Victoria super luxus type 107

Plaats reactie
Jonathan92
Bromfiets liefhebber
Bromfiets liefhebber
Berichten: 9
Lid geworden op: 10 okt 2016, 21:00

Victoria super luxus type 107

Bericht door Jonathan92 » 10 aug 2020, 22:29

Wie heeft er nog onderdelen voor een Victoria super luxus - zoek de 2 bouten van de gereedschapkastjes
- achterste schokbrekers
En wat meer informatie over deze brommer
Leon
Bromfiets professor
Bromfiets professor
Berichten: 418
Lid geworden op: 19 nov 2010, 13:42
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl

Re: Victoria super luxus type 107

Bericht door Leon » 11 aug 2020, 09:23

Victoria Vicky modellen

De Vicky I een fietsframe met Vicky 1 motorblok.
De Vicky II, een buitengewoon succesvolle model.
De Vicky III / III N naar de meest geavanceerde creatie.
De Vicky IV / IV E heeft het meest bekende Victoria logo.
In de verschillende Vicky modellen hebben de motorblokken dienst gedaan, beginnend bij de FM38L, vervolgens de M50, daarna de M51 (D / K), aangepast. De motorblok prestaties stegen van 1,0pk naar 2,25pk.


Victoria-Werke
Werd opgericht in 1886 als "Franken en Ottenstein Nuremberg”, ging in 1958 samen met Express en DKW in de Zweirad-Union en eindigde in 1968 met de overname door Sachs-Hercules. Victoria was ook een van de pioniers van de Neurenberg motorfiets industrie (Ook wel genoemd, “De Neurenberger restjes”).


Ontwikkelingen na de Tweede Wereldoorlog

De naoorlogse productie begon in 1946 met een fiets hulpmotor, de "FM 38" met een cilinderinhoud van 38 cc en een vermogen van 1 pk. Het werd ontworpen door Albert Roder, het korte tijd later NSU veranderd. 1949, de vooroorlogse model "KR25 Aero" werd opnieuw opgenomen in het programma en in 1950 de "V99" als "V99 BL Fix" kwam terug op de markt. De "KR25 Aero" is nu geleverd met telescopische vorken. Ondertussen, de modellen "Vicky I" en "Vicky II" werden gebouwd met de FM-38 motoren. Aan het begin van de Victoria werken had een personeelsbestand van 1300 mannen en een verdubbeling van de omzet ten opzichte van het vooroorlogse niveau: meer dan 40.000 ingebouwde motoren, ongeveer 14.000 KR 25 Aero, veel 100cc motoren, fietsen en vrijloop naven met een aanzienlijk deel van de export. 1951 reed Georg zachte dooier met een "FM38" motor op de München-Ingolstadt autobahn een nieuw wereldrecord van 79 km/uur De "KR25 Aero" was nu "Jurisch-Geradeweg hinterradfederung" apart te bestellen, en de verdere ontwikkeling van hun model "KR25 HM Aero" met de high-performance motor was nieuw voor het. Bovendien is de productie van geavanceerde naaimachines begon.
1953 Victoria Uitgebreid assortiment aan (ook uit de "KR 25" meer ontwikkelde) omvatten "KR26 Aero" en de "V35 Bergmeister", die door de broers Xavier en Richard Küchen is helemaal opnieuw ontworpen. Ze had een V-twin cilinder OHV motor, 350cc, 21pk, een kettingaandrijving en cardanas aandrijving. 1954 Rudi Ebert met een "V35 Bergmeister" in de 2500 km lange afstand rijden van Luik-Milaan-Luik 500cc zijspan klasse.

In 1955, kwam de door Norbert Riedel ontworpen 200cc, 2-takt scooter "Peggy" op de markt. En bijna gelijktijdig de motorfiets Swing, deze was voorzien van een nieuwe elektromagnetische drukknoppen circuit, elektrische starter, ventilator koeling en een motor kit achterbrug. De technisch hoogstaande "KR 21 Swing" was door deze technologieën van hoge kwaliteit, maar ook duur om te produceren. In 1957, werd de Italiaanse 175cc OHV Parilla aangeboden als de nieuwe en laatste Victoria motorfiets genaamd "KR17 Parilla".


In 1956, werd een revolutionaire uitlaat bedacht, de “Frankfurter Topf” door een bedrijf dat spuitgietwerk producten op de markt bracht, de firma Rokal, van dhr. Robert Kahrmann, in Lobberich. Het bedrijf maakte carburateurs, en model spoorwegtreintjes, maar ook sierlijsten en emblemen voor auto’s. In 1956, bedacht Hans-Karl Leistritz, in dienst van Rokal, een uitlaatdemper, die minder lawaai produceerde en meer vermogen opleverde. Rokal ging naar het ministerie van verkeer en wist daar de minister te overtuigen, dat uitlaatlawaai bezworen diende te worden. Dat zou een miljoenenopdracht hebben opgeleverd, als de andere bromfietsconstructeurs geen bezwaar hadden gemaakt.

De Duitse minister kondigde een voorschrift af, dat het uitlaatgeluid in twee stappen teruggebracht diende te worden naar 5 Phon. En de constructeurs kregen, tot 1959, te tijd om hun producten aan te passen. Alleen Victoria ging met Rokal in zee, in 1957, en monteerde Victoria de Frankfurter Topf uitlaatdemper op haar Vicky bromfietsen. Daardoor maakte de Vicky IV, bijna geen lawaai, wat een heel goed verkoopargument was.


Spatz micro auto

Al in 1956 werd door de Victoria-werke en de Maschinenfabrik Friedrich, de Beierse Auto-Werke GmbH in Traunreut opgericht, die de micro-auto "Spatz 200", een roadster met plastic body, op de markt brachten, om de crisis in de tweewieler tegen te gaan. De omzet nam toe van Victoria door een groter dealernetwerk. Eerst kreeg de Spatz een 4-versnellingsbak en een 191cc F&S motorblok, dan komt een ventilator gekoelde 250cc, 2-takt motorblok van VICTORIA in het autootje, vervolgens wordt de Peggy scooter gepresenteerd en de Swing motorfiets met een elektromagnetische 5-versnellingsbak. Deze sterkere versie van de Spatz micro auto heette "Victoria 250" en werd gebouwd in Neurenberg. Ondanks aansprekende vorm, had de kleine auto slechts weinig kopers, zodat de productie werd beëindigd in februari 1958. Een aantal van 1588 "Spatz 200" of "Victoria 250" micro auto's werden geproduceerd.


Het einde van de Victoria-Werke

In 1958, gingen in heel Duitsland de verkoopcijfers dramatisch, hetgeen tot uiting komt in Victoria kon niet worden gecompenseerd door de bromfiets modellen. Daarom Victoria samengevoegd met, de Express-Werke (Neumarkt) en de DKW tweewieler productie van Auto-Union GmbH (Ingolstadt) het drietal merken ging verder als: Zweirad-Union AG. Victoria bracht zijn "Vicky" Bromfiets lijn, Express zijn "Radexi" bromfietslijn en DKW zijn Hummel lijn en tevens de goede naamsbekendheid in de nieuwe onderneming. Maar voortaan waren er geen "motorfiets mensen" meer in de directie, maar gewoon bromfiets mensen. Bromfietsen beter zouden kunnen worden verkocht. Victoria was nu geen klassieke motorfiets fabrikant meer en stilletjes aan verdwenen de Vicky modellen uit het zicht om plaats te maken voor Hummel afgeleiden met een Victoria logo. In 1966, werd Zweirad-Union formeel overgenomen door de Nürnberger Hercules-Werke GmbH die al jaren geleden overgenomen was door het Sachs concern, waarmee de naam "Victoria" verdween uit het assortiment van de motorfiets dealers.
Plaats reactie

Terug naar “DKW - Victoria”