunnen. Wat ik dan wel vreemd vind; dan zou hij tijdens het rijden toch ook moeten verzuipen?

Ik heb hem nu al een tijdje stationair draaien en dat gaat perfect. Later op de dag waag ik me nog even tussen het corona geweld door naar buiten om weer even de cilinder wat in te rijden.

Daarna laat ik hem (ik doe altijd benzine kraan dicht) weer twee dagen stil staan en zal dan nogmaals proberen hem aan te trappen.

Ik ben overigens wel oprecht benieuwd naar wat voor een oldtimer de beste mengverhouding is heden ten dage.
Ik tank premium brandstof / E5 / super Plus, en daar doe ik dan Castrol 2 takt olie bij in in een mengverhouding van 1:33.
Zijn jullie het er allemaal over eens dat ik best naar 1:40 kan of 1 op 50? (Eerste tankje brandstof met inrijden doe ik voor de zekerheid maar even 1:33 😁)
SimsonSR2e
Bromfiets sleutelaar
Bromfiets sleutelaar

Bericht door SimsonSR2e » 31 mar 2020, 20:06

Brommer heeft paar dagen stil gestaan.
Bij starten gaat hij toch weer niet aan.
Bougie bekeken.
Nat en enorm zwart.
Bougie schoongemaakt en daarna start brommer weer.
Direct enorm stuk gereden (totaal geen problemen!)
Bij terugkomst direct bougie bekeken... en die ziet er zo uit:
42F285FD-D3D0-42C3-A872-0B0036F29DB0.jpeg
Behoorlijk zwart, niet nat.

Als ik de brommer nu paar dagen laten staan en ik start hem dan wil dat niet want dan is bougie weer nat en zwart. Kan dat ook de ontsteking zijn? Iemand misschien een goede duidelijke Nederlandse handleiding hoe je dat moet afstellen?
Plaats reactie

Terug naar “Simson”