Spaken

Plaats reactie
santeporto
Bromfiets kenner
Bromfiets kenner
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl

Spaken

Bericht door santeporto » 29 aug 2021, 08:59

Hoi,

Hebben de spaken van een Simson SR uit 1964 in het voorwiel en achterwiel dezelfde lengte?
Er zijn ook spaken die voor een halve naaf geschikt zijn, iemand een idee wat dat inhoud?
Hoe zie ik precies wat voor naaf ik heb, dus welke spaken moet ik hebben?

Mvg Santeporto
spartafiel
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Contacteer:

Re: Spaken

Bericht door spartafiel » 29 aug 2021, 10:08

Voor wat betreft de naven. Je hebt naven die volcilindrisch zijn, dus de remzijde is even groot in diameter als de de andere zijde. Dat noemt men een volle naaf.
Een halve naaf is een naaf waar de remtrommel kant groter is dan de andere zijde waar de spaken in zitten. Die zag je vaak terug op fietsen en oude motoren en vroege bromfietsen.

Bij een halve naaf heb je minimaal 2 verschillende spaaklengtes (afhankelijk van het spaakpatroon). Korte spaken aan de remtrommel zijde en lange aan de andere zijde.
Een halve naaf kan ook voorzien zijn van een hoge spaakflens en dan heeft de flens vaak dezelfde diameter als de remtrommelzijde.

Kortom variatie voldoende.

Voor wat betreft de spaken. je kan het wiel loshalen en met een spakenlineaal de maat opmeten. Maar anderzijds zijn er in Duitsland genoeg webshops die spaken sets aanbieden voor Simson. Zoek maar eens op Speichen Satz Simson SR dan komt het vast goed.

De Simson scene is in Duitsland groot. Van super originele tot zwaar gecustomiseerde exemplaren.
Sparta - Motorrijwielen en Motorcarriers, Bromfietsen en Rijwielen
'Berijdt Sparta-Rijwielen - Elegant en Sterk - Billijk in Prijs - bij iederen handelaar verkrijgbaar' -

1-Takt voldoet niet, 2-Takt is meer dan toereikend en 4-Takten zijn er 2 teveel
santeporto
Bromfiets kenner
Bromfiets kenner

Bericht door santeporto » 29 aug 2021, 11:02

Duidelijk Spartafiel! Hartelijk dank voor je reactie
Ik was te ijverig geweest wat betreft de spaken....had de naven al verwijderd en de spaken weggegooid.....
Ik had er wel drie bewaard maar weet niet meer of die uit het voorwiel kwamen of achterwiel.....niet zo handig dus

Groetjes
spartafiel
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Contacteer:

Bericht door spartafiel » 29 aug 2021, 11:17

Een fout die velen van ons wel eens gemaakt hebben. Maar het is op te lossen.

Als het goed is zijn de voornaaf en de achternaaf hetzelfde qua diameter. En die velgen zijn dat sowieso. Als je het juiste type ingeeft van de Simson, dan zijn er genoeg aanbieders. Meestal kan je voor 20-25 euro en wat verzendkosten spakensets kopen voor beide wielen.

Mocht je er met het spaken niet uitkomen, ik heb goede verhalen gehoord over www.pebro-wheels.com
Sparta - Motorrijwielen en Motorcarriers, Bromfietsen en Rijwielen
'Berijdt Sparta-Rijwielen - Elegant en Sterk - Billijk in Prijs - bij iederen handelaar verkrijgbaar' -

1-Takt voldoet niet, 2-Takt is meer dan toereikend en 4-Takten zijn er 2 teveel
Plaats reactie

Terug naar “Simson”